فروشگاه

مقالات

مقالات

سه تار نوازی به شیوه سولماز نراقی

  • انتشار1397/09/20
  • بازدید
سه تار نوازی به شیوه سولماز نراقی

نوشته پیش روی شما تجربه شخصی بنده است از آثار« سولماز نراقی » که امروز مخاطبان زیادی پیدا کرده است . نوازندگان سازهای سنتی و نوازندگان سازهای غربی و همچین عوام مردم دنبال کننده کارهای ایشان هستند. بیایم کمی به تحلیل و بررسی کارهای او بپردازیم و ببینیم راز جذابیت کارهای ایشان چیست . اگر اکانت اینستاگرام دارید با هشتک #سولماز_نراقی ویدیوهای سولماز نراقی را  مشاهده کنید تا کاملتر متوجه منظور من شوید .

 

سبک کاری و اندیشه های سولماز نراقی

 

سولماز نراقی از نوازندگانی است که با سه تار تابو شکنی کرده است . به قول معروف پی ، متلک ها و انتقادات و حتی متعصبان به موسیقی ایرانی را به تن مالیده . کاری که قبلتر محسن نامجو انجام داده . از دیدگاه بسیاری از طرفداران موسیقی ایرانی « سه تار » ساز عرفانی است و ما را به عالم بالا نزدیک میکند و همچنین قابل احترام است و با عنوان شعاری چون : خشک سیمی ، خشک چوبی ، خشک پوست ، از کجا می آید این آوای دوست . اگر تعصب و باورهای گذشته را کنار بگذاریم و اندکی تفکر کنیم خواهیم فهمید از جای خاصی نمی آید این آوای دوست . نوازنده سه تار با صرف هزینه برای کلاس و تمرینات مکرر این صدای زیبا را از ساز بیرون می آورد و در مورد سازش هم باید گفت که : استاد کاری چیره دست با تجربه و ذوق خویش ترکه های چوب توت را کنارهم میچیند و کاسه ساز را تشکیل میدهد ، دسته ساز را با الگویی استاندارد در بالا دسته و پایین دسته سوهان میزند . صفحه ای نازک برای روی کاسه ساب میدهد و خلاصه ساز را پرده میکند و در دست نوازنده قرار میگیرد . میبینید که تمام عوامل انسانی در کنار هم قرار میگیرند تا یک صدای خوب از ساز ایجاد شود . اما عده ای طبق شعار فوق ، حالت تقدس را به سه تار میدهند و این تقدس در بعضی افراد به تعصب تبدیل میشود و این تعصب ، منتقدانی پوشالی تولید میکند که بدون هیچ دلیل و منطقی کار یک هنرمند خلاق را زیر سوال میبردند . وقتی میبینیم که سولماز نراقی آهنگ « یه توپ دارم قلقلیه »  را با سه تار اجرا میکند یا آهنگ « ماشین مشتی ممدلی » را بسیار زیبا در دستگاه چهارگاه مینوازد ، کمی احساس تازگی میکنیم . جدای از اینکه فلاش بکی به نوستالژیک های خود میزنیم ، تنوع و رنگ آمیزی جدیدی در صدای سه تار میشنویم . نا گفته نماند که آثار جاودانی از استاد احمد عبادی – استاد جلال ذوالفنون – استاد لطفی و دیگر فرهیختگان این ساز وجود دارد که جایگاه خودش را دارد و دل و جان را جلا میدهد . اما نسل امروز به راحتی نمیتواند با آن موسیقی ارتباط برقرار کند .

آموزش سه تار در وب سایت نت به نت

 

 

آموزش تار در وب سایت نت به نت

 

سولماز نراقی و کودکان

 

اگر به کلیپ های سولماز نراقی توجه کنید ، محتوی آن پاسخگوی نیازهای کودکان است . تغییر صدای ایشان . نوع میمیک صورتشان و همچنین اشعار و ملودی ایشان . از هرکس پرسیدم سولماز نراقی را میشناسی ؟ گفتند بله برای کودکان کار میسازد . اما چرا مخاطبانش تمام رِنجهای سنی را پوشش میدهد ؟ یاد کارتن « تام و جری » افتادم که برای کودکان ساخته شده اما آنقدر جذاب و زیبا ساخته شده که مخاطبان بزرگسالش بیش از کودکان است . وقتی هنرمندی حرفها و ناگفته های ما را میگوید و به زبان ساده بیان میکند ، با او هم زاد پنداری میکنیم . سولماز نراقی نه تنها آرامبخش کودکان است ، بلکه بزرگسالان هم با دیدن کلیپ های جذابش احساس شورو شعف پیدا میکنند ، ما همان کودکانیم که هنوز گریه میکنیم و بهانه میگیرم و بازی میکنیم ولی نوعش تغییر کرده . زنجیری به نام بلوغ دست و پای مارا بسته و نمیگذارد کودکی کنیم . گاهی در پارک کودکان قدم میزنیم و نگاهمان به تاب و الاکلنگ می افتد . دلمان غنج میزند سوار شویم و تاب بازی کنیم . اما باز این بلوغ لعنتی در گوش ما میگوید . « زشته یه نگاه به سن و سالت بکن » و منصرف میشوی . بشکن این تابو را . مگر چند بار زندگی میکنی؟ کودکی کن و باخاطرات گذشته ات عشق بازی کن . سولماز نراقی از آن تابو شکنان است که هرچه اراده میکند و از آن لذت میبرد ، مینوازد و میخواند و مخاطبانش از آن لذت میبرند چون معنی واقعی هنر ناب است .

