فروشگاه

پست های آموزشی

پست آموزشی

رِنگ بیات ترک استاد علی اصغر بهاری- آموزش آهنگ برای سه تار

  • انتشار1401/07/21
رِنگ بیات ترک استاد علی اصغر بهاری- آموزش آهنگ برای سه تار

 همراهان سایت نت به نت و هنرجویان ساز سه تار با یک ویدیوی دیگر از سری آموزش های آهنگ برای سه تار در خدمت شما هستیم. در این درس استاد اقبال یک رِنگ زیبا در دستگاه بیات ترک را به شما آموزش می دهد. این رنگ از ساخته های استاد زنده یاد علی اصغر بهاری موسیقیدان بزرگ و نوازنده چیره دست ساز کمانچه است. نت این رنگ در کتاب دلنوازان به گردآوری مجید واصفی قرار دارد. همچنین این نت را می توانید در انتهای همین صفحه دانلود کنید.

 

روش یادگیری آهنگ رِنگ بیات ترک استاد علی اصغر بهاری

قطعه ای که استاد اقبال برای شما در نظر گرفته است، رنگ بیات ترک نام دارد. رنگ از قدیمی ترین فرم های موسیقی ایرانی است و ضرب آهنگ ریتمیک و شادی دارد. غریب به اتفاق همه رنگ ها ریتم شش هشتم دارند و از الگوی ضربی شیر مادر پیروی می کنند. برای یادگیری این درس، حتما ابتدا یک بار ویدیو را به صورت کامل ببینید و از مطالبی که استاد ذکر می کند نکته برداری کنید. بعد از آن سه تار خود را برداشته با بازپخش ویدیو، همزمان با استاد به تمرین بپردازید.

علامت تغییر دهنده برای این درس سی کرن و کوک مورد نیاز همان کوک اصلی سه تار یعنی دو سل دو می باشد.

 

یادگیری این درس برای کدام دسته از هنرجویان مناسب است؟

تمرین امروز با دارا بودن انواع تکنیک ها و زینت ها (تکنیک تکیه، زینت اشاره و ...)، جابجایی های سریع در انگشت گذاری و الگوهای متفاوت مضرابی، از سطحی متوسط برای یادگیری برخوردار است. یعنی هنرجویانی می توانند این درس را یاد بگیرند که حداقل یکسال از آموزش سه تار آنها گذشته باشد. هنرجویان نت به نت نیز در صورتی که پکیج آموزشی سه تار بخش ماهور و پکیج آموزشی سه تار بخش شور را کارکرده باشند، سطح لازم برای یادگیری این درس را دارا می باشند. چنانچه به تازگی یادگیری سه تار را شروع کرده اید، تا رسیدن به سطح نوازندگی مناسب صبر کنید.

 

آموزش سه تار و ضرورت تمرکز کامل بر تمرینات سه تار

در هنگام تمرین با سه تار، هر آنچه که موجب حواس پرتی می شود را باید کنار بگذارید. یادگیری هر هنر از جمله نوازندگی به شش دنگ حواس نیاز دارد، چرا که هنر اکتسابی از سلسله مهارت های به هم پیوسته به دست می آید. یک گره اشتباه در فرش دستباف، می تواند ارزش کل فرش را زیر سوال ببرد. یادگیری اشتباه یک تکنیک نوازندگی می تواند کل هنر نوازنده را به چالش بکشد. بدون تعارف قله های نوازندگی از مسیرهای سختی گذر می کند. هر کجای این مسیر را اگر با سهل انگاری و حواس پرتی طی کنیم، به احتمال زیاد به بیراهه می رویم و برگشت از آن یا ناشدنی خواهد بود یا بسی دشوار. با خود عهد ببندید دقایقی که به تمرین می پردازید، هر گونه وسیله ای که موجب انحراف تمرکز می شود را از خود دور کنید. جایی تمرین کنید که سر و صدا نباشد. در هنگام تمرین به مشکلات زندگی فکر نکنید. به اندازه کافی بعد از تمرین برای فکر کردن به مشکلات وقت هست.

 

دانلود نت رنگ بیات ترک علی اصغر بهاری

 

در ویدیوی زیر آموزش رنگ بیات ترک را مشاهده کنید. 

 

سوالات متداول

در ردیف هر دستگاه موسیقی، قطعه ای موزون و دارای ریتم به نام رنگ تعریف شده است. رنگ معمولا حسن ختام اجرای کامل یک دستگاه می باشد و به عنوان قطعه خداحافظی هم از آن یاد می شود. این قطعه که خود یکی از فرم های اصلی موسیقی دستگاهی است، اکثرا با ضرب آهنگ شش هشتم اجرا می شود و هدف از آن نشاط بخشی پایانی یک نوبت (اجرای کامل یک دستگاه) است. مرسوم ترین الگوی ضربی برای اجرای رنگ الگوی شیر مادر می باشد که در اکثر رنگ ها مورد استفاده قرار می گیرد. اجرای رنگ توسط ساز و نوازنده می باشد و بر روی آن آواز و خوانندگی قرار نمی گیرد.

توجه !

این پست آموزشی رایگان است.

برخی محصولات فروشگاه

همه موارد

نظر دهید (برای اعضا)

به این مورد امتیاز بدهید

Captcha

نظرات (1)

كيان يزدان

تاریخ ارسال :1402/03/25

ی دونه ای اقبال! نه تا داری نه همتا...حرف نداری علی جون..

وبسایت نُت به نُت

ممنون عزیزم از پیام پر انرژیت

سبد خرید 0
تماس با ما