فروشگاه

مقالات

مقالات

سه تارهای ارزان 200 هزار تومانی !!!!

  • انتشار1398/12/13
  • بازدید
سه تارهای ارزان 200 هزار تومانی !!!!

 

سلام دوستان عزیزم. علی اقبال هستم و در این مقاله قصد دارم با شفاف سازی، ذهنیت شما را نسبت به بعضی باورهای غلط در مورد قیمت سه تار های ارزان این چنینی عوض کنم. منظورم از سه تار 200 هزار تومانی همان سه تار های ارزان است که اصولا هنرجویان مبتدی را وسوسه میکند و وقتی قیمت یک ساز خوب و با کیفیت را میشنوند، برق از چشمانشان میپرد. در ادامه مقاله باهم یک سناریو را مرور میکنیم تا ببینیم سه تارهای ارزان، واقعا چرا ارزان هستند؟ چگونه تولید میشوند و چه تاثیری در باور هنرجویان مبتدی دارند؟

 

خرید سه تار

 

شاید شما هم قبل از خرید سه تار، به سایت های مختلف سر زده باشید تا از قیمت سه تارها باخبر شوید. نتیجه چه بوده؟ سناریوی ما داستان یک دوست عزیزی است که هیچ شناختی از ساز ندارد و تصمیم به خرید سه تار به صورت اینترنتی دارد. در اینترنت سرچ کرده تا یک ساز مرغوب و خوش صدا تهیه کند. پس از چند روز جست و جو و تحقیق به نتیجه ای نمیرسد و با من تماس میگیرد تا راهنمایی اش کنم. در ادامه، گفتگوی تلفنی من با ایشان را می خوانید. «سلام استاد من میخواستم یک سه تار تهیه کنم. هیچ شناختی از یک سه تار خوب ندارم. ولی از چند تا سایت، یک سری اسکرین شات گرفتم. برای شما میفرستم، ببینید هر کدوام بهتر و مقرون به صرفه تر است؛ همان را تهیه کنم. البته یک نکته ای هم که هست، بنده محدودیت قدرت خرید دارم و فعلا شرایط مالی ام مناسب نیست. این سازهایی که انتخاب کرده ام از نظر قیمتی خیلی مناسب هستند. حالا نظر شما را هم میخواهم بدانم...»

 

خرید و قیمت سه تار در فروشگاه سایت نت به نت


 

 

ایشان اولین کسی نبود که این درخواست را داشت. شاید از صدها نفر مثل او چنین حرفی را شنیده ام. خوب البته تقصیری هم ندارند. مافیای ساز چنان حرفه ای و احساسی عمل میکند، که آن شخص از همه جا بی خبر، در بین عکسهای رنگارنگ سازها با قیمت های بسیار ناچیز، احساس شادمانی میکند. یعنی سقف دید هنرجو را در همین رنج قیمت نگه میدارند. من که عادت به شنیدن این درخواست ها داشتم تصمیم گرفتم ذهنیتش را عوض کنم و برایش شفاف سازی کنم که اگر الان نتوانست یک سه تار خوب بخرد، حداقل آماده باشد برای بعدها، تا انتخابی صحیح داشته باشد. پس اینگونه پاسخش را دادم:

دوست عزیزم! من همیشه به هنرجویانم گفته ام و برای شما نیز باز گو میکنم. هیچوقت نمیتوان از روی چند عکس، کیفیت ساز را تشخیص داد. تازه اگر خودتان از نزدیک یک ساز را ببینید، نمیتوانید تشخیص دهید که آیا فلان ساز خوب است یا خیر. مگر اینکه از نکات فنی سه تار مطلع باشید. اگر بخواهم کمی تخصصی تر صحبت کنم باید بگویم حتی بعضی سازها هستند که موقع خرید، خیلی خوب جواب میدهند و از هر نظر عالی هستند. ولی در آینده افت کیفیت دارند و صفحه روی ساز نشست میکند. این ها را گفتم تا به اینجا برسیم که تشخیص یک ساز خوب، تجربه زیادی میخواهد. به این شکل نیست که من با دیدن چند عکس بخواهم کیفیت آن را تشخیص دهم.

