فروشگاه

پست های آموزشی

پست آموزشی

دانستنی هایی برای هنرجویان مجازی سه تار

  • انتشار1398/05/27
دانستنی هایی برای هنرجویان مجازی سه تار

دانستنی هایی برای هنرجویان مجازی سه تار

 

سلام به شما دوست عزیزی که مشغول خواندن این مقاله هستی. قصد دارم در این نوشته با توجه به تجربیات خودم به شما کمک کنم تا در این مسیری که انتخاب نمودی « آموزش مجازی سه تار » چگونگی عبور از چالش های احتمالی پیش رو را یاد بگیری  تا در نهایت به یک نوازنده سه تار موفق، تبدیل شوی.

من و شما خوب میدانیم که چه شرایط اقتصادی سختی، بر جامعه حاکم است. خیلی از افراد جامعه حتی در خرج و مخارج ساده خودشان هم مانده اند و این معضلی بسیار تاسف بار است. حتما شما هم متوجه این موضوع شده اید که هر کجا دوستان و آشنایانی گرد هم جمع می شوند، صحبت های اصلی آنها پیرامون گرانی و وضعیت بد اقتصادی می گردد. من که به شخصه از این صحبت ها خسته شده و سعی نموده ام تا آنجا که ملاحظات اجازه دهند هر گاه بقیه شروع به صحبت در این موارد می کنند،  بحث را عوض کرده و چنانچه نتوانم، از آن جمع فاصله بگیرم. چون این حواشی نه تنها چاره ساز نیست، بلکه ذهنم را منفی میکند و باعث می شود انگیزه ام را از دست بدهم.

 

آموزش سه تار مبتدی

 

چرا ما اینگونه شدیم؟ قبول دارم شرایط اقتصادی مناسب نیست، اما باید از خودم بپرسم من در این شرایط چه نقشی میتوانم داشته باشم ؟ من چطور می توانم  مردمان سرزمینم را کمک کنم؟ آیا با خودم فکر کرده ام تا ببینم مشکل اکثر مردم چیست؟ به این نتیجه رسیدم که اکثر جامعه یا از بی پولی می نالند و یا اینکه روحیه خوبی ندارند. لذا تصمیم گرفتم در حوزه کاری خودم کاری کنم تا حداقل به اندازه توانم، در راستای تغییر حال هموطنانم کاری کرده باشم. پس تصمیم به این حرکت فرهنگی معنوی گرفتم. گفتم ترتیبی دهم تا کسانی که هزینه پرداخت شهریه های کلاس آموزشی سه تار را ندارند، از طریق آموزش های من با هزینه بسیار کمتر و با آسودگی خاطر سه تار را یاد بگیرند. این کار دو مزیت دارد. اول اینکه عزیزانی که واقعاً از ته دل علاقه مند به یادگیری سه تار هستند و توانایی مالی رفتن به کلاس را ندارند؛ شروع به یادگیری می کنند و از این بابت خوشحال و امیدوار می شوند.دوم اینکه ، به خاطر این حرکت معنوی یا بهتر بگویم "نذر فرهنگی " خیر و برکت در زندگی خودم نیز جاری میشود. لذا تصمیم به راه اندازی یک وبسایت گرفتم.

 

آشنایی با بسته های آموزشی سه تار

 

 

تشکیل وبسایت آموزش موسیقی نت به نت

 

