فروشگاه

مقالات

مقالات

آشنایی کامل با تیونر و کاربرد آن در نوازندگی

  • انتشار1398/12/19
  • بازدید
آشنایی کامل با تیونر و کاربرد آن در نوازندگی

 

 یکی از اصلی ترین چالش هایی که هنرجویان عرصه نوازندگی موسیقی به ویژه در آغاز یادگیری مهارت های نوازندگی با آن مواجه هستند، کوک نمودن سازهایشان می باشد و در بیشتر موارد به خاطر کوک ناموزون در انجام تمرین هایشان دچار مشکل میشوند. اما با اختراع دستگاهی موسوم به تیونر این چالش برطرف شده است.

 

تعریف دستگاه تیونر

 

 تیونر دستگاهی الکتریکی می باشد که به منظور کوک نمودن انواع سازها به کار می رود. بیشتر نوازندهای مجرب و حرفه ای به سبب داشتن تجربه ی زیاد نوازندگی و تسلط و آشنایی قوه ی شنوایشان با صداها و فرکانس های صوتی کلیه نت های ساز ها احتیاجی به استفاده از این دستگاه ندارند. البته گفتنی است که نوازندگان تازه کار نیز پس از مدتی و با گذشت زمان با این فرکانس های صوتی و صداها آشنا خواهند گشت و دیگر نیازی به استفاده از آن نخواهند داشت. شایان ذکر است که این دستگاه متشکل از یک عدد میکروفون و مانیتور و چند لامپ کوچک می باشند.

همانطور که ذکر شد تیونر وسیله ای است الکتریکی که جهت تنظیم کوک سازها بکار می رود. با نواختن ساز مربوطه پردازشگر دستگاه، فرکانس صوتی نت به صدا درآمده به وسیله ساز را دریافت نموده و نماد یا حرف لاتین مختص آن نت را بر روی صفحه ی مانیتور دستگاه به نمایش در خواهد آورد. برای نمونه اگر از طریق ساز مورد نظر فرکانس صوتی نت "می" را ایجاد نمایید، نماد یا حرف لاتین آن که حرف " E" می باشد بر روی صفحه نمایش دیده خواهد شد، اگر قصد دارید سیمی از ساز مد نظرتان را بر روی نت مخصوصی تنظیم (کالیبره) نمایید، به همین روش، تنها می بایست دستگاهتان را بر روی نت مدنظر قرار دهید و سپس سیم مد نظر سازتان را به صدا در آورید.

 


آشنایی با تیونر و کاربرد آن در نوازندگی

 

انواع تیونر

 

 به خاطر داشته باشید در آغاز نوازندگی خریدن یک تیونر اختصاصی به شما کمک خواهد نمود تا کوک ساز هایتان همواره در حالت تنظیم شده باشد. دستگاه های تیونر در فرمتها، شکل ها و اندازه های گوناگونی در بازار موجود می باشند، که به سادگی می توانید با مطالعه انواع آنها و ویژگی هایشان دستگاه دلخواه خود را برای سازهایتان انتخاب نمایید.

 

آشنایی کامل با مترونوم و همچنین روش کار با آن

 

 

روش کار با تیونر

 

روش کار با این دستگاه به این شکل می باشد که به محض نواخته شدن ساز مربوطه فرکانس های آوایی نت های مد نظر به وسیله میکروفون دستگاه دریافت می شود و آنگاه بر مبنای فرکانس آوایی صدای ارسالی، نماد یا حرف لاتین مختص آن نت بر روی صفحه نمایش ( مانیتور) دستگاه دیده خواهد شد. برای نمونه اگر شما نت " دو" را به واسطه سازتان به صدا درآورید، نماد یا حرف لاتین مختص به آن نت یعنی نماد "C" بر روی صفحه نمایش دستگاه تیونر دیده خواهد شد.

در این حالت اگر کوک سیم انتخابی ساز درست باشد چراغ میانی به صورت سبزرنگ روشن می شود، اما اگر کوک سیم مد نظر جلو یا عقب باشد لامپ های جانبی علامت خواهند داد؛ که در صورت رخ دادن حالت آخر نوازنده بایستی تا علامت دادن لامپ سبزرنگ اقدام به شل یا سفت نمودن سیم مدنظر ساز نماید. جالب است بدانید دستگاه تیونر در عین ساده بودن، یک وسیله مفید و کارا می باشد که کلیه علاقمندان عرصه نوازندگی و موسیقی به راحتی هرچه تمام تر قادر خواهند بود از آن برای کوک نمودن کلیه سازهایشان استفاده نمایند.

