فروشگاه

پست های آموزشی

پست آموزشی

استایل نوازنده سه تار

  • انتشار1397/06/03
استایل نوازنده سه تار

سلام و درود بر شما همراهان عزیز سایت نت به نت و علاقمندان به هنر فاخر موسیقی. استایل نوازنده یا بهتر بگوییم  وضعیت ظاهری یک نوازنده هنگام نواختن، نکات و اصول مهمی دارد که تأثیر بسیار زیادی در سلامتی نوازندگان و نیز مهارت وی در نوازندگی دارد. لازم است بدانید این مطلب محدود به نوازندگی یک ساز خاص نمی باشد.

 

وضعیت صحیح دست های نوازنده سه تار

 

چرا باید استایل یک نوازنده درست باشد ؟

اولین تاثیر استایل یا وضعیت ظاهری یک نوازنده، بر روی سلامت جسمانی اوست؛ از این جهت که اگر ساز را به شکل غلط در دست بگیرید، یا بد و نادرست روی صندلی بنشینید، یا وضعیت سر و گردنتان اشتباه باشد، به مرور زمان دچار دردهایی مزمن می شوید و حتی امکان دارد خدایی نکرده به آرتروز تبدیل شود. به مجموعه این ملاحظات و پیشگیری ها را بهداشت نوازنده می گویند که با رعایت استایل صحیح هیچگاه دچار این معضلات نخواهید شد.

دومین تأثیر استایل در ظاهر خود شماست. تصور کنید که به یک کنسرت رفته اید و نوازنده قرار است تک نوازی کند. در نگاه اول میبینید پیراهن او چروک است، روی صندلی قوز کرده و بصورت خمیده نشسته است و در صورت او استرس و نگرانی موج میزند. در مورد برخی، مثلاً دسته ساز را پایین گرفته و دست راست را بسیار نافرم نگهداشته و درهمان وضعیت، نوازندگی را شروع می کند. شاید آنچه می نوازد زیبا به نظر برسد اما بدون شک این استایل نادرست، از کیفیت کار او می کاهد، زیرا ظاهر مطلوبی ندارد حتی اگر چشمان خودتان را ببندید و فقط صدای ساز را گوش کنید. پس توجه داشته باشید که ظاهر یک نوازنده نیمی از هنر اوست.

 

آموزش سه تار در وب سایت نت به نت

 

چگونه استایل خود را درست کنیم ؟

باید بدانید که هر سازی می نوازید، استایل صحیح مخصوص به آن را رعایت کنید. حتما در مورد استایل نوازندگی، از استاد خود سوال کنید و اطلاعات کسب کنید. بعد از اینکه دانستید چگونه باید ساز را دست گرفت و روش صحیح قرار گیری دست چپ و راست را یاد گرفتید، حال باید در مقابل آینه تمرین کنید و خودتان را جای مخاطب قرار دهید، یا حتی بررسی کنید، وضعیت کمر، دست ها، شانه ها، سر و گردن به صورت صحیح هست یا خیر؟

 

وضعیت صحیح بدن و استایل نوازنده سه تار

 

همواره سعی کنید طبق فرم صحیح استایل سازتان، خیلی مسلط ساز را در دست بگیرید. کمرتان را کاملاً صاف به پشتی صندلی بچسبانید. شانه ها و دست ها را آزاد کنید و هیچ فشار اضافه ای بر اعضای بدن خود وارد نکنید. به وضعیت سر و گردن دقت کنید تا بیش از حد خم یا به صورت کج در طرفین نباشد. هر وضعیتی که باعث می شود احساس درد یا فشار در قسمتی از بدن داشته باشید، اصلاح کنید تا مشکل برطرف گردد، درغیر اینصورت ممکن است در بلند مدت دچار آسیب های حرکتی دردناکی شوید. برای زیبایی ظاهری، همیشه با لباس های تمیز، مرتب، اتوکشیده و هماهنگ روی صحنه حاضر شوید و پیراهنتان را مرتب کنید. تا اگر چین و چروک اضافه ای ایجاد شده، برطرف شود. حال خودتان را در آینه ببینید. از خودتان تصویر یک نوازنده حرفه ای و مقتدر را در آینه بسازید، این باعث می شود احساس اعتماد به نفس و محکم بودن به نوازنده منتقل شود. پایه نت را کنارتان بگذارید و درسهایتان را بنوازید. هنگام نواختن، هر از چند گاهی به آینه نگاه کنید و بررسی کنید که استایلتان بهم نخورده باشد. این کار را روزی 10 دقیقه انجام دهید تا داشتن استایل درست برایتان تبدیل به عادت شود. به تصویر زیر نگاه کنید، در ویدیوی زیر استایل صحیح نشستن و در دست گرفتن ساز سه تار نمایش داده شده است.

امیدواریم این مقاله برای شما عزیزان مفید واقع شده باشد.

 

در قسمت پایین ویدیوی آموزشی استایل صحیح نوازنده سه تار را مشاهده می کنید

 

توجه !

این پست آموزشی رایگان است.

برخی محصولات فروشگاه

همه موارد

نظر دهید (برای اعضا)

به این مورد امتیاز بدهید

Captcha

نظرات (0)

تاکنون نظری ثبت نشده است.

سبد خرید 0
تماس با ما