فروشگاه

پکیج های آموزشی

خرید دوره های آموزشی

آواز دشتی-گام سوم دوره آموزش سه تار

  • انتشار1398/03/08
آواز دشتی-گام سوم دوره آموزش سه تار

درود به شما هنرجویان سه تار و همچنین دنبال کنندگان وبسایت نت به نت، در این قسمت تصمیم داریم  بسته آموزشی دشتی  یعنی بخش سوم از کتاب آموزش سه تار تالیف استاد جلال ذوالفنون – جلد اول را به شما معرفی کنیم . اگر یادگیری سه تار را با استفاده بسته های آموزشی آقای علی اقبال پیش برده باشید، در جریان هستید در قسمت های قبل، دو بخش ماهور و بخش شور را به پایان رسانیده ایم و اکنون به بخش دشتی از کتاب استاد ذوالفنون رسیده ایم . اگر از بسته های قبلی ما نتیجه خوبی به دست آورده اید پیشنهاد میکنیم در ادامه روند آموزشی خود، شروع به یادگیری درسهای بخش آوز دشتی کنید . این بخش شامل 12 درس میباشد که عنوان درسهای این بسته آموزشی  را از ابتدا تا انتها در قسمت پایین ذکر نموده ایم

 

آموزش سه تار در وب سایت نت به نت

 

1 – پیش درآمد دشتی از « مرتضی خان محجوبی »

2- درآمد

3-  زرد ملیجه

4-  بیدگانی

5-  ترانه دشتی

6- گیلکی

7- شهر آشوب

8- قطعه ضربی

9- دشتستانی

10- اوج « عشاق »

11- رِنگ از حبیب سماعی

12- موسم گل

 

 

توضیحات تکمیلی قبل از خرید بسته آواز دشتی از زبان استاد اقبال

 

سلام دوستان عزیزم . امیدوارم حالتان عالی باشد . بدون شک سه تارنوازان حالشان همیشه عالی است . این بخش از کتاب استاد ذوالفنون یعنی بخش دشتی به نظر من زیبا ترین بخش کتاب است . شاید به دلیل ارتباط عمیقی است که من با آواز دشتی برقرار میکنم . آواز دشتی از متعلقات دستگاه شور است . دستگاه شور شامل چهار آواز زیبا است با نام های : آواز دشتی – آواز ابوعطا – آواز بیات ترک – آواز افشاری  که به اعتقاد من آواز دشتی از زیباترین آنهاست . تجربه ای که خود بنده از آواز دشتی دارم این است که، هربار شروع به نواختن میکنم، به دنیای درون خودم سیر میکنم . گاهی وقت ها که در حال نواختن قطعات دشتی از روی نت های ردیف آواز دشتی هستم . نا خودآگاه ذهنم از روی نت ها پرواز میکند و انگار به جایی دیگر میرود، شروع میکنم به بداهه نوازی . بارها شده موقع نواختن آهنگهای دشتی اشک ریختم . واقعاً علت اشکم را نمیدانم چون نه ناراحت بودم نه خوشحال . اما بعد از نواختن  احساس آرامش عجیبی داشتم . دقیقا مثل حال بعد از یک دعا یه مناجات با خداوند . با یک استاد معنوی در مورد این حالم مشورت کردم و از او پرسیدم علت این حال عجیبم چیست ؟ نه شادم نه خوشحال . ایشان گفتند، این حال مراقبه یا همان مدیتیشن است . علتش هم آن ارتباط عمیقی بود که با آوازدشتی ایجاد کرده بودم . البته این حس و حال بنده بود . امیدوارم شما هم بتوانید این حس زیبا را تجربه کنید . اما نکته مهمی که بعد از تهیه این بسته باید در نظر بگیرید این است . در بین درسهای دشتی چند گوشه آوازی مثل ....... قرار دارد . این گوشه ها نیاز به شنیدن بیشتر و درک عمیق تری دارد . چون نت فقط به عنوان الگو برای شما میشود . برای زیباتر شدن و دریافت حس اصلی گوشه، فایل صوتی آن را دو الی سه مرتبه گوش کنید تا با حال و هوای آن گوشه آشنا شوید سپس ویدئوی آموزشی آن را مشاهده کنید . بدون شک تاثیر بیشتری در زیبا نواختن شما خواهد داشت .

 

 

 

محتوای دروس آموزشی پکیج دشتی

درس اول: قطعه آهنگ این درس به نام پیش درآامد دشتی، از ساخته های استاد رضا محجوبی میباشد. پیش درآمد نوعی فرم ضربی در موسیقی ایرانی است که قبل از درآمد یک دستگاه یا آواز ایرانی اجرا می‌شود و معمولاً تمپوی آهسته ای دارد و در آن مدهای مهم دستگاه یا آواز نواخته می‌شوند. بر خلاف دیگر فرم‌های رایج موسیقی سنتی ایرانی، مخصوص نوازندگان است و خوانندگان در این قسمت نقشی ندارند.

