فروشگاه

مقالات

مقالات

سه تارهایی که خاک میخورند

  • انتشار1398/01/11
  • بازدید
سه تارهایی که خاک میخورند

در این مقاله تصمیم دارم تلنگری بزنم به آن عزیزانی که قبلاً سه تار کار میکردند و بنابه دلایلی و یا مشکلاتی اعم از « مشغله زندگی – تحصیلات – ازدواج – مالی – افسردگی ویا ناامیدی » سه تار خود را کنار گذاشته اند و سازشان یا به دیوار به عنوان دکور آویزان است و یا اینکه در کاورش در کنج کمدی در خانه خاک میخورد . میخواهم انرژی مثبت و باوری جدید در شما ایجاد کنم تا دوباره سازتان را بردارید و در هر مرحله ای از یادگیری سه تار بوده اید استارتی جدید بزنید و مجدداً مشغول به سه تار نوازی شوید .

 

آغازی دوباره برای سه تار نوازی

 

اگر شما هم از آن دسته عزیزانی هستی که مدت ها پیش سه تار میزدی و بنا به مشکلاتی که عنوان کردم یادگیری ساز سه تار را کنار گذاشته ای پیشنهاد میکنم تا آخر مقاله با من همراه باش تا برایت بگویم باید چگونه استارت جدید بزنی و با باورهای جدید نواختن را ادامه دهی . فرقی نمیکند چه سن و سالی داری و یا چه مشکلی داری ، فقط باید تصمیم بگیری . باز تکرار میکنم « باید تصمیم بگیری » و من مطمعن هستم اولین قدم را برداشته ای . همین که در اینترنت سرچ کرده ای و به این مقاله برخورد کرده ای یعنی تصمیم داری سه تار نوازی را شروع کنی و من به این همّت شما احسنت میگویم و با اطمیمنان میگویم که موفق میشوی . میدانید چرا اینقدر با اطمینان میگویم؟ چون خودم به مدّت شش ماه سازم را کنار گذاشتم . منی که روزی 3 ساعت ساز میزدم کارم به جایی رسید که شش ماه دست به ساز نزدم و این مدت در عذاب بودم و هروقت نگاهم به سه تارم می افتاد شرمنده میشدم . علتش هم فقط امتحانات پایان ترم دانشگاه بود . امتحانات فقط سه هفته بود ولی چرا شش ماه سازم را کنار گذاشتم . دقت کردید خیلی وقت ها پیش میاد در حال انجام تمریناتی هستید ، مثلا باشگاه بدنسازی میروید یا کلاس زبان و یا هر کلاسی دیگر . یک برنامه ای در بین آن بوجود می آید مثلاً مسافرت ، بیماری و یا خدایی نکرده مرگ و میر دوستان . چند روز که درگیر این مسائل میشود بعد میبینید همت شما کم میشود و به قول معروف دل و دماغ تمرینات را ندارید و اینجاست که سرد میشوید . این را گفتم تا بدانید حتماً مشکلات بزرگ عامل کنار گذاشتن ساز نبوده است . همین اتفاقات کوچک هم باعث سرد شدن شما میشود . با همه این اوصاف باید راه کار را بدانید تا اگر مشکلاتی از این قبیل در راه هدف شما قرار گرفت بتوانید افکار و زمان خود را مدیریت کنید .

 

اولین قدم برای شروع دوباره سه تار نوازی

 

قدم اول این است که سازتان را بردارید . با دستمال خشک گرد و غبار روی آن را پاک کنید . قدم بعدی سیم ها و پرده های سازتان را بررسی کنید . اگر پرده ها و یا سیم ها فرسوده شده اند ، آنها را تعویض کنید . اگر خودتان این کار را بلد هستید که انجام دهید . اگر نه که سازتان را به مغازه ساز فروشی ببرید تا برایتان تعویض کنند . احتمال دارد به دلیل رطوبت گوشی های سه تارتان در جای خود میچرخد و خوب کوک نگه نمیدارد ، اگر با این مشکل مواجه شدید به لینک چه کار کنیم که سه تار ما دیرتر کوک خالی کند بروید تا با روشی که به شما آموزش میدهم مشکلتان را حل کنید . در کل یک خوش آمدی و سلامی به سازتان بکنید تا آن هم به شما سلام کند و برای شروع آموزش خودتان را آماده کنید . من نمیدانم قبلاً کجا و پیش کدام استاد کار میکرده اید و نمیدانم اطلاعات شما چقدر است ولی اگر تصمیم به یادگیری سه تار به روش آموزشی من گرفته اید خواهش میکنم به حرفهای من خوب گوش کنید . اگر عاشق هستید باید مجنون باشید . به قول شاعر « در ره منزل لیلی که خطرها باشد ، شرط اول قدم آنست که مجنون باشی » چرا میگویم باید عاشق باشی ؟ چون عشق سن و سال نمیشناسد . چون عشق زمان و مکان نمیشناسد . چون عشق شب و روز نمیشناسد . یعنی عشق آنقدر قدرت دارد که شما بدون هیچ برنامه ریزی و مدیریتی به شدت تمرین میکنی و به طور معجزه آسایی نتیجه میگیری . اما مشکل اینجاست که 10 درصد از علاقه مندان عاشق هستند . بقیه نیاز به یک مدیریت دارند تا به هدف خود برسند . در ادامه مقاله روش برنامه ریزی صحیح را به شما آموزش میدهم

