فروشگاه

پست های آموزشی

پست آموزشی

آموزش رنگ افشاری استاد بیگجه خانی برای سه تار

  • انتشار1402/04/07
آموزش رنگ افشاری استاد بیگجه خانی برای سه تار

برای این قسمت از مجموعه آموزش آهنگ برای سه تار، یک قطعه بسیار زیبا و تکنیکی را داریم به نام رنگ افشاری از استاد غلامحسین بیگچه خانی. نت این درس در کتاب خوشنواز و در صفحه 55 قرار دارد. البته این نت را در فایل آموزشی هم قرار داده ایم و بعد از دانلود به آن دسترسی خواهید داشت. این رنگ، ساخته تار نواز بزرگ کشوران مرحوم غلامحسین بیگجه خانی است. نت آن هم برای تار نگارش شده که با توجه به شباهت تار وسه تار، استاد اقبال این قطعه را مختص به ساز سه تار برای هنرجویان تدریس می کند. نکته ای که باید به آن توجه کنیم، سطح تکنیکی این قطعه است که تقریبا از میزان سختی بالایی برخوردار است. لذا یادگیری آن برای آن دسته عزیزانی است که حداقل دوره متوسطه آموزش سه تار را سپری کرده باشند. اگر هنرجوی سه تار وبسایت نت به نت هستید، بایستی حداقل جلد اول کتاب آموزش سه تار ذوالفنون شامل پکیج های ماهور، شور، ابوعطا و دشتی را کار کرده باشید تا از لحاظ تکنیکی به سطح لازم برای در آوردن این قطعه با سه تار رسیده باشید. این درس تعداد زیادی تکنیک مثل اشاره، ریز، دراب و زینت های مختلف دارد.

 

آموزش سه تار در وب سایت نت به نت

 

نکات آموزشی قطعه رِنگ افشاری

- برای این قطعه سه تار خود را در دستگاه شور کوک کنید. کوک شور عبارت است از دو سل ر.

- از آنجا که رنگ یک قطعه ضربی و بسیار موزون است، هنگام تمرین حتما از مترونوم استفاده کنید.

- برای زیبایی اجرا، تمام تکنیک ها و زینت های درج شده در حامل ها را به خوبی کار کنید.

- وقتی یادگیری یک قطعه را آغاز می کنید، آن را نیمه کاره رها نکنید. شاید چند روز زمان ببرد تا به قطعه فوق مسلط شوید. آن قدر تمرین کنید تا بتوانید آن را بدون نت و به صورت حفظی بنوازید.

- این قطعه برای افراد مبتدی مناسب نیست.

- نوازندگان تار هم می توانند از این ویدیوی آموزشی برای یادگیری رنگ افشاری استفاده کنند.

 