 

درس دوم: در این قسمت به آموزش تمرین های درس دوم از آواز دشتی می پردازیم. این آهنگ «درآمد دشتی» نام دارد و صفحه 82 کتاب آموزش سه تار اثر استاد جلال ذوالفنون به این درس اختصاص دارد. لازم است بدانید این درس فاقد خطوط میزان است. لذا برای اجرای بهتر قطعه درآمد، سعی کنید با حالت ریتمیک نت ها کاملا آشنا شوید. درآمد به معنی از در وارد شدن است و هر کدام از دستگاه ها و آوازهای موسیقی ایرانی درآمدهایی دارند و در واقع افتتاحیه یک دستگاه با درآمد آن دستگاه میباشد.

 

درس سوم: این درس از بخش «آواز دشتی» کتاب استاد جلال ذوالفنون به نام «زرد ملیجه» که در صفحه 83 کتاب آموزش سه تار استاد جلال ذوالفنون قرار دارد، را به شما گرامیان آموزش خواهیم داد. عبارت زرد ملیجه یا «زَردَه مَلیجَه» به زبان گیلکی به معنی پرنده زرد که می توان گفت نوعی گنجشک غیربومی و مهاجر است. این آهنگ از نغمه های محلی گیلان است که توسط استاد مرحوم ابوالحسن صبا آهنگساز برجسته موسیقی ایرانی، ساخته و پرداخته شده اسن. این آهنگ جدای از اینکه درس آموزشی است، آهنگ بسیار زیبا و شنیدنی نیز می باشد. پیشنهاد میکنیم این آهنگ را ابتدا کامل، با حوصله و دقیق وزن خوانی کنید، سپس به سراغ ساز بروید و آن اجرا کنید. 

 

درس چهارم: درس چهارم از بخش «آواز دشتی» در کتاب استاد جلال ذوالفنون گوشه «بیدگانی» نام دارد که در قسمت پایین صفحه 83 کتاب آموزش سه تار استاد جلال ذوالفنون قرار دارد. گوشه بیدکانی (بیدگانی) یا بیدگلی یکی از گوشه های آواز دشتی است. دوستان عزیز دقت داشته باشید که این گوشه میزان ضربی ندارد و اجرای آن به صورت آوازی میباشد. لازم به ذکر است که کاربرد ردیف های آوازی بیشتر در موسیقی فولکور است و لذا معمولاً حال و هوای نواهای محلی را دارند.

 

درس پنجم: این درس از آواز دشتی که گوشه ای به نام «ترانه دشتی» است در صفحه صفحه 84 از جلد اول کتاب آموزش سه تار استاد جلال ذوالفنون  قرار دارد. هنرجویان عزیز دقت نمایید که میزان ضربی این آهنگ 6/8 میباشد. همانطور که مستحضر هستید ریتم های 6/8 حال هوای شاد و طرب انگیزی ایجاد میکنند.

 

درس ششم: در این قسمت از بخش آواز دشتی کتاب استاد جلال ذوالفنون، استاد علی اقبال مدرس تار و سه تار، درس «گیلکی» را که در صفحه 85 از کتاب آموزش سه تار استاد جلال ذوالفنون قرار دارد، به شما عزیزان آموزش خواهند داد. دوستان عزیز دقت داشته باشید که از آن روی که قطعه گیلکی جزء آوازهای موسیقی ایرانی است، لذا این درس فاقد میزان ضربی است، یعنی به صورت آوازی اجرا میشود. به دلیل وجود مکرر خطوط اتصال در این آهنگ، تکنیک مضراب ریز در نواختن این تمرین کاربرد بسیار زیادی دارد.

 

درس هفتم: این درس «شهر آشوب» نام دارد. اگر شما عزیزان پکیج آموزش سه تار بخش شور را تهيه و تمرینات آن را مشاهده و انجام داده باشید حتماً با ساختار شهر آشوب به طور کامل آشنا شده اید. ریتم شهر آشوب 6/8 است و فضای ملودیک و ریتمیک شادی دارد. اگر به مجموعه شهر آشوبها مسلط شوید، قطعات رِنگ دار را راحت خواهید نواخت.

 

درس هشتم:  در این بخش، درس هشتم از بخش آوازدشتی را حضور شما گرامیان ارائه می داريم. نام این درس «قطعه ضربی» است که در صفحه 87 جلد اول کتاب آموزش سه تار استاد جلال ذوالفنون قرار دارد.  این قطعه از ساخته های خود استاد جلال ذوالفنون است.

