فروشگاه

پست های آموزشی

پست آموزشی

علائم و اصطلاحات تئوری موسیقی در آموزش پیانو- قسمت سوم دروس پیش نیاز

  • انتشار1401/11/04
علائم و اصطلاحات تئوری موسیقی در آموزش پیانو- قسمت سوم دروس پیش نیاز

دوستان عزیز در وب سایت نت به نت سلام. با سومین قسمت از دروس پیش نیاز آموزش پیانو همراه شما هستیم. لازمه دست به ساز شدن و شروع یادگیری نوازندگی با پیانو و کیبورد، آشنایی اولیه با الفبای بین المللی موسیقی است که آن را به نام تئوری موسیقی می شناسیم. تئوری موسیقی مجموعه ای است از اصطلاحات، قواعد و دستوراتی که نحوه اجرای موسیقی را مشخص می نماید. در یک مثال ساده می توان موسیقی را به یک زبان، و تئوری موسیقی را به دستور زبان تشبیه کرد. تئوری موسیقی علم بسیار گسترده ای است و هر روزه در حال گسترش و تکامل بیشتر است. اما نقطه شروع یادگیری آن دارای پارامترهای ثابتی است که آنها را مبانی اولیه تئوری موسیقی می دانیم. پارامترهایی مثل نت های موسیقی، خطوط حامل، میزان، کلیدهای موسیقی، کشش نت ها، علائم تغییر دهنده و ... یادگیری و دانستن این اطلاعات نه فقط برای پیانو، بلکه برای شروع یادگیری هر ساز دیگری نیز ضروری است.

 

شروع آموزش پیانو از صفر با تدریس استاد حامد دانش

 

آشنایی با اصطلاحات اولیه تئوری موسیقی در آموزش پیانو

نت های هفت گانه موسیقی

نت یا ملودی همان صدای موسیقی است. نت ها کوچکترین واحد سازنده موسیقی هستند. هر صدایی که می شنویم یک نت است. نت ها با توجه به زیر یا بمی آنها به هفت نوع اصلی دسته بندی می شوند. نت های اصلی عبارتند از "دو، رِ، می، فا، سُل، لا، سی". هر کدام از این هفت نت یک معادل الفبایی هم دارند که به ترتیب "C,D,E,F,G,A,B" است.

 

نت های هفتگانه موسیقی

 

خطوط حامل

5 خط موازی که نت ها بر روی آن سوار می شوند. خطوط حامل درست مانند خط زمینه در حروف الفبا، محل قرار گیری نت ها هستند. نت ها می توانند زیر، بین، و بالای خطوط قرار گیرند. هر چه نت ها بم تر باشند، در خطوط حامل رو به پایین می روند. و هر چه ریز تر باشند با شیب صعودی روی این خطوط قرار می گیرند.

 

خطوط حامل در تئوری موسیقی

 

کلید سل

در تئوری موسیقی کلیدهای مختلفی داریم که مرسوم ترین آنها کلید سل است. هر هفت نت موسیقی می توانند به صورت بی انتها در چرخه تکرار قرار بگیرند. به هر چرخه، یک اکتاو می گویند. وظیفه کلید موسیقی این است که مشخص کند نت ها در کدام یک از محدوده های آوایی قرار دارند و شروع آن ها از کجاست. البته نمی خواهیم به صورت تخصصی مفهوم کلید را برای شما مشخص کنیم. چرا که فعلا نیازی به آن ندارید. فقط در این حد بدانید که اگه کلید های موسیقی نبودند، خطوط حامل گاه تا 25 خط باییستی رسم می شد که خب اصلا منطقی نیست.

 

اهمیت تئوری موسیقی برای نوازندگان

دوست عزیز، مطالب آموزشی امروز هر چند ساده و ابتدایی بود، ولی پایه دانش تئوریک شما نسبت به موسیقی را شکل می دهد. برخی می پرسند آیا بدون تئوری موسیقی می توان نوازنده شد؟ جواب این سوال را با ذکر مثالی می توان شرح داد. همه ما بدون کلاس آموزشی زبان مادری را یاد می گیریم و می توانیم حرف بزنیم. اما اگر زمانی بخواهیم، نویسنده، پژوهشگر، شاعر، ادیب و ... بشویم، دانستن زبان مادری به تنهایی کافی نخواهد بود. باید اصطلاحات و قواعد دستور زبان را هم بشناسیم تا بتوانیم به صورت حرفه ای خلق اثر کنیم. مثلا یک شاعر باید با وزن عروضی، قالب های شعری و حتی دستور زبان فارسی آشنا باشد تا بتواند دست به خلق شعر بزند. تئوری موسیقی نیز چنین است. شاید بدون دانستن آن، به شکل تجربی نوازندگی را در سطوح عادی یاد بگیریم؛ اما بدون دانش تئوری موسیقی هرگز به سطوح پیشرفته و حرفه ای نخواهیم رسید. ضمن آنکه ارتباط افراد در یک گروه موسیقی بر اساس نت خوانی و قواعد تئوری موسیقی است. بدون آن نمی توان در گروه های موسیقی حضور یافت.

 

پکیج آموزش تئوری موسیقی

شاید شما از آن دسته افرادی باشید که کاملا حساب شده می خواهید وارد دنیای موسیقی شوید. منابع زیادی برای یادگیری تئوری موسیقی وجود دارد. اما مبحث تئوری موسیقی دارای محتوای سخت، پیچیده و خشک است. ما در وبسایت نت به نت پکیجی را فراهم کرده ایم، که تمام مباحث سخت را بسیار آسان و قابل درک برای همه آموزش می دهد. پکیج تئوری موسیقی با تدریس سرکار خانم مینا صابری از محصولات فاخر آموزشی نت به نت محسوب می شود. می توانید به لینک زیر مراجعه کرده و با این پکیج کاربردی آشنا شوید.

 

پکیج آموزش تئوری موسیقی با تدریس استاد مینا صابری

 

هنرجویان گرامی در ویدیوی زیر قسمت سوم دروس پیش نیاز آموزش پیانو را مشاهده بفرمایید

 

سوالات متداول

یادگیری مقدمات تئوری موسیقی ضروری است. این مقدمات توسط استاد مربوطه در روال جلسات هفتگی به هنرجو آموزش داده می شود. اما یادگیری پیشرفته تئوری موسیقی هر چند که باعث درک و شهود بیشتر هنرجو می شود، ولی الزام آور نیست.
خیر، هنرجو نت خوانی را در جلسات هفتگی و همزمان با تمرین های آموزشی یاد می گیرد و نیازی به شرکت در کلاس های جداگانه ندارد.

توجه !

این پست آموزشی رایگان است.

برخی محصولات فروشگاه

همه موارد

نظر دهید (برای اعضا)

به این مورد امتیاز بدهید

Captcha

نظرات (0)

تاکنون نظری ثبت نشده است.

سبد خرید 0
تماس با ما