 

 

 

 

آموزش سه تار در وب سایت نت به نت

 

ماجرای خانم 70 ساله شگفت انگیز

 

چند ماه پیش خانمی با من تماس گرفت و سوالاتی داشت در مورد نحوه خرید بسته آموزشی ماهور . راهنمایشون کردم که چطور میتونن خریداری کنند . ازشون پرسیدم شما سه تار را از صفر شروع کرده اید . گفتن : خیر، من وقتی نوجوان بودم یادگیری سه تار را شروع کردم . تقریبا دو سال کلاس رفتم ، این موضوع برمیگردد پنجاه سال پیش . خیلی متعجب شدم . پرسیدم شما چند سالتان است . گفتند 70 سال و ادامه دادند که : وقتی ازدواج کردند دیگر فرصت نشد ساز بزنند و کلا سه تار را فراموش کردند . گویا نوه ایشان در یوتیوب مشغول سرچ بودند و به ویدئوهای من برخوردند بعد ویدئو را به مادربزرگش نشان داده و این جرقه ای شده برای استارت مجدد ایشان . واقعاً همتشان ستودنی بود . وجالبتر اینکه ایشان تحصیلات آکادمیک داشتند ، رشته تحصیلی خود را هم گفتند ولی من فراموش کردم. وقتی انسان علاقه مند به هنر و یا تخصصی  باشد تا لحظه مرگ آن عشق و علاقه را همراه خود دارد . گاهی شرایط زندگی به قدری دشوار میشود که موقتاً مجبور به دوری از عشق و علاقه خود میشویم ولی دوباره به آن بازمیگردیم  . انگیزه و اراده این خانم خیلی من را خوشحال کرد . با خودم گفتم داستانش را تعریف کنم تا اگر ذهنیتی منفی از بالا رفتن سنتان دارید آن را برای همیشه از مغز خود بیرون کنید . چند روز پیش همین خانم ، قطعه « شهر آشوب » که خودشان نواخته بودند فرستاند و من متحیرشدم . تقریباً سه ماه از تهیه بسته آموزشی ماهور گذشته بود و ایشون تمام این بخش را کار کرده بودند و شروع به یادگیری بسته شور کرده بودند . فهمیدم برای یادگیری هیچ محدودیتی وجود ندارد . فقط کافیست تصمیم بگیرید و از اراده و پشت کار این خانم الگو بگیرید . ای کاش بتوانم در بین پیامهام فایل ارسالی ایشون را پیدا کنم و در کانال قرار دهم . چون خیلی دقیق و کامل نواخته بودند و اگر این متن را میخوانند از همین جا به ایشان درود میفرستم .

 

 

اولین دوره آموزشی برای شروع سه تار نوازی

 

 

برای خودتان هدف گذاری کنید و برای آن تاریخ مشخص کنید

 

