فروشگاه

مقالات

مقالات

غلبه بر ناکامی های نوازندگی

  • انتشار1397/09/10
  • بازدید
غلبه بر ناکامی های نوازندگی

تا به حال شده است در مسیر راه نوازندگی یا خوانندگی دچار یاس و نا امیدی شوید . یا احیانا احساس بی هدفی کنید ؟ اگر دچار این احساسات شده اید پیشنهاد میکنم تا آخر این مقاله را بخوانید . طبق تجربه خیلی از نوازندگان ، مخصوصا در همان ابتدای نوازندگی از نواختن دلسرد میشوند و عده ای هم ساز را برای همیشه کنار میگذارند و هربار که در تلویزیون یا ساز فروشی سازی که مینواخته اند را میبینند حسرت میخورند وآه میکشند . پس اگر شما هم این احساسات سراغتان می آید اصلا دلسرد نشوید ، چون طبیعی است و راهکاری برای آن وجود دارد . من وقتی پیام یکی از هنرجویانم به نام « ایمان » را خواندم و سوالاتی از این قبیل که نا امید شده است و احساس ناکامی و بی هدفی در نواختن سه تار میکند با خودم گفتم چه خوب است که راه کار مشکلات « ایمان » را با دیگر عزیزان نوازنده به اشتراک بگذارم

 

5 مورد که باعث دلسردی در نوازندگی میشود

1- بی هدفی

 

بی هدفی بزرگترین دشمن انسان در هر مسیری است  و در نوازندگی هم دچار این مشکل میشویم چون نمی دانیم برای چه مینوازیم . حالا به من بگویید علت اینکه ساز خریده اید و کلاس موسیقی رفته اید چیست ؟ این سوال را تقریبا  از صد نفر پرسیده ام و به جوابهای مختلفی رسیدم . یک عده میگفتند به درخواست پدر و مادرم کلاس موسیقی رفتم  عده ای دیگر به خواسته معشوقشان سازی را انتخاب کرده بودند . عده ای دیگر دوست داشتند بخوانند و بنوازند تا آهنگی روانه بازار کنند تا در نهایت مطرح شوند و عده ای هم در کلیپ ها یا کنسرت ها سازی را شنیده بودند و عاشق صدای آن شده بودند . خلاصه هرکدام دلایل مختلفی برای شروع نوازندگی داشتند . و شما هم حتما دلیلی برای انتخاب ساز مورد نظرتان داشته اید . تمام این موارد که ذکر کردم « علت » بود برای نوازندگی . چیزی که خیلی از نوازندگان به آن فکر نکرده اند « معلول » است . تصور کنید هرشب به پیاده روی میروید به مدت نیم ساعت پیاده روی میکنید . من میپرسم به چه دلیل ؟  شما میگویید : قصد دارید وزن کم کنید یا برای نشاط و تفریح پیاده روی میکنید و شاید مسیر منزل تا محل کارتان نزدیک است و هر روز پیاده روی میکنید . پس شما برای پیاده روی خود علت و « هدف » دارید . حتی روی تردمیل هم که در جا پیاده روی میکنید ، هدف دارید چون میخواهید لاغر شوید و سالم بمانید. در نوازندگی هم دنبال هدف باشید .

 

 

به عنوان مثال اگر عاشق شهرت هستید هدف بزنید و در سررسید خود بنویسید دوسال دیگر همین موقع آلبوم تولید میکنم و سال بعدش کنسرت میدهم . اگر برای دلتان مینوازید ماهانه برنامه ریزی کنید  . نت آهنگی که مورد علاقه تان است را پیدا کنید و برای خود زمان مشخص کنید به نسبت توانایی خودتان . مثلا دو هفته به خودتان وقت بدهید . یا اگر قطعه مشکل است ، برایش یک ماه در نظر بگیرید . مغز دنبال نتیجه و محدوده مشخص است . باید برایش زمان تعیین کنید و برنامه ریزی داشته باشید . اگر برای موسیقی کلاس میروید ، خود استاد و پولی که پرداخت کرده اید محرک است تا تمرینات را انجام دهید و سر وقت در کلاس حاضر شوید اما اگر به صورت مجازی موسیقی یاد میگرید . خود را موظف کنید تمریناتتان را انجام دهید . به قول معروف خودتان استاد خودتان باشید برای این کارهم فقط باید بنویسید . یعنی جدولی به سلیقه خودتان بکشید و دقیقا روز و ساعتی  که قرار است تمرین کنید را بنویسید و در موقع اجرای تمرین هیچ بهانه ای نیاورید و خیلی جدی و مصمم تمرینتان را انجام دهید .

 

آموزش سه تار در وبسایت نت به نت

 

2- وقفه در کلاس

 

گاهی مشکلات مالی و مشغله زیاد باعث میشود در کلاس های شما وقفه بیافتد . یک جلسه و دوجلسه و خلاصه میبینید که چند ماه است کلاس نرفته اید ، این موضوع استرس آور است . به دو دلیل : یکی اینکه از درسها عقب افتاده اید و دوم اینکه از استاد خجالت میکشید و احساس سرخوردگی میکنید . برای خود من هم این موضوع پیش آمده به دلیل بعضی مسائل تقریبا سه ماه کلاس نرفتم . درسها را فراموش کرده بودم  و با خودم میگفتم بعد این مدت که نرفتم ، حالا به استاد چه بگویم . حتما در ذهنش مرا یک هنرجوی بی نظم میداند و دل خوشی از من نخواهد داشت و هروقت در منزل نگاهم به سازم می افتاد ، حالم گرفته میشد . دوستان پیشنهاد میکنم تا جایی که میتوانید سعی کنید وقفه در کلاستان نیافتد . در ضمن این باور غلط را از ذهنتان پاک کنید که استاد از نرفتن شما به کلاس ناراحت میشود . چون دقیقا بعد از تقریباً سه ماه که به کلاس رفتم و مشکلات و مشغله ام را برایش توضیح دادم ، کاملا مرا درک کرد و گفت خودش هم چنین مشکلاتی داشته . بعد از یک روز تمرین تمام درسهایم دوباره یادم آمد و شروع به نواختن کردم اما خوب این سه ماه گوشه ای از ذهنم درگیر این موضوع بود .

