فروشگاه

پست های آموزشی

پست آموزشی

تمرین با هنرجویان سه تار در کلاس-قسمت پنجم

  • انتشار1402/02/24
تمرین با هنرجویان سه تار در کلاس-قسمت پنجم

دوستان عزیزم سلام. یکی دیگه از ویدیوهای در کلاس رو می بینید. این قسمت پنجم در کلاس هست و درست مثل قسمت های قبلی با یک یا چند تا از مشکلات متداولی که همه شما هنرجوهای سه تار زیاد باهاش رو به رو میشید، سر و کار داریم. این ویدیوهای در کلاس رو خیلی جدی بگیرید. مخصوصا اگه در اوایل راه یادگیری سه تار هستید و هنوز در مراحل مبتدی به سر می برید. آخه آموزش های شما مجازیه. یعنی سر کلاس نیستید که به صورت حضوری ایرادهای کارتون نمایان بشه. ویدیوهای در کلاس، قسمتی از تمرین های حضوری هنرجوهای منه. مشکلاتی که در این درس ها بهشون می پردازیم، درست همون مشکلاتی هست که برای شما هم پیش میاد. پوریا توکلی، هنرجوی خوبم در کاشان هست که در این قسمت از مجوعه ویدیوهای در کلاس، تمرینی که یاد گرفته بود رو اجرا می کنه. یک تمرین در ابتدای پکیج ماهور، پیش درآمد ماهور در کتاب آموزش سه تار استاد جلال ذوالفنون.

 

آموزش سه تار در وب سایت نت به نت

 

نحوه شمارش نت سیاه و نت چنگ در سه تار

در این جلسه متوجه شدم که پوریا، کمی در شمارش و اجرای نت های سیاه و چنگ، دچار سر در گمی میشه. البته در اوایل راه حق داره. این مشکل برای همه شما پیش میاد. یه مبحثی داریم در تئوری موسیقی به نام کشش نت ها یا دیرند. این مبحث به ما میگه که برای اجرای هر نت در حامل ها، قراره چقدر زمان اختصاص بدیم. بیایید با یه مثال قضیه رو بشکافیم.

فرض کنیم کسر میزان ما چهار چهارم هست. یعنی هر میزان از چهار تا نت سیاه تشکیل شده. تمپو هم روی عدد 60 قرار داره. یعنی هر دقیقه 60 نت سیاه که دقیقا میشه هر ثانیه یک نت سیاه.

خب در اینجا ما کار راحتی داریم. توی هر ثانیه یک نت سیاه رو می نوازیم. کاری به این نداریم که این نت از لحاظ آوایی چیه و کدوم یک از نت های هفتگانه موسیقی هست. ما در اینجا فقط با زمان کار داریم.

حالا فرض کنید این نت های سیاه، تبدیل به نت چنگ بشن. نت چنگ از نظر زمانی، نصف نت سیاه ارزش داره. یعنی در هر مدت زمانی که یک نت سیاه می نوازیم، می تونیم به جاش دو تا نت چنگ رو اجرا کنیم.

(نت ها از نظر کشش زمانی می تونن به یکدیگر تبدیل بشن، با این شرط که تغییری در ارزش زمانی ایجاد نشه. مثلا یک نت سیاه می تونه به دو تا چنگ تبدیل بشه: ارزش زمانی یک نت سیاه = ارزش زمانی دو نت چنگ)

همین الان شروع به دست زدن کنید و هر ثانیه یک با درست بزنید. شما در حال اجرای نت سیاه هستید. حالا سرعت دست زدنتون رو دو برابر کنید. یعنی در هر ثانیه دو بار دست بزنید. آفرین، حالا دارید نت چنگ رو اجرا می کنید.

می بینید؟ نت چنگ زمان کمتری رو به خودش اختصاص میده. درست نصف نت سیاه. ارزشش کمتره، پس تند تر اجرا میشه که زود تر بره پی کارش.

 

تدریس خصوصی سه تار

 

برای تمرین سه تار، زمان ثابتی را اختصاص دهید

شرطی کردن ذهن، یکی از راه های فوق العاده موثر برای ایجاد عادت در انجام کارهایی هست که باید همه روزه انجام بشه. مثلا شما همگی قبل از خواب مسواک می زنید. شب ها قبل از مسواک زدن، برنامه ریزی نمی کنید. به خودتون از قبل نمی گید خب من وقتی خواستم برم بخوابم اول باید برم مسواک بزنم. بلکه خود به خود این کار رو می کنید. یادگیری سه تار هم وقتی به عادت تبدیل بشه، دیگه کار سختی نیست. برای این کار شما می تونید از شرطی کردن ذهنتون استفاده کنید. به این شکل که یه مدت دقیقا سر یه ساعت مشخص به تمرین کردن با سه تار بپردازید و این روند رو محکم و جانانه حفظ کنید. بعد از یکی دو ماه، ذهن شما تمرین سه تار رو به عنوان یه کار واجب روزانه، وارد ساعت بیولوژیک بدنتون می کنه. یعنی می پذیره که هر روز راس فلان ساعت، بدن ما نیاز به تمرین کردن با سه تار داره.

این عمل شرطی کردن ذهن، برای هر کاری جواب میده. مخصوصا برای هنرجوهای مبتدی که تمرین کردن رو یه کار سخت می دونن و دلشون میخواد که از زیرش در برن.

 

در ویدیوی زیر پنجمین قسمت از مجموعه تمرین با هنرجویان سه تار در کلاس را ببینید

 

توجه !

این پست آموزشی رایگان است.

برخی محصولات فروشگاه

همه موارد

نظر دهید (برای اعضا)

به این مورد امتیاز بدهید

Captcha

نظرات (0)

تاکنون نظری ثبت نشده است.

سبد خرید 0
تماس با ما