فروشگاه

مقالات

مقالات

8 نکته کاربردی برای تمرین تار و سه تار

  • انتشار1397/12/19
  • بازدید
8 نکته کاربردی برای تمرین تار و سه تار

 سلام عرض میکنم خدمت شما نوازندگان تار و سه تار . اگر به تازگی به جمع مخاطبان وبسایت نت به نت پیوسته اید خدمتتان عرض کنم که ما قصد داریم به حل مشکلات هنرجویان بپردازیم و به بررسی نکاتی بپردازیم که کمتر در مورد آنها صحبت شده . روش کار ما به این شکل است که ، سوالات و مشکلات هنرجویان را دریافت میکنیم و به صورت مقالاتی پاسخ آنها را میدهیم . پس اگر شما هم در زمینه نوازندگی تار و سه تار مشکلات و یا سوالاتی دارید در انتهای این مقاله در قسمت نظرات ، سوالات خود را مطرح کنید . و اما در این مقاله به 8 نکته مهم کاربردی در مورد تمرین تار و سه تار میپردازیم . پیش از شروع این مقاله متذکر میشوم که تمام مطالبی که خواهید خواند برای تار و سه تار مشترک است زیرا به غیر از مضراب تار و سه تار که کمی باهم تفاوت دارند بقیه نکات اعم از « انگشت گذاری – کوک – نتها – تکنیکها » بین این دو ساز مشترک است .

 

1 - قبل از شروع تمرین حتما ساز خود را کوک کنید

 

کوک بودن ساز از مهمترین نکات نوازندگی در هر سازی است . کاری به این نداشته باشید که مثلا دیروز ساز خود را کوک کرده اید . هر زمانی که قصد شروع تمرین یا نوازندگی دارید از کوک بودن ساز خود مطمعن شوید . بارها مشاهده کرده ام هنرجویان از این گله مند هستند که چرا آهنگی که مینوازند دلنشین نیست و یا با آن چیزی که در نت آن آهنگ است تفاوت دارد . باید در جواب بگویم مشکل اصلی از کوک ساز شماست . پس قبل از شروع تمرین ، تک تک سیم ها را بررسی کنید و از کوک بودن آنها مطمعن شوید . در قسمت پستهای آموزشی وبسایت ، روش کاربردی کوک تار و سه تار را برایتان آماده کرده ام  . به کمک ویدئوی آموزشی آن میتوانید یاد بگیرید ساز خود را بوسیله تیونر کوک کنید .

 

 

2 - به تمرین خود متعهد باشید و برنامه ریزی داشته باشید

 

پیشنهاد میکنم در زمینه تمرین تار و سه تار مثل لاک پشت عمل کنید . شاید بپرسید قضیه لاک پشت چیست ؟ منظور از لاک پشت همان آهسته و پیوسته بودن است . هنرجویان زیادی را دیده ام که اوایل نوازندگی چه شور و شعف و انگیزه بالایی برای نوازندگی داشته اند و روزی 3 الی 4 ساعت تمرین میکرده اند . بعد از یک الی دو ماه که از اوضاع تمریناتشان پرس و جو میکردم میگفتند سرد شده اند و تمریناتشان خیلی کم شده . علتش را میپرسیدم . اکثراً جواب مشترکی به من میدادند . جواب این بود که چرا با این همه تمرین که میکردیم موفق به نواختن یک آهنگ نمیشویم . ببینید دوستان عجله دشمن اصلی در نوازندگی است . دو بال پرواز برای تبدیل شدن به یک نوازنده حرفه ای « صبر » و « تمرین » است . هنرجو اول کار تخته گاز پیش میرود و توقع بالایی از خودش پیدا میکند و منتظر نتیجه زود هنگام است . وقتی در آهنگی گیر میکند ، نا امید میشود . عزیزان پس اصلا عجله نکنید . برنامه زمانی دراز مدت برای خود تنظیم کنید . پیشنهاد من برنامه 90 روزه است . مثلا جدولی تنظیم کنید مبنی بر اینکه بخش ماهور کتاب استاد ذوالفنون را در 90 روز یعنی سه ماه به پایان برسانید . برای خود برنامه تمرینی روزانه تنظیم کنید و دقیقاً مدت زمان تمرین را هم به دقیقه بنویسید . مثلا درس امروز تمرین انگشت گذاری روی سیم اول ، مدت تمرین 30 دقیقه . وقتی زمان مشخص کردید باید به آن عمل کنید . پس از پایان تمرین یک تیک کنار آن بزنید . پس یادتان باشد آهسته و پیوسته پیش بروید . روزی 20 دقیقه تمرین به صورت پیوسته در طول هفته بسیار اثر گذارتر است از روزی 2 ساعت تمرین سخت و خسته شدن در ادامه راه . پیشنهاد میکنم برای برنامه ریزی مقاله « چگونه بدون استاد سه تار یاد بگیریم » را مطالعه کنید .

