فروشگاه

پست های آموزشی

پست آموزشی

برای خرید ساز سه تار به چه کسی اعتماد کنیم ؟

  • انتشار1398/07/26
برای خرید ساز سه تار به چه کسی اعتماد کنیم ؟

برای خرید ساز به چه کسی اعتماد کنیم ؟

 

به دلیل اهمیت این موضوع، تصمیم گرفتم باز هم مقاله ای در مورد خرید ساز سه تار در وب سایت نت به نت بنویسم. من علی اقبال هستم و هر از چند گاهی تجربیاتم را در اختیار علاقه مندان به تار و سه تار قرار می دهم. سوالی که بسیاری از هنرجویان از من پرسیده بودند این بود که واقعاً تشخیص انتخاب یک سه تار خوب کار مشکلی است، ما چطور می توانیم به یک فروشنده اعتماد کنیم؟ از کجا بفهمیم آن سازی که به ما پیشنهاد میدهد ساز خوبی است؟

این سوالات برای اکثر غریب به اتفاق هنرجویان وجود دارد و شاید برای شما هم پیش آمده باشد. اگر بر سر دو راهی گیر کرده اید و نمی دانید چه سازی تهیه کنید؛ در ادامه با من همراه باشید تا در این باب توجیه شوید. در ابتدا میخواهم کمی برایتان شفاف سازی کنم! همانطور که در تمام اصناف، مافیایی وجود دارد، در زمینه صنعت تهیه و ساخت ساز هم این مافیا وجود دارد، ولی بسیار مخوف تر. مخصوصاً در زمینه سازهای کار دست. می دانید چرا؟ چون اطلاعاتی کامل و جامع در این زمینه برای مشتریان ارائه نشده و فقط باید به فروشنده و یا استاد خود اعتماد کنند.

 

آموزش سه تار در وبسایت نت به نت

 

 با یک مثالی سعی می کنم این مفهوم را برایتان قابل درک کنم. شما قصد دارید یک گوشی موبایل (مثلاً سامسونگ) با فلان مدل بخرید. اولین کار این است که در گوگل سرچ کنید تا با جزئیات آن گوشی که قصد خریدش را دارید آشنا شوید. وقتی اطلاعات و مدل گوشی را در گوگل وارد کردید بلافاصله ده ها سایت به شما معرفی میکند که در مورد گوشی منتخبتان  اطلاعات مفید و کاربردی به شما می دهد. مطالب را می خوانید و سپس تصمیم می گیرید ویدئویی در مورد آن گوشی ببینید. به یوتیوب سری میزنید و نام و مدل گوشی را آنجا وارد می کنید. آنجا هم ده ها ویدئو از آن گوشی به شما نشان می دهد و تا ریزترین اطلاعات مورد نیاز شما را در اختیارتان می گذارد. بعد یادتان می آید که پسر عمویتان همان مدل گوشی را دارد. برای اینکه بازهم خیالتان راحت شود، با او تماس گرفته و نظر او را هم در مورد  آن گوشی می پرسید. او هم گوشی را تایید می کند و در نهایت شما با خیال راحت گوشی مورد نظر خود را خرید می کنید. اما در مورد خرید ساز این موضوع فرق میکند. شما هرچه در گوگل سرچ می کنید، یا یک فروشگاه به شما نشان می دهد و یا آگهی هایی که قصد فروش سازشان را دارند. وقتی به آن فروشگاه اینترنتی هم مراجعه می کنید، فقط نکات مثبت در مورد آن ساز نوشته اند تا هر جور شده آن ساز را بفروشند. کسی را هم نمی شناسید که اطلاعاتی در مورد آن ساز به شما بدهد. پس راه کار چیست ؟ از کجا بفهمیم یک ساز خوب چگونه باید باشد؟

تخصص بنده ساز سه تار است اما سعی کردم مطالب را به طور کلی بنویسم تا نوازنده هر سازی هستید بتوانید از آن بهره ببرید.