چرا! اگر ساز را برای من می آوردی و چند دقیقه با آن میزدم، کوکش را بررسی میکردم و به طور کامل آن را آنالیز میکردم؛ میتوانستم بگویم کیفیت آن چگونه است. این از موضوع اول. موضوع دوم اینکه شما از سایتی برای من عکس سه تار فرستادی که داخلش لوازم آرایشی و حتی ابزار آلات هم می فروشند. این یعنی هیچ کارشناسی خاصی‌ روی سازها نشده و فقط جهت جور بودن جنس، یک سری ساز هم داخل فروشگاه قرار داده اند. و هنرجوی بیچاره و از همه جا بی خبر، در دام تبلیغات و عکسهای رنگارنگ و صدای میکس شده ساز و قیمت ارزان آن میشود.

 

 

آموزش سه تار با استاد علی اقبال

 

 

چرا بعضی سه تارها خیلی ارزانند ؟

 

این قسمت دوم سوال این دوست عزیز بود. باید خدمتتان عرض کنم این سه تارهایی که در بعضی سایت ها و فروشگاه میبینید که با قیمت 200 هزار یا بعضاً کمتر به فروش میرسد، در ساختشان هیچ هنر و صنعتی اختصاصی به کار نرفته است و همانند کالاهای مصرفی مثل جوراب و کفش و کیف، یک خط تولید دارند. یک سری چوب بی کیفیت و ارزان را میخرند و در اختیار چند کارگر قرار میدهند. یک نفر دسته ساز را میتراشد، یک نفر کاسه ساز را آماده میکنند، دیگری وظیفه تولید گوشی ها را بر عهده دارد، یکی پرده ها را می بندد، چند نفر هم آنها را رنگ میکنند و... دقیقاً مثل یک کارگاه تولیدی! شاید در یک روز کاری، 30 الی 40 سه تار تولید شود. با احتساب فروش هر ساز به قیمت 200 هزار تومان، صاحب کار در پایان روز با فروش 30 عدد سه تار، 6 میلیون تومان کاسب است که با یک حساب سر انگشتی در ماه میشود ۱۸۰ میلیون تومان! نهایتا ۱۰ میلیون آن را برای حقوق کارگران کنار میگذارد، ۱۰ میلیون پول چوب و متعلقات و هزینه های جانبی میدهد. در پایان ۱۶۰ میلیون تومان سود خالص صاحب کار است. گاهی روی بعضی از همان سازها، یک مهر دیگر میزنند و به اسم ساز دو مهر، تا 400 هزار تومان نیز میفروشند. به همین سادگی! پس داستان یک بیزینس است که در آن سرعت بیشتر یعنی تولید بیشتر، و تولید بیشتر یعنی فروش بیشتر. در این بین کیفیت هیچ معنایی ندارد.

 

 

و اما یک سازگر حرفه ای چه میکند؟ او به دنبال چوب با کیفیت میگردد، برای انتخاب چوب وقت میگذارد، هزینه میکند، جز به جز ساز را خودش می سازد، با صبر و حوصله و دقت فراوان به تراش دسته و صفحه میپردازد، الگویی صحیح و استاندارد برای کاسه دارد، از پرده های با کیفیت استفاده میکند، برای تولید هر سازش 10 الی 15 روز زمان میگذارد و روی حاصل زحمت خود تعصب دارد. خوب این مسلم است که قیمتش هم 1 یا 2 میلیون و یا بیشتر میشود. در عوض شما یک سازی خواهید داشت که هر چه با آن بنوازید، بیشتر لذت برده و هرچه بیشتر مضراب بخورد پخته تر و خوش صدا تر نیز می گردد. بنده به شخصه موقع خرید ساز، خدمت یکی از اساتید رفتم و سه عدد سه تار با کیفیت از ایشان خریدم. قیمت هر کدام 3 میلیون تومان بود. وقتی میخواست هر کدام را داخل کاور بگذارد و به من تحویل دهد، آن را می بوسید و برایشان اسم انتخاب کرده بود. گویی هر ساز پاره ای از جانش بود.