 

آموزش سه تار نوازی با استاد اقبال

 

3 - در زمان تمرین ارتباط خود را با همه جا قطع کنید

 

نمیدانم شما هم به این موضوع برخورده اید یا نه . وقتی تصمیم میگیرید به درس خواندن و یا کاری که نیاز به تمرکز دارد از در و دیوار برایتان کار تراشیده میشود . آن موقع موبایلتان بیشترین زنگ را میخورد . مادر یا پدرتان کاری به شما محول میکنند . دوستانتان یه برنامه تفریحی خوب میچینند و خلاصه یک مهمانی عالی دعوت میشوید . با خودتان میگویید حالا که من برنامه ریختم این کارها هم سر من ریخته میشود . اصلا برنامه ریزی به من نیامده . دوست عزیزم خود من هم دقیقا این شرایط را تجربه کردم . اما به این جمله خوب دقت کنید . « هر موفقیتی یک بهایی دارد » . باید بهایش را بپردازید . من پرداختم . چقدر دورهمی بود . چقدر میهمانی بود . چقدر گردش بود و به دلیل تداخل با برنامه ریزی و هدفم در آنها شرکت نکردم . الان خیلی خوشحالم  چون به هدفم رسیده ام . آن زمان که تمرین میکردم با خودم میگفتم همیشه تفریح و مهمانی خواهد بود ولی زمان اکنون من دیگر تکرار نمیشود . پس موقع تمرین موبایل خاموش شود و به خانواده بسپرید درتایم تمرین سراغ شما نیایند . شاید اوایل سخت به نظر برسد اما به مرور زمان جزو عادت های شما میشود و از اینکه تمرین خوب و کاملی داشتید احساس خوبی به شما دست میدهد .

 

 

4 - قبل از شروع تمرین کمی خودتان را گرم کنید

 

شاید بپرسید مگر باشگاه ورزشی است که بخواهم خودم را گرم کنم . دقیقاً همین است . وقتی وارد باشگاه میشوید قبل از شروع برنامه تمرینات ، اول کمی حرکات کششی انجام میدهید و خودتان را گرم میکنید تا دچار بدن درد نشوید . قبل از نوازندگی هم باید خودتان را گرم کنید اما به شکلی دیگر . ابتدا کمی مضراب ریز تمرین کنید . بعد روی دسته ساز کمی اتود کار کنید « تمرینات رفت و برگشت روی دسته ساز » . اگر درستان سخت است ، تکنیکهای تار و سه تار را « دراب – تریل – تکیه – ویبراسیون » تمرین کنید . تقریبا 10 دقیقه زمان برای این تمرینات پیش از درس اصلی اختصاص بدهید . اثرش را به طور شگفت انگیزی در هنگام نواختن درس اصلی خواهید دید

 

5 - موقع تمرین روبروی آینه بنشینید

 

اگر مقاله استایل نوازنده سه تار را خوانده باشید در آنجا علت اصلی روبروی آینه نشستن را توضیح داده ام . وقتی روبروی آینه قدی بنشینید و تمرین کنید استایل نشستن خود را مشاهده میکیند و همچنین میتوانید از آینه کمک بگیرید تا برای یافتن پرده ها نگاه به دسته ساز نکنید . استایل دست و نشستن موقع نوازندگی بسیار مهم است از دوجهت . 1- محافظت ازآناتومی بدن 2- زیبایی در ظاهر نوازندگی . اگر وضعیت نشستن شما غیر استاندارد باشد کمر و گردن شما تحت فشار خواهد بود و در دراز مدت خدایی نکرده تبدیل به آرتروز و دیسک کمر و گردن میشود . لذا آینه کمک میکند خود را مشاهده کنید و هر لحظه وضعیت ظاهری خود را چک کنید . پیشنهاد میکنم مقاله خستگی های ناشی از نوازندگی تار و سه تار را مطالعه کنید .  

 

بسته آموزشی ماهور « بخش اول کتاب استاد ذوالفنون »

 

6 – قبل از شروع تمرین دستهای خود را بشویید

 

علت اینکه اینگه میگویم دست های خود را بشویید این است که دست ما بدون شک در طول روز دچار آلودگی و چربی میشود و این عوامل موقع انگشت گذاری روی پرده ها تاثیر میگذارد . وقتی با دستهای چرب و مرطوب پرده ها را میگیرید ، به مرور زمان پرده ها پوسیده شده و استحکام خود را از دست میدهند و شل میشوند . پرده ای که شل شود خیلی با پرده ای که پاره شود تفاوت ندارد . وقتی پرده شل شود وقتی روی آن انگشت گذاری میکنید ، گِز میزند یا صدای غیر عادی میدهد . لذا حتما قبل از تمرین یا نوازندگی دستهای خود را با آب و صابون بشویید و خوب خشک کنید .

