فروشگاه

مقالات

مقالات

حضور کوتاه من در سریال قبله عالم؛ تجربه ای شیرین و چالشی

  • انتشار1401/01/27
  • بازدید
حضور کوتاه من در سریال قبله عالم؛ تجربه ای شیرین و چالشی

همیشه علاقه داشتم از نزدیک پروسه تولید یک فیلم پر هزینه یا یک سریال فاخر را ببینم؟ اینکه چگونه تیمهای مختلف برای ساخت یک فیلم با هم هماهنگ می شوند. این همه عوامل و دست اندرکاران پشت صحنه چه می کنند که حاصل کار آنها تبدیل به یک اثر سینمایی می شود. تا اینکه این توفیق را داشتم توسط همکار گرامی سرکار خانم الهام خراسانی به سریالی تحت عنوان «قبله عالم» معرفی شوم. در این سریال تاریخی- کمدی، دربار ناصرالدین شاه احتیاج به یک نوازنده داشتند تا در اوقات خوش پادشاه، برایش خوش نوازی کند. پس از اینکه با کارگردان این پروژه در جلسه ای پیرامون انتخاب و نحوه اجرای آهنگ به توافق رسیدیم، من باید شروع به تمرین می کردم تا هنگام برداشت سکانسهای مورد نظر، از هر حیث آماده باشم. سخت تمرین کردم و هفت هشت ساعت روی قطعات مشغول بودم. سختی کار در این بود که قطعات را باید با چشم بسته می زدم، آن هم نه قطعات معمولی تار و سه تار. بلکه آثار کلاسیکی همچون لاو استوری. ترتیب پرده ها گنگ و فواصل آنها از هم دور بود. شاید بپرسید چرا با چشم بسته؟

 

آموزش تار در وب سایت نت به نت

 

در حرمسرای ناصرالدین شاه جایی برای حضور یک مرد غریبه نبود و اگر بنا به ضرورت مردی حضور می یافت، باید چشمانش را میبست تا نگاهش به سوگولی های قبله عالم و خلوتشان نیفتد. من هم نا محرمی بیش نبودم اما حضورم در آن بزم شیرین و خوش نوازی برای عیش و طرب آنها ضروری بود. در حمام هم همین قضیه بر پا بود و باید با چشمان بسته، بساط طرب قبله عالم را بر پا می کردم.

همان ابتدا دچار ترس و استرس شدم که مبادا نتوانم آنچه می خواهند را اجرا کنم و آبروریزی بشود. واقعا کار سختی بود پیدا کردن ملودی قطعاتی مثل جیمز باند، لاو استوری یا گیم اف ترونز و پیاده کردن آنها روی پرده های ساز تار، آن هم بدون نگاه.

این استرس را نادیده گرفتم و با قاطعیت نقش را پذیرفتم. خدا را شکر همه چیز خوب پیش رفت و توانستم آنچه مد نظر کارگردان بود را در این نقش کوتاه پیاده کنم.

این تجربه دستاوردهای خوب و ارزشمندی برایم داشت. هر چند مجموع حضورم در مقابل دوربین به سه دقیقه هم نمی رسید، اما مشاهده پروسه تولید یک فیلم از نزدیک آن هم با حضور عوامل و بازیگران نام آشنای سینما و تلویزیون برایم موجب مباهات بود. دیدن عشق و علاقه به یک کار تیمی و اینکه تمامی گروه در عین صمیمیت و رفاقت، چقدر مجدانه برای به ثمر نشستن کار با یکدیگر در تعامل و همدلی هستند؛ تجربه ای بود که از این حضور کوتاه نصیبم شد. وقتی عشق و تعهد در کار حاکم باشد، خستگی معنا می بازد و این را به چشم خود دیدم.

 

آموزش سه تار در وب سایت نت به نت

 

در پایان تشکر میکنم از جناب حامد محمدی کارگردان سریال قبله عالم که به من فرصت داد تا ایده هایم برای قطعات موسیقی سکانس های مربوطه ارائه کنم. بسیار خوشحالم که صدای سازم در چند سکاس از این سریال شنیده شد.

 

نظر دهید (برای اعضا)

Captcha

نظرات (0)

تاکنون نظری ثبت نشده است.

سبد خرید 0
تماس با ما