 

آموزش آهنگهای جاویدان ایرانی برای تار و سه تار

 

 

در نهایت به این هنرجوی عزیز گفتم ذهنیتت را از آن سازهای 200 هزار تومانی پاک کن. اگر حتی ساز نداشته باشی، خیلی بهتر از این است که یک ساز بی کیفیت و مشقی داشته باشی. اگر عشق نوازندگی داری، برای عشقت هزینه کن. الان همین موبایلی که داری، 3 الی 4 میلون قیمت دارد و تو بدون چون و چرا آن را خریده ای. ولی اگر به تو بگویند یک سازی که چکیده هنر و ذوق یک استادکار ماهر است و 3 میلیون قیمت دارد، متعجب میشوی. ذهنیتت را عوض کن. البته یک نکته را هم مد نظر قرار بده: هر ساز ارزان بدون شک کیفیت پایینی دارد ولی این دلیلی نمی شود که هر ساز گرانی هم خوب باشد. هر کسی که سازی را به قیمت بالا میفروشد، باید دلیلی قانع کننده داشته باشد. سازهایی که من برای هنرجویان در فروشگاه نت به نت قرار میدهم، قبل از خرید کاملا تست میکنم. همه آنها را هم از نظر فنی بررسی میکنم هم از نظر سونوریته (صدا دهی). به نوعی از بین سازهای دیگر گلچین میکنم. دقیقاً احساس میکنم دارم برای خودم میخرم. بعد داخل سایت میگذارم و به هنرجویان تضمین میدهم که این ساز یک ساز حرفه ای است. البته من مدرس سه تار هستم و اصلاً فروشنده نیستم. این سازهایی را که داخل سایت می بیند، در نوع خود خاص هستند و هنرجویانی که دنبال ساز با کیفیت هستند در خواست میدهند و ما در سایت قرار میدهیم.

لب کلام اینکه اگر تصمیم به خرید سه تار دارید، تکلیف خودتان را معلوم کنید. اگر واقعاً قصد یادگیری این ساز را دارید، مثل خیلی از هنرجویانی که تصمیم جدی برای یادگیری و لذت بردن از این ساز را دارند، کمی هزینه کنید و یک ساز خوب بخرید و خودتان را گرفتار این سازهای اعصاب خورد کن نکنید. ولی در کل اگر قصدتان سرگرمی و رفع هوسی زود گذر است، همان سازهای ارزان را بخرید. امیدوارم هنر نابی که در وجودتان نهادینه است را کشف کنید و ابزار در خور این هنر خالص را تهیه کنید. تا با چشیدن طعم شیرین هنر به آرامش مطلوب برسید. در پایان پیشنهاد میکنم مقاله نكات مهم در خرید سه تار مناسب را مطالعه کنید. شاد باشید و سرفراز.

 

علی اقبال

 

سوالات متداول

سه تارهایی که به شکل غیر منطقی ارزانند، سه تار نیستند. یک وسیله چوبی با شمایل سه تار هستند که برای دکوراسیون منازل و دفتر کار ساخته می شوند. از انجا که از نظر ظاهر هیچ تفاوتی با سه تارهای استاندارد ندارند، عرصه برای سودجویان مهیا شده تا آنها را به اسم و قیمت یک سه تار حرفه ای به افراد نا آگاه بفروشند. حتما قبل از خرید ساز با استاد خود مشورت کنید.
از هرجایی می توان سه تار مناسب پیدا کرد. به شرط آنکه به ساختار و کیفیت سه تار آشنایی داشته باشید. اگر مبتدی هستید، برای خرید سه تار اصلا نباید به تبلیغ فروشگاه های رنگارنگ و بازار گرمی آنها برای خرید سه تار اکتفا کنید. باید با آگاهی ساز بخرید. پس حتما با یک فرد آگاه نظیر استاد خود مشورت نمایید.

نظر دهید (برای اعضا)

Captcha

نظرات (0)

تاکنون نظری ثبت نشده است.

سبد خرید 0
تماس با ما