فروشگاه

پست های آموزشی

پست آموزشی

فاصله ششم بزرگ بالا رونده در دوره تربیت شنوایی (درس 25)

  • انتشار1402/12/27
فاصله ششم بزرگ بالا رونده در دوره تربیت شنوایی (درس 25)

هنرجویان عزیز، به بیست و پنجمین قسمت از مجموعه رایگان آموزش تربیت شنوایی موسیقی در وبسایت نت به نت به تدریس استاد مهران مبینی رسیدیم. در درس امروز با فاصله ششم بزرگ آشنا شده و تمرین هایی که استاد مبینی ارائه می کند را از نظر می گذرانیم.

فاصله ششم بزرگ چیست؟ وقتی می گوییم فاصله ششم بزرگ، در واقع به همان حالت اصلی فاصله ششم اشاره داریم. وقتی بین دو نت فاصله ای برابر با 4.5 پرده یا 9 نیم پرده موسیقی وجود داشته باشد، به آن یک فاصله ششم بزرگ می گویند. فاصله ششم یکی از فواصل چهار بنیه ای است که با صفات بزرگ، کوچک، کاسته و افزوده؛ تغییری نیم الی یک پرده ای می یابد. اما فاصله ششم بزرگ همان فاصله ششم اصلی در موسیقی است.

اگر می خواهید مفهوم بنیه های فواصل در موسیقی را مرور کنید، به درس هفدهم همین دوره مراجعه نمایید. در آنجا به صورت مفصل در مورد این دسته بندی ها مطالب ارزنده ای آورده شده است.

 

تمرین برای سرایش فاصله ششم بزرگ بالا رونده

استاد مبینی نت هایی که در گستره صدایی آقایان و خانم ها مناسب برای تمرین فاصله ششم بزرگ بالا رونده است را برای شما مشخص نموده است. این تمرین از نت لا در اکتاو دوم یا همان A2 برای آقایان، و یک اکتاو بالاتر برای خانم ها تدوین شده است.

ترتیب جملات برای سرایش بدین شرح است:

لا فا دیز - سی بمل سل - سی سل دیز - دو لا - دو دیز لا دیز - ر سی - می بمل دو - می دو دیز - فا ر - فا دیز ر دیز

باز هم تاکید می کنیم که شناخت فواصل موسیقی در تربیت شنوایی دو هدف مهم را در دل خود دارد. 1- گوش موسیقیایی شما نسبت به شناخت نت ها و ارتباط بین آنها تقویت شود؛ 2- با حفظ کردن فواصل موسیقی که بنای هر ملودی بر آن سوار است، کمک زیادی به خواننده شدن شما می کند و باعث می شود از فالش و خارج خوانی نت ها جلوگیری کنید.

نکته دوم این که تربیت شنوایی، بخش شنیداری آموزش خوانندگی است. بخش مهم دیگر خوانندگی، این است که صدای خود را تقویت و ظرفیت اصلی آن را آشکار کنید. برای همین لازم است که دوره صدا سازی را هم کار کنید. استاد مبینی پکیج فوق العاده ارزشمندی را به همین منظور، برای شما علاقه مندان به آموزش خوانندگی، بر اساس به روزترین متد جهان آماده کرده است که از طریق وبسایت نت به نت به راحتی می توانید آن را تهیه و از تمرین ها و اطلاعات عالی آن استفاده کنید.

 

خرید پکیج آموزش مبانی صداسازی و پرورش صدا

 

در ویدیوی زیر آموزش این درس را به صورت رایگان مشاهده نمایید

 

توجه !

این پست آموزشی رایگان است.

برخی محصولات فروشگاه

همه موارد

نظر دهید (برای اعضا)

به این مورد امتیاز بدهید

Captcha

نظرات (0)

تاکنون نظری ثبت نشده است.

سبد خرید 0
تماس با ما