دوست عزیزم روش آموزشی من برای هر هدفی از نوازندگی که در نظر گرفته ای ثمربخش است . اگر میخواهی به آرامش برسی ، اگر میخواهی لذت ببری ، اگر میخواهی مطرح بشوی و حتی اگر میخواهی از نواختن به درآمد برسی پیشنهاد میکنم طبق متد من حرکت کن و سعی کن مثل یک لاک پشت باشی . یعنی آهسته اما پیوسته حرکت کن . خیلی ها به این دلیل شکست خورده اند چون عجله کرده اند و منتظر نتیجه فوری هستند و آنها هیچوقت به نتیجه نرسیده اند . پس تاکید میکنم الگوی شما در رسیدن به هدف جناب « لاک پشت » باشد . نه فقط برای ساز بلکه در تمامی کارها . برای یادگیری سه تار دو راه پیش رو دارید . اول اینکه در آموزشگاهی ثبت نام کنید و طبق کلاسها و برنامه ریزی استاد آن آموزشگاه آموزشها را دنبال کنید . روش دوم یادگیری سه تار به صورت مجازی است . که بنده به این روش سه تار را آموزش میدهم . خیلی از هنرجویان به این روش علاقه مند شده اند . چون هزینه آن بسیار پایین است و زمان یادگیری و تمرینات را خودشان تنظیم میکنند . من سعی کردم به شکلی آموزش بدهم که هنرجو خسته نشود . در بین درسهای کتاب ، آهنگ های زیبا و خاطره انگیز ایرانی کار میکنیم . گاهی تکنیک های سه تار را کار میکنیم ، گاهی از تجربیات خودم برایتان تعریف میکنم و خلاصه از آن فضای آموزشی خشک بیرون می آیید . همه چیز محیا است تا شما به هدفتان برسید . فقط مهمترین چیزی که نیاز است همت اولیه شماست . قلم و کاغذ را بردارید و یک برنامه دقیق برای خودتان تنظیم کنید . اگر دروس ابتدایی نوازندگی سه تار را یادتان است ، به ادامه درسها بپردازید و از بخش ماهور شروع به یادگیری کنید ولی من پیشنهاد میکنم اگر مباحث ابتدایی سه تار را میدانید یک بار هم ویدئوهای من را مشاهده کنید . ضرری ندارد . من خیلی به برنامه ریزی اهمیت میدهم . قبلا بسیار بی برنامه تمرین میکردم . مثلا یک روز 3 ساعت تمرین میکردم ، دو روز اصلا تمرین نمیکردم . دو روز بعد 5 ساعت تمرین میکردم ، چهار روز تمرین نمیکردم . این شکل تمرین انرژی مرا هدر میداد چون مرتب نبود. داشتم از سه تار دلزده میشدم که تصمیم به یک برنامه ریزی درست گرفتم  . این را گفتم که شما دچار بی برنامگی نشوید و از تجربه من استفاده کنید .  باید مثل خواب و خوراک و یا مسواک زدن و یا عبادت کردن که جزو برنامه های روزانه و همیشگی شماست ، تمرین موسیقی هم جزو برنامه های روزانه شما قرار بگیرد . اگر 10 دقیقه هم شده باید تمرین کنید ولی هر روز تمرین کنید. من سعی کردم برای هرسوالی که هنرجویان تار و سه تار میپرسند مقاله ای بنویسم . از کوک سه تار و روش مضراب زدن و انگشت گذاری بگیر تا خستگی های دست و ناخن نوازنده سه تار . معتقدم هدف فقط اجرای چند آهنگ از کتابها نیست . هنرجو باید از نواختنش لذت ببرد . هنرجو باید بتواند هر آهنگی که دوست دارد با سه تار بنوازد . هنرجو باید اثری تولید کند و آن را به اشتراک بگذارد . و من به شدت روی این موضوع متمرکز شده ام که به هنرجویان یاد بدهم چگونه خودشان را present یا معرفی کنند . اگر تصمیم دارید برای دلتان بنوازید که بحثش جداست و خیلی هم عالی است . اما اگر هدفی برای ارائه آلبوم و یا تنظیم یک آهنگ برای سه تار دارید باید بتوانید خودتان را معرفی کنید . قصد دارم در آینده مقاله ای دراین مورد بنویسم و همچنین ویدئوی از استودیوی شخصی خودم بگیرم و توضیح بدهم از کجا شروع کردم . چون مبحث آهنگسازی و تنظیم  برای خیلی از هنرجویان جذاب است .

 

 

حرف پایانی

 

دوستان عزیزم . اگر سه تار شما مدتهاست که خاک میخورد . لطفاً آن را بردار و دستی به سر و روی آن بکش . با همت خودت و امید به خداوند استارت مجدد را بزن . در وبسایت گشت و گذاری کن و مقالات را بخوان بدون شک جواب سوالاتت رو پیدا میکنی . اگر برنامه صحیح و مرتب برای یادگیری داشته باشی و دقیقاً با متد من پیش بروی مطمئن باش به جاهای خوب میرسی . در پایان عنوان میکنم اگر علاقه من به یادگیری تصنیف ها و ترانه های خاطره انگیز ایرانی هستید به این لینک مراجعه کنید . موفق و پیروز باشی

 

ویدئوی مربوط به این مقاله را مشاهده کنید

 

نظر دهید (برای اعضا)

Captcha

نظرات (0)

تاکنون نظری ثبت نشده است.

سبد خرید 0
تماس با ما