ایرادهای جزئی سه تار را خودتان بر طرف کنید

ساز، یک ابزار کاربردی است که از همان بدو خرید توسط مصرف کننده مورد استفاده قرار می گیرد. سازها بنا به دسته ای که در آن قرار می گیرند، از ساختارهای متفاوتی نسبت به هم برخوردارند. بعضی از سازها یک تکه هستند و آن قدر مصرف می شوند تا عمر مفید خود را سپری کنند.  بسیاری از سازهای کوبه ای و بادی در این دسته جای می گیرند، مثل دف، تنبک، کوزه، نی، فلوت، هنگ درام و... این گونه سازها به ندرت نیاز به تعمیر پیدا می کنند. اما در طرف مقابل سازهایی قرار دارند که از ساختمان پیچیده تری تشکیل شده اند. این سازها معمولا از مونتاژ قطعات مجزا ساخته می شوند و اجزای جانبی زیادی بر ساختمان آنها سوار می شود. تقریبا همه سازهای زهی در این دسته قرار می گیرند. با توجه به میزان استفاده از این سازها، اصولا اجزای جانبی در طول زمان مستهلک یا خراب می شوند و نوازنده بایستی نسبت به تعمیر ساز خود اقدام کند. پاره شدن سیم ها، شکستگی گوشی ها، کهنگی پرده ها و... موارد مرسومی هستند که همواره برای این دسته از سازها رخ می دهد. سه تار یکی از همین سازهاست. تقریبا سالی دو تا سه بار نوازنده باید سیم های سه تار را عوض کند. یا بعضا سیم ها به دلایل مختلف پاره می شوند و باید آنها را تعویض نمود. پرده ها که تاثیر زیادی بر کیفیت صدای سه تار دارند، با گذشت زمان و فشار سیم ها مستهلک شده و کیفیت اصلی خود را از دست می دهند. یا حتی گوشی ها به دلیل چرخیده شدن زیاد، گاه در محل قرار گیری خود جا باز می کنند و باعث می شوند کوک سه تار خیلی زود خالی شود. در این مواقع بیشتر هنرجویان ساز خود را به تعمیر گاه سه تار و یا نزد استادی کار بلد می برند تا برایشان تعمیر کند. اگر هنرجو بتواند خودش دست به کار شود و ایراد ها و آسیب های سه تار خود را رفع کند، هم از لحاظ اقتصادی برایش با صرفه تر است، هم از جان بخشیدن دوباره به ساز خود انرژی مضاعفی می گیرد. ضمن آنکه با این کار، نحوه عملکرد اجزای مختلف سه تار را نیز به صورت تجربی یاد می گیرد و هر وقت ایرادی در صدای ساز خود کشف کند، می تواند ریشه مشکل را زود تشخیص دهد.

اما چگونه؟ آیا هنرجو واقعا می تواند ایرادات فیزیکی سه تار خود را بر طرف کند؟ آری، می شود. استاد اقبال در یک مقاله آموزشی به صورت مفصل همه این مواردی که نام بردیم را آموزش داده است. در این پست آموزشی، به صورت ویدیویی جزء به جزء این مراحل، مثل یک گارگاه عملی برای شما نمایش داده شده است. کافی است سری به لینک زیر بزنید تا تعمیرکار سه تار خود شوید.

 

تعمیر کار سه تار خود باشید

در ویدیوی زیر قسمتی از آموزش رنگ افشاری برای سه تار را مشاهده می کنید

 

 

اگر قصد خرید سه تار اصل را دارید و تشخیص سه تار اصل از تقلبی برای شما سخت است پیشنهاد میکنیم به برای خرید سه تار و اطلاع از قیمت سه تار اصل به فروشگاه نت به نت که تمام سه تار های آن تایید شده توسط اساتید مجرب است مراجعه کنید.

سوالات متداول

خیر به هیچ وجه سخت نیست. فقط اینکه هنرجو نیاز به آموزش دارد. بعد از یادگرفتن و چند بار بستن سیم ها به صورت آزمون و خطا، از لحاظ تجربی کاملا به تعویض سیم های سه تار مسلط می شود.
بهتر است قطعه یا آهنگ طولانی را به چندین بخش تقسیم کنید. هر بخش را به صورت مجزا تمرین کنید. در پایان بخش ها را به صورت پیاپی و متصل اجرا کنید. با چند بار تکرار تمرین، کم کم آن را حفظ خواهید کرد. برای آنکه بتوانید همیشه آن را از حفظ بنوازید، به صورت دوره ای هر از گاهی دوباره آن را کار کنید.

توجه !

برای نمایش کامل ویدیوی درس بالا ابتدا از طریق کادر زیر درس مربوطه را خریداری نمایید.

سپس آن را از طریق پروفایل کاربری خود دانلود کنید. 

در صورت خرید پکیج مربوط به این آموزش ، به جای خرید تک درس ها ، حداقل 50 درصد هزینه ی خرید شما کاهش می باید.

برخی محصولات فروشگاه

همه موارد

نظر دهید (برای اعضا)

به این مورد امتیاز بدهید

Captcha

نظرات (0)

تاکنون نظری ثبت نشده است.

سبد خرید 0
تماس با ما