 

2 نکته که باید پیش از خرید یک ساز به آن توجه کنید

 

در این بخش به دو نکته اصلی که خودتان می توانید آن را تشخیص دهید اشاره می کنم. در مورد رنگ ساز صحبتی نمیکنم چون کاملا سلیقه ای است و هر کسی رنگ خاصی را می پسندد. اما دو نکته ای که پیش از خرید ساز حتماً باید به آن توجه کنید، صدای ساز و ساخت اصولی آن است. طبیعتاً رنگ ساز پس از مدتی برایتان عادی میشود، اما آنچه که همیشه با آن سر و کار دارید صدای ساز و ساختار فیزیکی آن است لذا پیش از خرید حتماً به آن توجه کنید . جهت اطلاعات بیشتر از نکات فنی سه تار پیشنهاد میکنم مقاله نکات مهم در انتخاب سه تار مناسب را مطالعه نمایید

 

 

 

خرید سه تار در فروشگاه نت به نت

 

ظاهر ساز: گفتیم این مقاله قرار است به صورت کلی باشد تا همه نوازندگان از آن بهره ببرند. همان لحظه اول که ساز را به دست گرفتید، خوب ظاهر آن را برانداز کنید تا ترک نداشته باشد. معمولاً ترکهای ساز دیر به چشم می آیند. از بالای دسته ساز شروع کنید و با دقت تا کاسه ساز پیش بروید. این نکته را متذکر شوم که رگه های چوب را با ترک اشتباه نگیرید. البته کاملا مشخص است. ترک ها حالت شکاف دارند ولی رگه چوب کمی حالت تیرگی دارد و بعضا شکل هندسی بافت چوب را تغییر داده که این خیلی مهم نیست. پس ذهنتان را معطوف به شکار ترک ها کنید. اگر شکافی نیافتید، در مرحله بعد حالت فیزیکی ساز دقت کنید. ساز باید یک الگوی نرمالی داشته باشد. به پرده های ساز دقت کنید که سالم و نرمال باشد « تار و سه تار» . در مورد گیتار به فرت ها دقت کنید تا در جای خود ثابت باشند و در نهایت به دسته ساز دقت کنید که تاب نداشته باشد. این موارد نکات کلی بود که در مورد ظاهر ساز باید بدانید.

 

صدای ساز:  میتوان گفت صدای ساز هم سلیقه ای است. ولی خوب این مستلزم این است که حداقل صدای چند ساز را شنیده باشید. البته نه به صورت فایل صوتی چون صدای ضبط شده با شنیدن صدای ساز از نزدیک فرق دارد. اما اگر این تجربه را ندارید، از فروشنده بخواهید چند مدل ساز برایتان بیاورد(حداقل سه ساز). با آنها بنوازید و صدا ها را مقایسه کنید. یک ساز صدای زیر دارد، ساز دیگر صدای بم دارد. یک ساز دارای صدای لطیف یا به قول معروف "ناله" گون است. با این مقایسه میتوانید با رنگهای صدایی آشنا شوید و هر کدام بیشتر به دلتان نشست را انتخاب کنید.

 

برای خرید ساز چه کسی قابل اعتماد است

 

اگر از اطلاعات فنی یک ساز بی خبر هستید، معتبر ترین راه استفاده از تجربه استاد و اعتماد به او است. یا با استادتان به فروشگاه یا کارگاه بروید تا برای شما انتخاب کند و یا اگر خودش سازنده ای سراغ دارد، برایتان بیاورد. چون نزد هر فروشنده ای بروید، بدون شک او تعریف ساز خودش را خواهد کرد. از قدیم الایام این ضرب المثل را همواره شنیده ایم که "هیچ ماست بندی نمیگه ماست من ترشه". چون خودم دوبار قربانی این موضوع شده ام این مسئله را خدمتتان عرض کردم. وقتی هنر به تجارت کشیده شود انتظار هر چیزی را میتوان از آن داشت. مگر سازهایی که واقعاً امتحان خودشان را پس داده اند و به قول معروف برند شده اند. معمولا سازهایی که استادان به هنرجویان معرفی می کنند سازهای مناسبی است. به این دلیل که استاد تجربه کافی را در این زمینه دارد و فروشنده نخواهد توانست چه از نظر قیمت و چه از نظر کیفیت، کلاه سر او بگذارد. لذا سازی که برایتان می آورد مطلوب است. حتی اگر آن ساز برای استاد سود هم داشته باشد و بخواهد در آن نفعی ببرد باز هم ارزش دارد. و از آن چیزی که خودتان بخواهید بخرید به صرفه تر خواهد بود.