 

دستگاهی برای کمک به نوازندگان تازه کار

 

نیاز یک نوازنده به تیونر

 

همانطور که میدانید اکثر نوازندگان حرفه ای و مجرب به دلیل سر و کار داشتن سالیان طولانی با انواع سازها و فرکانس های آوایی نت های گوناگون، از قدرت شنوایی و گوش های قوی به منظور درک و تشخیص فرکانس نت های به صدا درآمده بهره مندند که همین ویژگی اکتسابی آنها را در استفاده از دستگاه تیونر بی نیاز می سازد، چرا که گوش های آنها به صورت ناخودآگاه به شکل یک پردازنده درآمده است که به محض دریافت نت به صدا درآمده آن را تشخیص می دهند.

اما تشخیص این موضوع برای هنرجویان و نوازندگانی که تازه پا به عرصه نوازندگی گذاشته اند، کمی سخت و نیاز به ممارست و تمرین دارد و در دراز مدت این تسلط در آنها به وجود خواهد آمد، به همین دلیل می بایست با در ابتدا با تمرین منظم و نوازندگی با برنامه و با استفاده از دستگاه تیونر جهت کمک به تشخیص نت ها و کوک نمودن سازهایشان استفاده نمایند و خود را با نوازندگان حرفه ای مقایسه نکنند.

 

300 دقیقه ویدئوی آموزشی تئوری موسیقی

 

اهمیت تیونر برای نوازندگی

 

 در حقیقت دستگاه تیونر به مانند یک پردازنده صوتی بیرونی به نوازنده کمک می نماید تا گوش هایش را تربیت کند و در ضمیر ناخودآگاه نوازنده به مرور زمان یک کپی از خود را به جای خواهد گذاشت به طوری که نوازنده بعد از مدت زمان زیادی و با توجه به هوش و میزان تمرین هایش در درون خود احساس وجود یک دستگاه تیونر را دارد که به محض دریافت فرکانس های آوایی محیط اطراف یا سازهای پیرامونی به صورت ناخودآگاه شروع به پردازش و تشخیص فرکانس های آنها می نماید؛ بنابراین این دستگاه وسیله ای موقتی است برای کمک به ماهر شده نوازندگان تازه کار که پس از مدتی نوازنده بی نیاز از آن می گردد.

 

تیونر دستگاهی ضروری برای نوازندگی

 

 

نرم افزار تیونر

 

در جهان امروز با  توسعه و پیشرفت فناوری های نوین و همه گیر شدن سطح دسترسی به اسمارت فون ها، اپلیکیشن های گوناگون تیونر به بازار عرضه شده است که بیشتر آنها رایگان می باشند و کار با آن کاملا مطابق با دستگاه تیونر می باشد. البته گفتنی است که بیشتر این نرم افزارها مختص گیتار می باشند اما برای کوک دیگر سازها نیز به کار می رود.

همانطور که میدانید نت های هفتگانه موسیقی را با رعایت همین ترتیب “دو ، ر ، می ، فا ، سل ، لا ، سی” در اپلیکیشن تیونر از  سمت راست به چپ و با نمادهای  B – A- G -F – E – D – C نشان داده خواهند شد. به منظور کوک ساز با نرم افزار تیونر خود کافیست تنها از نام نت های سیم مربوطه و نمادهای لاتین آن آگاهی داشته باشید.

 

نرم افزار DaTuner

 

نرم افزار  DaTuner  اندروید یکی از مهم ترین تیونرهای اسمارت فون ها می باشد که به صورت کاملا رایگان و با امکاناتی حرفه ای می باشد. اگر قادر به حمل دستگاه تیونر خود نیستید، می توانید با نصب اپلیکیشن  DaTuner  به سادگی هرچه تمام تر سازتان را کوک نمایید.

 

تهیه شده در وب سایت نت به نت

نظر دهید (برای اعضا)

Captcha

نظرات (0)

تاکنون نظری ثبت نشده است.

سبد خرید 0
تماس با ما