 

 

7 – برای تنوع آهنگ های مختلف کار کنید

 

مسلماً تمرینات مقدماتی و کتابها کمی خشک است و چون بیشتر برای تقویت مضراب و انگشت گذاری برای هنرجویان تنظیم شده از تنوع ملودیکی کمی برخوردار است . به این دلیل بعضی هنرجویان از این تمرینها خسته میشوند و دنبال تنوع میگردند . پیشنهاد میکنم برای تغییر حال و هوای خود آهنگ های مختلف کار کنید . مهم نیست در چه دستگاهی باشد . شما وقتی نت و کوک ها را بشناسید ، قطعات هر دستگاهی را میتوانید بنوازید . همه نوازندگان در نهایت دوست دارند آهنگ های زیبا و خاطره انگیز را با سازشان بنوازند و احساس خوبشان را با عزیزانشان به اشتراک بگذارند . اگر شما هم علاقه مند به نواختن آهنگهای زیبا و جاودان ایرانی با تار یا سه تار هستید پیشنهاد میکنم به این لینک زیر مراجعه کنید .

 

آموزش آهنگ های زیبا و خاطره انگیز برای تار و سه تار

 

 

 

8 – قبل از شروع تمرین نت خوانی کنید

 

نت خوانی را میتوانم به نقشه خوانی تشبیه کنم . تصور کنید نقشه ای در دست دارید . مبدا و مقصد در نقشه مشخص است . پس از مبدأ شروع میکنید و راه ها را دنبال میکنید تا به مقصد برسید . نت خوانی هم چنین حالتی را دارد . ابتدا نت ها را شناسایی میکنید . جای پرده ها را با توجه به نت مورد نظر پیدا میکنید . وزن آهنگ و همچنین کشش نت ها را بررسی میکنید و سپس با ساز، میزان به میزان قطعه را اجرا میکنید . نکاتی که گفتم خیلی ساده است . با کمی دقت روی نت ها میتوانید کامل با وزن و کشش و جایگاه آنها آشنا شوید

سوالات متداول

وقتی وارد باشگاه میشوید قبل از شروع برنامه تمرینات ، اول کمی حرکات کششی انجام میدهید و خودتان را گرم میکنید تا دچار بدن درد نشوید . قبل از نوازندگی هم باید خودتان را گرم کنید اما به شکلی دیگر . ابتدا کمی مضراب ریز تمرین کنید . بعد روی دسته ساز کمی اتود کار کنید. (تمرینات رفت و برگشت روی دسته ساز). تقریبا 10 دقیقه زمان برای این تمرینات پیش از درس اصلی اختصاص بدهید . اثرش را به طور شگفت انگیزی در هنگام نواختن درس اصلی خواهید دید.
وقتی روبروی آینه قدی بنشینید و تمرین کنید استایل نشستن خود را مشاهده میکیند و همچنین میتوانید از آینه کمک بگیرید تا برای یافتن پرده ها نگاه به دسته ساز نکنید . به دو دلیل استایل دست و نشستن موقع نوازندگی بسیار مهم است. 1- محافظت ازآناتومی بدن 2- زیبایی در ظاهر نوازندگی .اگر وضعیت نشستن شما غیر استاندارد باشد کمر و گردن شما تحت فشار خواهد بود و در دراز مدت خدایی نکرده تبدیل به آرتروز و دیسک کمر و گردن میشود. لذا آینه کمک میکند خود را مشاهده کنید و هر لحظه وضعیت ظاهری خود را چک کنید.
حتما قبل از تمرین یک بار به صورت کامل نت خوانی کنید. نت خوانی را میتوانیم به نقشه خوانی تشبیه کنیم. تصور کنید نقشه ای در دست دارید که مبدا و مقصد در نقشه مشخص است. پس از مبدأ شروع میکنید و راه ها را دنبال میکنید تا به مقصد برسید. نت خوانی هم چنین حالتی دارد. ابتدا نت ها را شناسایی میکنید. جای پرده ها را با توجه به نت مورد نظر پیدا میکنید. وزن آهنگ و همچنین کشش نت ها را بررسی و سپس با ساز، میزان به میزان قطعه را اجرا میکنید.

نظر دهید (برای اعضا)

Captcha

نظرات (0)

تاکنون نظری ثبت نشده است.

سبد خرید 0
تماس با ما