فروشگاه

پست های آموزشی

پست آموزشی

آهنگ ضربی چهارگاه (یوسف فروتن)-آموزش آهنگ برای سه تار

  • انتشار1401/05/31
آهنگ ضربی چهارگاه (یوسف فروتن)-آموزش آهنگ برای سه تار

درود بر همراهان عزیز وبسایت نت به نت و هنرجویان گرامی ساز سه تار. در بخش آموزش آهنگ برای سه تار هستیم و این بار هم یک آهنگ زیبا و شناخته شده دنیای موسیقی سنتی را برای یادگیری شما عزیزان تولید و ارائه کرده ایم. نام این آهنگ ضربی چهارگاه از ساخته های استاد توانمند سه تار نوازی، یوسف فروتن است. علی اقبال مدرس ساز سه تار همچون قبل به پردازش نکات مهم تئوریک و اجرای آموزشی این قطعه بر روی ساز می پردازد.

 

اصطلاح ضربی در موسیقی سنتی

به طور ساده می توان گفت گوشه هایی در ردیف دستگاهی موسیقی که با متری معین و ضرب آهنگی ثابت اجرا شود، و جزء هیچ یک از آهنگ های متریک شناخته شده دیگر مثل رنگ، تصنیف، پیش درآمد و چهار مضراب نباشند، قطعه ضربی نام دارند. ویژگی قطعات ضربی موزون بودن آنها،  داشتن وزن و ضرب معین و داشتن ریتم یکنواخت است. این نوع از موسیقی بسیار پرتحرک و نشاط آور است به طوری که هیجان را در مخاطب بر انگیخته می کند. ضربی ها انواع مختلفی را شامل می شوند. مانند دو ضربی، سه ضربی، چهار ضربی و .... بسیاری از مارش های نظامی و یا موزیک هایی که رقص و طرب را در شنونده بر می انگیزد، در دسته موسیقی ضربی قرار می گیرند.

 

آموزش سه تار در وب سایت نت به نت

 

ضربی چهارگاه یوسف فروتن از کتاب همساز

قطعه ضربی ای که علی اقبال در این قسمت از آموزش سه تار برای شما در نظر گرفته است، در دستگاه چهارگاه اجرا می شود. چهارگاه یکی از مهمترین دستگاههای موسیقی ایرانی است و تمی حماسی دارد. استاد در ابتدای ویدیو با ذکر مثال هایی معروف، حال و هوای این دستگاه زیبا را قبل از آموزش آن یاد آور می شود.

 

نت ضربی چهارگاه یوسف فروتن در صفحه 158 کتاب همساز قرار دارد. شما می توانید با مراجعه به فروشگاه اینترنتی نت، کتاب همساز-علی صمد پور و محمد رضا ابراهیمی را سفارش دهید.

برای عزیزانی که دسترسی به این کتاب ندارند، نت قطعه در همین صفحه جهت دانلود، ضمیمه می گردد.

برای یادگیری این آهنگ حداقل بایستی بخش ماهور از جلد اول کتاب استاد ذوالفنون را پشت سر گذاشته باشید. این بخش در وبسایت ما در قالب پکیج آموزشی سه تار بخش ماهور و به تدریس استاد اقبال هم اکنون در دسترس هنرجویان قرار دارد. این پکیج در 29 ویدیو، آموزش سه تار را از سطح پایه و مقدماتی در دستور کار خود دارد.

 

دانلود نت ضربی چهارگاه یوسف فروتن

 

 

توجه !

این پست آموزشی رایگان است.

برخی محصولات فروشگاه

همه موارد

نظر دهید (برای اعضا)

به این مورد امتیاز بدهید

Captcha

نظرات (0)

تاکنون نظری ثبت نشده است.

سبد خرید 0
تماس با ما