 

 

 

3- تمرینات پایه

 

دلیل دیگری که باعث میشود نوازندگان دلسرد شوند ، تمرینات سخت و اتودهایی است که درکتابهای آموزشی است . اکثرا این مشکل مواقعی بوجود میاید که از روی نت مینوازید ولی اگر به صورت گوشی یا بداهه کار میکنید چون پیرو غالب خاصی نیستید ، بدون مشکل و آزادنه مینوازید . اگر بدون استاد ساز مینوازید ، یعنی خودتان از روی کتابهای آموزشی قطعات را تمرین میکنید بیشتر دچار این شکل نا امیدی ها میشوید . چون بعضی نت ها جوری پیچیده میشود که نیاز به راهنمایی یک استاد است و باید از یکی کمک بگیرید وقتی مدتی روی یک نوت بمانید و ندانید باید چکارکنید ، کلافه میشوید و از آن فرار میکنید و هر وقت یاد آن می افتید طفره میروید ، چون برایتان آزاردهنده است . پیشنهاد من این است که اگر قرار است ساز مورد علاقه تان را حرفه ای کارکنید ، زیر نظریک استاد یا فردی کارآزموده ادامه دهید و یا اگر خودتان به صورت خود آموز با کتابها پیش میروید ، علم خودتان را در زمینه تئوری موسیقی بالا ببرید .

 

 

آموزش سنتور در وبسایت نت به نت

 

4 - آناتومی نوازنده

 

آناتومی نوازنده منظور همان استایل نوازنده است که اکثراً همان ابتدای نوازندگی ذهن هنرجو را مقشوش میکند . مثلا انگشتانش دقیق روی ساز نمینشیند . خودش را با هنرجویان دیگر مقایسه میکند یا همان ابتدا توقع زیادی از خودش دارد . دوستان عزیز اگر تازه شروع به نواختن سازی کرده اید و از وضعیت دست هایتان ناراضی هستید و یا اینکه دستتان یا بدنتان زود خسته میشود ، هرگز نا امید نشوید . این مورد فقط برای شما نیست . قویترین نوازندگان جهان هم این مشکلات را همان ابتدای کار داشته اند . با تمرین مکرر انگشتان شما حالت میگیرد ، بدن شما فرم میگیرد . فقط دقت کنید روش مضراب زدن یا انگشت گذاری یا باره گیری در « گیتار» را صحیح یاد بگیرید . اکثرا خستگی های نوازندگی به دلیل وضعیت غلط دست اتفاق می افتد . آنقدر تمرین کنید تا به انگشتانتان فرم دهید و همچنین هر 15 دقیقه تمرین یک استراحت3 دقیقه ای به خودتان بدهید .

 

 

 

5 - ساز بی کیفیت

 

نمیدانم تا به حال با ساز بی کیفیت نواخته اید یا نه . یک مثال برایتان میزنم تا کامل متوجه صحبتم شوید . یک دوچرخه کم باد را تصور کنید . شما قرار است با این دوچرخه حرکت کنید و به مقصدی برسید . به من بگویید چه احساسی دارید ؟ بله درست است . نهایتاً به مقصد میرسید ، اما چگونه . خسته میشوید . کلافه میشوید و لذت راه را نمیبرید . ساز بی کیفیت هم چنین حالتی را دارد . هرچه قدر خوب بنوازید و تکنیکها را درست اجرا کنید ، ته دلتان راضی نیست و به نوازندگی خودتان شک میکنید . در حالی که آن ساز شماست که به شما پاسخ نمیدهد . پیشنهاد میکنم اگر چنین چیزی را در سازتان مشاهده میکنید . یا اصلا نمیدانید سازتان در چه سطحی است . آن را به یک استاد معتبر نشان دهید و نظرش را بخواهید . اگر گفتند ساز استاندارد نیست در اولین فرصت اقدام به تهیه یک ساز با کیفیت کنید . این نکته را متذکر شوم که : هیچگاه از یک فروشنده ساز در مورد کیفیت سازتان سوال نکنید ، چون به احتمال بسیار زیاد خواهد گفت سازت مناسب نیست و من یک ساز مناسب دارم و از من بخر .

 

 

 

صحبت پایانی

 

دوستان عزیزم برای هر مهارت و تخصصی تمرین نیاز است . خسته خواهید شد . دستتان درد خواهد گرفت . چشمتان درد خواهد گرفت . کلافه خواهید شد و حتی در بعضی موارد خواهید شنید « هنر نون و آب » نمیشود . مشاهده گر همه اینها باشید اما به آنها توجه نکنید . این مسایل را همه تجربه کرده اند و از آن گذر کرده اند . شما هم از آنها میگذرید ، پس آهسته و پیوسته . تکرار میکنم آهسته و پیوسته به مسیرتان ادامه دهید ، بدون شک در آینده از نوازندگیتان  لذت خواهید برد و خواهید گفت « ارزشش را داشت » 

نظر دهید (برای اعضا)

Captcha

نظرات (0)

تاکنون نظری ثبت نشده است.

سبد خرید 0
تماس با ما