 

 

خرید کتاب آموزش سه تار

 

خرید ساز از فروشگاه های اینترنتی

 

خیلی از هنرجویان عکس هایی از سازهایی که در فروشگاه های اینترنتی دیده اند را برای من میفرستند و نظر بنده را در مورد آن ساز می خواهند. باید خدمت این عزیزان عرض کنم که ما وقتی ساز را از نزدیک می بینیم و با آن می نوازیم، در انتخاب آن شک داریم و باز هم آن را نزد یک استاد می بریم؛ چطور با دیدن تصویر یک ساز میتوان گفت کیفیت آن چگونه است؟ مگر در یک صورت که خدمتتان عرض می کنم. این نکته را بارها گفته ام باز هم میگویم . عکس یک ساز 100 هزار تومانی با یک ساز  3 میلیون تومانی فرق چندانی ندارد. حتی به مُهر یک ساز هم خیلی نمیتوان بسنده کرد. ساز باید خوش صدا و خوش ساخت باشد که این مستلزم نواختن با آن است. پس دوستان عزیزم خرید اینترنتی ساز کمی با کالاهای دیگر فرق دارد. اما اگر قصد خرید ساز از فروشگاه های اینترنتی را دارید، سراغ فروشگاهی بروید که اطلاعات کافی در آن زمینه به شما بدهد. از نکات مثبت و منفی ساز برایتان بگوید. ساز تخصصی خودم را برایتان مثال میزنم. اگر هنرجویی بخواهد از فروشگاه نُت به نُت ساز بخرد باید من را پذیرفته باشد. من تخصصم سه تار است و از مزایا و معایب سازی که در فروشگاهم قرار داده ام برای هنرجو میگویم. هیچ موردی را سانسور نمیکنم و حتی به او میگویم تا چند سال بعد باید این ساز را عوض کند و همچنین قیمت حقیقی آن سه تار را به او میگویم. متاسفانه مشاهده شده که در برخی فروشگاه ها، سه تار در کنار اجناس دیگر مثل پوشاک یا لوازم صوتی تصویری فروخته می شود. برند آن فروشگاه شما را قانع میکند که آن ساز را بخرید. بعد که ساز به منزل می رسد می بینید صدای آن با چیزی که در ویدئوی آن فروشگاه قرار داشت فرق دارد. شاید پولی زیادی برای آن ساز نداده باشید ولی خوب شاید اگر مقداری مبلغتان را افزایش می دادید با یک اطلاعات خوب می توانستید ساز بهتری تهیه کنید. در پایان صحبتم تاکید میکنم از فروشگاهی ساز بخرید که اطلاعات خوب و کافی به شما بدهد. گفتن آپشن های ساز خیلی مهم نیست. شما باید دقیقا بدانید سازی که قرار است برای آن پول بدهید چه نکات مثبت و منفی ای دارد. امیدوارم مطالبی که خدمتتان عرض کردم مفید واقع شود.

 

علی اقبال

 

 

 

 

توجه !

این پست آموزشی رایگان است.

برخی محصولات فروشگاه

همه موارد

نظر دهید (برای اعضا)

به این مورد امتیاز بدهید

Captcha

نظرات (0)

تاکنون نظری ثبت نشده است.

سبد خرید 0
تماس با ما