 

درس نهم: نام این درس «دشتستانی»، یکی از گوشه های آواز دشتی می باشد. این درس میزان ضربی ندارد و حالت آوازی دارد، لذا امکان دارد موقع اجرا کمی دچار سردرگمی شوید، چرا که ما به این عادت کرده ایم که آهنگها را روی ریتم خاصی که ابتدای خطوط حامل برای ما مشخص میکند بنوازیم اما در گوشه های آوازی چنین حالتی وجود ندارد و شما باید از نُت، الگویی دریافت کنید و احساس خود را چاشنی آن کنید.

 

درس دهم:  نام این درس «اوج یا عشاق» می‌باشد. گوشه اوج یا عشاق به تعبیری متفاوت ترین گوشه در آواز دشتی است... و اما چرا اوج؟ در بعضی ردیف های موسیقی ایرانی عنوان شده که گوشه عشاق، اوج آواز دشتی است و به این دلیل نام اوج (عشاق) باهم ذکر میشود. عده ای از اساتید معتقدند گوشه عشاق مربوط به دستگاه نوا است و استفاده از آن در آواز دشتی، نوعی پرده گردانی محسوب میشود. دوستان این گوشه فاقد میزان ضربی است و حس و حال آن کاملاً آوازی است. بعضی جاهای آن حالت ضربی به خود میگیرد. فراز و فرودهای این قطعه خیلی زیبا و دل انگیز است.

 

درس یازدهم: دراین قسمت، درس یازدهم از بخش آواز دشتی را کار خواهیم کرد. نام این درس «رِنگ از حبیب سماعی» می‌باشد. همانطور که مطلع هستید، ساختار ریتمیک رِنگها 6/8 است و حال و هوای شادی دارد. این رِنگ از ساخته های استاد حبیب سماعی از نوازندگان قدیمی سنتور است . رنگی که اجرا خواهید کرد تغییراتی متعددی روی سیم ها دارد و حالت ریتمیک جالبی دارد. سکوت های خاص و همچنین تغییر اکتاو دارد سعی کنید موقع تمرین ضرب پا را حفظ کنید. اگه دوست و یا آشنایی دارید که نوازنده تنبک است، از او بخواهید تا موقع اجرای این قطعه شما را همراهی کند. 

 

درس دوازدهم: آخرین درس از آواز دشتی مربوط است به آموزش یک تصنیف زیبا به نام موسم گل. صنیف موسم گل از ساخته های استاد موسی معروفی میباشد و اولین بار در سال 1319 توسط بانو قمرالملوک وزیری اجرا شد. این آهنگ را  نه تنها به عنوان یک درس، بلکه میتوانید به عنوان یک آهنگ زیبا یاد بگیرید.

 

نکاتی در مورد پکیج آموزشی آواز دشتی

 

بخش آواز دشتی شامل قطعات ضربی زیبا و همچنین گوشه های معروف و دلنشین آواز دشتی میباشد که حتماً از نواختن آنها لذت خواهید برد . شاید برایتان سوال باشد آیا تهیه بسته های آموزشی سه تار باید به ترتیب باشد ؟ اگر یادگیری سه تار را به تازگی شروع کرده اید و با نت خوانی و پرده های سه تار آشنایی ندارید پیشنهاد میکنم از ابتدا شروع کنید . اولین بخش کتاب، دستگاه ماهور است که در غالب پکیج آموزشی ماهور برای شما آماده کرده ایم . درسهای بخش ماهور را که آموزش دیدید به سراغ بخش دوم کتاب یعنی دستگاه شور بروید . بسته دوم پکیج آموزشی شور است . درسهای شور را نیز قدم به قدم تمرین کنید . تا به بخش آواز دشتی برسید چون ترتیب یادگیری تکنیک ها در کتاب استاد ذوالفنون به صورت زنجیروار از مبتدی تا پیشرفته است بهتر است که از ابتدای کتاب شروع کنید تا سردرگم نشوید. اما اگرمقداری با نت خوانی آشنا هستید و قبلاً سه تار کار کرده اید « بسته آموزشی دشتی » را هم اکنون میتوانید تهیه و دانلود کنید . اما در کل هیچکدام از پکیج های آموزشی ما بهم وابسته نیست . ویدئوهای این پکیج با کیفیت بالای صدا وتصویر تولید شده و همچنین سعی شده است طوری توضیح داده شود که تنها با دوبار مشاهده هر درس، کامل آن را درک کنید . این توضیح برای آن دسته از عزیزان است که به تازگی به جمع مخاطبان وبسایت نت به نت پیوسته اند . هنرجویانی که بسته های آموزشی ماهور و شور را تهیه کرده اند ، در جریان کیفیت عالی آموزشهای ما هستند .