 

آموزش مقدماتی سه تار بخش ماهور

 

 

اشكهاى عباس كیارستمى پس از هنرنمایى سولماز نراقی

 

چرا کارهای سولماز نراقی به دل مینشیدند ؟

 

دلیل اصلی جذابیت کارهای ایشان ، واقعی بودنش است . یعنی سفارشی نیست . درست است بیشتر اوقات شعر و ملودی از آثار دیگران است ، اما نحوه بیان آن مخصوص به خودش است . نوآوری ایشان در قرار دادن اشعار کودکانه روی نغمات و گوشه های موسیقی ایرانیست . در زمانه ای هستیم که ملودی های بی روح و ضعیف دوروبرمان را احاطه کرده و جوان امروز نمیداند که گوش دادن به آنها چه اثرات مخربی روی ذهن و فکرش دارد . وقتی اثری با ترکیب نغمات ایرانی با آن حال و هوای شیرین و دلنشینش با اشعار کودکانه تولید شود ، گوش کودک با این نوع ملودی آشنا میشود و اگر خانواده مشوق او شوند ، انگیزه پیدا میکند برای نوازندگی ساز ایرانی . در مورد پیشینه سه تارنوازی و اساتید سولماز نراقی اطلاعی ندارم ، اما هرچه هست قدرت فرار از دست کلیشه ها را داشته و این ستودنیست . به قول محسن نامجو ، اثر هنری را برای خودت تولید کن و تمام و کمال هر آنچه از ذهنت بیرون می آید را بدون سانسور خلق کن و مثل نامه ای در شیشه ای بگذار و بنداز به دریا . برای هیچکس . آن کس دریافتش و شنیدش او مخاطب واقعی اثر توست . بنده سه تار نواز هستم و ریف نوازی میکنم بدون تعصب از کارهای ایشان لذت میبرم و این موضوع را از چندین سه تار نواز پرسیده ام و آنها هم با من موافق بودند. او نشان داد هر آهنگی را میتوان با سه تار نواخت  . دلیل دوم جذابیت کارهای ایشان استفاده از هنر بازیگریست . سولماز نراقی وقتی آهنگی را میخواند با تمام وجودش میخواند . با زبان بدن تمام احساس شعر را به ما منتقل میکند . شعر اگر غمگین است . چشم و ابروهای آن همزمان با ملودی و شعر تغییر میکند . اگر ملودی شاد است ، لبخندش و چشمانش و حتی رقص ناچیزی چاشنی آن میکند . پیشنهاد میکنم موقع دیدن کلیپهایش به این نکات دقت کنید . برای خودم استدلالی کردم به نواختن سهراب پور ناظری ، استاد کلهر و استاد علیزاده دقت کردم و دیدن چقدر حالات چهره و بدن در انتقال بیان احساسشان به مخاطب تاثیر دارد . احتمال دارد منتقدینی پیدا شوند و در بوق و کرنا کنند که سولماز نراقی را با علیزاده و کلهر مقایسه نکن . اما به جرات میگویم هیچکدام باهم قابل مقایسه نیستند . هرکس را باید با افرادی در  ژانر خودش مقایسه کرد. سولماز نراقی در ژانر خود بهترین است و کسی بهتر از آن نیست . این موضوع هم در مورد استاد علیزاده هم صدق میکند . در مورد من و شما هم صدق میکند . در پایان به این نکته اشاره کنم که سبک سه تار نوازی ایشان به نوبه خود مخاطب عام و حتی کودکان را کنجکاو میکند تا ببین یه چه سازی است که سولماز با آن مینوازد . چه بسا با اسم سه تار آشنا میشوند و حتی علاقه مند به یادگیری آن میشود . همین کار حرکتی است بزرگ که حداقل ساز ایرانی مهجور نماند و زنده بماند .

 

آموزش آهنگ به همراه نت آن برای سه تار

تهیه شده در وب سایت نت به نت

نظر دهید (برای اعضا)

Captcha

نظرات (0)

تاکنون نظری ثبت نشده است.

سبد خرید 0
تماس با ما