بد نیست کمی از شخصیت و روحیات خودم برایتان بگویم . بنده از زمانی که خودم را شناختم، دوست داشتم مشکلات دیگران را حل  کنم. من آدم شوخ و شادی هستم. هر وقت دوستانم یا اعضای خانواده ام ناراحت هستند، یا  ذهنشان درگیر موضوعی مشغول گشته، سعی میکنم سنگ صبورشان باشم و با ایشان حرف بزنم تا حالشان عوض شود. این کار، خودم را نیز شاد میکند و حس میکنم خداوند در زندگی و مشکلاتم به من کمک خواهد کرد. این باور در نوازندگی من هم جریان دارد. به عنوان مثال هر وقت کسی از من سوال می پرسید که چگونه سه تار را یاد بگیرم، یا چقدر وقت می خواهد که سه تار را یاد بگیرم؟ با دل صبر برایش توضیح میدادم. آنقدر کامل و واضح برایش شرح می دادم که طرف شیفته ی یادگیری سه تار میشد. مثلاً وقتی در جمع های دوستانه ساز میزنم بعد از نواختنم، معمولاً یکی هست که نزدم بیاید و بگوید آیا می شود به من هم یاد بدهی که چطور سه تار بزنم؟ با اینکه می دانستم ایشان فقط همان لحظه عشقش را پیدا کرده و فردا عشق سه تار نوازی را فراموش میکند، سعی میکردم کامل مضراب و انگشت گذاری را به او یاد بدهم و هرگز او را نا امید نکردم. بعد تصمیم گرفتم یک کانال تلگرامی راه اندازی کنم تا هنر و تجربیاتم را در اختیار علاقه مندان به سه تار قرار دهم. مدتی که از تدریسم در کانال تلگرامی آموزش سه تار گذشت، به پیشنهاد یکی از دوستانم که در زمینه علوم آی تی اطلاعات خوبی داشت، وبسایتی راه اندازی کردم. او معتقد بود داشتن یک وبسایت هم اعتبار بیشتری به کارم می دهد و هم خدمات بیشتری میتوانم به مخاطبانم ارائه کنم. خلاصه وبسایتی را با نام نت به نت راه انداختم. انتخاب اسم این وبسایت را از گام به گام گرفتم و چون موسیقی با نُت سروکار دارد، نامش را نُت به نُت گذاشتم. این اسم هم ساده بود و هم مرتبط با موضوع. سپس وبسایت را دسته بندی کردم و قسمتی را به پست های  آموزشی سه تار اختصاص دادم. شروع کردم به تولید ویدئوهای آموزشی و مقالات مرتبط به یادگیری سه تار. بخش دیگری هم ایجاد کردم که در آن آهنگ های جاویدان ایرانی را در آن آموزش دادم. قسمتی برای درسهای کتاب آموزش سه تار به تالیف استاد جلال ذوالفنون ایجاد کردم که در آن جلد اول کتاب را قدم به قدم، از ابتدا آموزش دادم. سپس بخش دیگری را ایجاد نمودم که در آن، بخش های کتاب را به صورت بسته های آموزشی برای هنرجویان مبتدی سه تار آماده کردم. خلاصه همه چیز فراهم شد تا هنرجویان به روش مجازی، نوازندگی سه تار را یاد بگیرند.

حال به گفته خیلی از هنرجویان، آموزش هایم به قدری واضح و روان است، که دیگر نیاز به کلاس حضوری نیست. اصلاً قصد تعریف از خود را ندارم، این لطف خداوند و همراهی هنرجویان عزیز بود، که توانستم به این مرحله برسم.

 

چگونه با سه تار نوازی به آرامش برسیم 

 

 

 

 

برنامه ریزی برای یادگیری سه تار به روش مجازی

 

روی سخنم با شما دوست عزیزی است که تصمیم به یادگیری سه تار، به روش مجازی گرفته ای. به شما پیشنهاد میکنم برای خودت برنامه ریزی کنی و آموزش های وبسایت نت به نت را جدی بگیری. مطمئن باش با برنامه ریزی و تمرین صحیح، ظرف سه ماه خواهی توانست سه تار را به راحتی بنوازی. خواهشی که از شما دارم این است که آموزش های ما را دقیق دنبال کنید. متد آموزشی علی اقبال با تمام استادان فرق دارد چون هدف اصلی ایشان خلاقیت خود هنرجوست و شیوه بداهه نوازی را به شما آموزش می دهد. در روش آموزش مجازی، استاد بالای سرتان نیست. لذا باید کمی بیشتر تلاش کنید و دائماً کیفیت نواختن خودتان را با ویدئوهای آموزشی ما تطبیق دهید. بسیاری از آموزشهای وبسایت نت به نت، رایگان است که در قالب متن و ویدئوهای آموزشی قرار دارد و شما می توانید از آنها استفاده کنید. اما اگر تصمیم جدی برای شروع آموزش سه تار با متد علی اقبال را دارید، حتماً از ابتدای کتاب شروع کنید. اولین بخش آموزشی کتاب، دستگاه ماهور است که در غالب بسته آموزشی ماهور قرار دارد . 29 درس این بخش را به صورت ویدئوهای کاربردی برای شما عزیزان آماده کرده ام که میتوانید از قسمت بسته های آموزشی وبسایت تهیه و دانلود کنید. بعد از پایان بخش ماهور، سراغ بخش دوم کتاب بروید و بخش شور را کار کنید. تمام هدف من و تیم نت به نت این است که شما با هزینه ای کم، نواختن سه تار را مثل یک کلاس واقعی فرا بگیرید. در صورت نیاز به اطلاعات بیشتر در مورد آموزشهای وبسایت نت به نت، پیشنهاد می کنم با مراجعه به لینک «چگونه به روش مجازی سه تار را یاد بگیریم»، مقاله ای کامل را در این مورد مطالعه کنید.

 

8 نکته کاربردی برای تمرین تار و سه تار

 

 

7  کار مهم که هنرجویان مجازی سه تار باید انجام دهند.