 

300 دقیقه ویدئوی آموزشی تئوری موسیقی با مراجعه به این لینک . دوره ای که هر نوازنده باید بگذراند

 

 

 

فرمول برنامه ریزی برای یادگیری بخش آواز دشتی

 

پیش از تهیه این بسته آموزشی حتماً این ویدئو را مشاهده کنید . طبق یک جدول کاملاً دقیق به شما یاد میدهم چطور برنامه ریزی کنید تا ظرف مدت 45 روز کل بخش دشتی را به پایان برسانید . بدون شک یادگیری سه تار به صورت مجازی نیاز به برنامه ریزی دقیق دارد و ما کار را برایتان آسان کرده ایم . شما را دعوت میکنم به دیدن این ویدئو .صبر کنید قبل از دیدن ویدئو قلم و کاغذ را آماده کنید . چون باید از مطالبی که گفته میشود . یادداشت بردارید .

 

 سخن پایانی

 

درس های بخش آواز دشتی به صورت تک درس در سایت موجود است . اگر نیاز به تهیه کل این مجموعه ندارید میتوانید با مراجعه به بخش آواز دشتی درسها را به صورت تکی تهیه نمایید . اما تهیه کل پکیج آموزشی دشتی از نظر اقتصادی به صرف شماست . چون هزینه هر درس 100 هزار تومان است و مجموع 12 درس آن میشود 1.200.000 هزار تومان . اما هزینه کل این بسته 600 هزار تومان است . در انتهای این بخش میتوانید خرید خود را انجام دهید .

 

 

 

سوالات متداول

آواز دشتی سومین بخش از کتاب آموزش سه تار جلال ذوالفنون است و شامل 12 درس می باشد. این دوازده درس از پیش در آمد آغاز می شود و پس از درآمد وارد مهم ترین گوشه های آواز دشتی می شود. رنگ، تصنیف و ترانه نیز از دیگر محتویات پکیج دشتی است.
دستگاه ها و آوازهای ایرانی همچون یک ظرف می باشند که به اصوات و نغمه ها شکل می دهند. وقتی با شاکله کلی یک دستگاه یا آواز آشنا باشید، این دیگر به خود شما برمی گردد که با چه محتوایی ظرف آن را پر کنید. تسلط به فرم های موسیقی فقط با تمرین و تلاش میسر است. برای این کار شما باید همواره آثار ساخته شده در این دستگاه ها را گوش کنید و با ساز خود سعی کنید گوشه ها را بدون نقص اجرا کنید.

توجه !

برای دریافت کامل ویدیوهای آموزشی این پکیج ، ابتدا از طریق کادر زیر پکیج مربوطه را خریداری نمایید.

سپس آن را از طریق پروفایل کاربری خود دانلود کنید. 

دروس موجود در این پکیج آموزشی به صورت تک درس نیز در وب سایت وجود دارد که از طریق فهرست زیر قابل دسترس می باشد.

در صورت خرید این آموزش به صورت پکیج به جای خرید تک درس های آن ، حداقل 50 درصد هزینه ی خرید شما کاهش می باید.

برخی محصولات فروشگاه

همه موارد

نظر دهید (برای اعضا)

به این مورد امتیاز بدهید

Captcha

نظرات (4)

elaheh sadegi

تاریخ ارسال :1398/03/12

با عرض سلام ودرود .من علاقه به نواختن سه تار را مدیون آموزش ساده وروان استاد علی اقبال هستم.با سپاس فراوان

وبسایت نُت به نُت

درود بیکران به شما . بسیار سپاسگذارم

مهدی محمد حسینی

تاریخ ارسال :1398/03/25

با سلام 5 تا ستاره خیلی کمه برای زحمات شما. به امید خدا آرزو میکنم همیشه پایدار باشید. 🌟🌟🌟🌟🌟🌟🌟🌟🌟🌟🌟🌟🌟

علی خسروی

تاریخ ارسال :1399/01/16

سلام استاد اقبال،فقط ميتونم بگم،دست مريزاد،درود ما رو از راه دور پذيرا باش،جاويدو پايدار باشى.

کیانوش مرادپور

تاریخ ارسال :1399/07/19

سلام . من میخواستم خرید کنم . موفق نشدم خطا میده

وبسایت نُت به نُت

درود بر شما دوست عزیز، ضمن تشکر از همراهی شما، می‌توانید در قسمت تماس با ما که در بالای وبسایت قرار دارد، با همکاران ما در واحد پشتیبانی تماس حاصل نموده تا ایشان بطور کامل جنابعالی را راهنمایی نمايند.

سبد خرید 0
تماس با ما