 

1 – برای خودتان برنامه ریزی دقیق کنید و حتماً آن را روی کاغذ بنویسید. تا زمانی که برنامه ریزی خودتان را روی کاغذ نیاورید اشتیاق شما فقط در حد فکر خواهد ماند و عملی نخواهد شد. پس جدولی بکشید و روزهای تمرین خود را با توجه به روزهای هفته، زمان بندی کنید.

 

2 – حتی می توانید ویدئوهای آموزشی را، پس از دانلود روی فلش بریزید و با تلویزیون منزل تماشا کنید یا اگر این امکان را ندارید، آنها را روی لب تاپ بریزید. به این دلیل که هرچه صفحه بزرگتر باشد، جزئیات ویدئو (نکات مهم انگشت گذاری) را بهتر خواهید دید.

 

3 – به برنامه ریزی خود متعهد باشید. حداقل روزی نیم ساعت از وقت خود را برای تمرین اختصاص دهید. اگر بگویید وقت ندارم، خواهم گفت چطور برای غذا خوردن و خوابیدن وقت دارید؟ پس این حرف اصلاً قابل توجیه نیست. به قطع یقین شما روزی نیم ساعت زمان دارید، فقط باید اولویت های خود را مدیریت کنید.

 

4 – به احساس خود بها دهید. هدف ما این است که هنرجویان خودکفا  شوند و احساسات درونی خود را، روی ساز بیاورند. اگر قدرت درمانگری سه تار را درک کنید، از نواختن آن بسیار لذت خواهید برد. پیشنهاد میکنم مقاله سه تار درمانی را مطالعه کنید.

 

5 – در حین آموزش های کتاب، آهنگهای دیگر را نیز یاد بگیرید. این باعث میشود کمی تنوع در آموزش هایتان ایجاد شود و همچنین حس و حال دستگاه های دیگر موسیقی ایرانی را نیز درک کنید. معمولاً آموزشهای کتاب کمی یکنواخت و خسته کننده است. بنابر این برای تغییر حال خود، آهنگ های جدید یاد بگیرید.

 

6 – کتاب و ویدئوها را الگوی خودتان قرار دهید. در روش آموزش مجازی سه تار، خودتان استاد خودتان هستید. لذا نواخته های خودتان را، با کتاب و ویدئوی درس مورد نظر تطبیق دهید.

 

7- نواخته های خود را ضبط کرده و چند بار گوش دهید. این کار به دو دلیل موثر است. 1- وقتی احساس کنیم کار ما در حال ضبط شدن است کمی دلهره میگیریم. این احساس شبیه به این است که یکی روبروی شما نشسته باشد. پس مجبورید آنقدر بنوازید، تا درنهایت قطعه را درست درآورید. 2 – فایل ضبط شده مثل آیینه است. هر ایرادی در نواخته شما باشد، بدون تعارف به شما نشان میدهد. لذا شنیدن کارهای خودتان باعث می شود تا عیب هایتان را تشخیص دهید و آنها را بر طرف نمایید.

 

 

 

سخن پایانی

 

هنرجویان بسیاری با آموزشهای وبسایت ما پیش رفته اند و هم اکنون هر آهنگی را که اراده کنند می توانند بنوازند. فقط به این دلیل که توانسته اند به صورت مستمر به تمرینات خود ادامه داده و پیگیر آموزشها باشند. به شما نیز توصیه میکنم که راز موفقیت برای آموزش مجازی سه تار، فقط پیوستگی است. همه چیز برای شما فراهم است تا سه تار را در منزل یاد بگیرید. شما با خیال راحت پای مانیتور یا تلویزیون می نشینید و ویدئوی آموزشی را پخش میکنید. هر زمانی که دلتان خواست و با خیال راحت درسها را دنبال میکنید. دو مزیت بزرگ آموزش های مجازی این است که مدیریت زمان به عهده خودتان است و همچنین هزینه بسیار پایینی جهت آموزشها می پردازید. این نکته را متذکر شوم که هنرجویان تار هم میتوانند از آموزشهای ما استفاده کنند. چون اکثر تکنیکهای تار و سه تار به هم شبیه است. در ضمن قصد داریم در آینده ای نه چندان دور، آموزش سازهای دیگر (چه سازهای ایرانی و چه خارجی) را هم در وبسایت قرار دهیم. این موضوع فقط به همراهی و همدلی هنرجویان عزیز بستگی دارد. شما هم اگر نظر و پیشنهادی در مورد آموزش سازهای مختلف دارید، با ما در میان بگذارید. تلاش میکنیم تمام نیازهای نوازندگان عزیز را تأمین کنیم.

 

توجه !

این پست آموزشی رایگان است.

برخی محصولات فروشگاه

همه موارد

نظر دهید (برای اعضا)

به این مورد امتیاز بدهید

Captcha

نظرات (0)

تاکنون نظری ثبت نشده است.

سبد خرید 0
تماس با ما