فروشگاه

مقالات

مقالات

سازهای شگفت انگیز مهر شگرفی

  • انتشار1399/01/17
  • بازدید
سازهای شگفت انگیز مهر شگرفی

 

از زمان راه اندازی وبسایت نت به نت، هدف خود را بر آموزش اصولی سه تار برای هنرجویان قرار داده ایم. دوستان زیادی به جمع ما پیوستند و این قضیه نیز تا به امروز ادامه دارد. از آنجا که لازمه شروع یادگیری برای هر ساز، داشتن ابزار اصلی یعنی خود ساز می باشد، بسیاری از هنرجویان در مورد انتخاب و خرید سه تار، از ما نظر می خواستند. این قضیه تداوم داشت. تقریبا هر هنرجوی جدیدی که به جمع ما می پیوست، اولین درخواستی که از ما داشت، مشورت برای خرید یک سه تار مناسب بود. بعد از مدتی تصمیم گرفتیم بخشی را به عنوان فروشگاه سه تار، در سایت احداث کنیم. هدفمان از ایجاد این فروشگاه، آسودگی خیال هنرجویان تحت آموزشمان بود. به بیان راحت تر، ما در این فروشگاه، سه تارهایی عرضه می کنیم که مورد نیاز هنرجویان است. به جای اینکه هنر جو از ما بخواهد که برایش سه تار بخریم، یک مجموعه کوچک به راه انداختیم تا او با خیال راحت نسبت به خرید سه تار خود اقدام کند. علی اقبال به عنوان مدرس وبسایت و با تجربه ای بیش از ۱۸ سال در زمینه ساز سه تار، خود شخصا به کارگاههای ساخت سه تار مراجعه می کند و از بین آنها، آنچه را که مورد نیاز هنرجوست گلچین کرده و به فروشگاه می آورد. بسته به توان مالی هنرجو سه تارها را در سه دسته مبتدی، نیمه حرفه ای و حرفه ای طبقه بندی کردیم. فروشگاه نت به نت، یک ویترین کوچک است برای تامین نیازهای داخلی خود سایت. در آنجا شما با فروشگاهی عظیم مواجه نمی گردید. هر سری تعداد مشخصی ساز در آن قرار می گیرد و هر ساز کد منحصر به فرد خود را دارد.

 

 

دردسری به نام سازهای تقلبی

 

متاسفانه حجم وسیعی از سازهایی که بازار ساز را اشغال کرده، سه تارهای بد کیفیت و یا تقلبی است. هنرجویی که تجربه ای در شناخت ساز ندارد، به ظاهر شیک و تر و تمیز یک سه تار ارزان نگاه می کند و همین را ملاکی برای خرید سه تار قرار می دهد. با خرید آن، یا به کلاس حضوری می رود، یا به صورت مجازی یاد گیری را آغاز می کند. مراحل گاها فشرده‌ی مقدماتی را با هر زحمتی که شده طی می کند. حال که به فصل برداشت محصول هنری خود می رسد، به جای اینکه از نواختن خود لذت ببرد، صدای نا مرغوب ساز او را زده می کند. روحی در ساز نمی بیند. و بدین شکل امکان دارد دلسرد شده و کلا از صرافت یاد گیری بیفتد، یا دوباره باید برای خرید یک ساز خوب اقدام کند.

 

آموزش سه تار از صفر

 

ویژگی سه تار خوب چیست؟

 

کلا ساز خوب، یکی از شاخه های معتبر صنایع دستی ایران است. اساتید بزرگی سازهایی را ساخته اند که هر نوازنده ای آرزو دارد بتواند زخمه ای بر آن بزند. بر خلاف سازهای بی کیفیت و ارزان که در کارگاههای انبوه سازی و با خط تولید ساخته می شود، ساز خوب توسط یک نفر، یک استاد، یک بلد کار، یک متخصص ساخته می شود. ساز خوب از آغاز تا پایان پروسه ساخت زیر دست یک نفر متولد می شود، پرورش میابد و به ثمر می نشیند. به گونه ای که روح هنری سازنده در جزء به جزء کالبد آن دمیده شده. بر خلاف سه تارهای خط تولیدی، نتیجه کار برای استاد سازنده بسیار مهم است. هر کجا که استفاده شود، نشانی از استادی و اعتبار او خواهد بود. مقاله زیر را بخوانید تا ویژگیهای فنی یک سه تار خوب آشنا گردید.

 

 

۲۰ نکته مهم که پیش از خرید سه تار باید بدانید

 

مُهر شگرفی

 

یکی از سه تارهایی که به فروشگاه می آوریم و بسیار مورد تایید است، مهر شگرفی است. این سه تارها، بارها امتحان خود را پس داده اند و ما را در عرضه یک ساز خوب  روسفید نموده اند. اگر قصد خرید یک سه تار خوب را دارید و حاضرید برای هنر خود هزینه کنید، این سه تارها میتواند گزینه ی ایده آلی محسوب گردند. این حسن تعریف ما در مورد این ساز، به خاطر دلایل گوناگونی است که در ادامه به آن می پردازیم.

 

 

 

 

چرا سه تار مهر شگرفی؟

 

حدودا سه سال است که در فروشگاه، سه تارهای مهر شگرفی را عرضه می کنیم. تا کنون جمع زیادی از هنرجویان این سه تارها را خریده اند. بدون استثنا همگی بعد از مدتها هنوز به خاطر خرید آنها احساس رضایت می کنند و در قالب پیامهایی این رضایت را به ما نیز انتقال می دهند. علی اقبال مدرس سایت نت به نت در این باره می گوید: « من بارها برای خرید ساز به نزد استاد شگرفی رفته ام و از نزدیک شاهد قسمتهایی از ساخت آنها توسط ایشان بوده ام. استاد شگرفی در مورد سازهای خود بسیار صبور و سختکوش است. بارها دیده ام در هنگام تنظیم قطعه ای از آنها، کلا از دنیای پیرامون خود بی خبر میشود. یک بار در کارگاهش به من گفت علی آقا شما چند دقیقه بنشین تا من این قطعه را نصب کنم. دو ساعت بعد یادش آمد که من در دو متری او نشستم و منتظرم. هنگام کار بر روی سازها، گویی با موجودی زنده سر و کار و دارد. از  زاویه های متعددی آنها را بررسی میکند. گاهی به مدت طولانی به آنها خیره می شود و به یکباره انگار که دریچه ای نو را کشف کرده باشد، مشغولش می گردد. اصولا هر استاد سازنده ای ساخت یک سه تار را می تواند در سه چهار روز تمام کند. اما ایشان برای هر کدام از آنها قریب به دو هفته زمان می گذارد. تازه این برای آن سازهایی است که بر روی آنها معرق کاری نمی کند. او سازهایش را به چشم فرزند می بیند. یک بار یکی از سازهای فاخر و مجلسی ایشان که به قول خودش عروس سه تارها بود را خریدیم. بیش از یک ماه فقط روی زیبایی آن کار کرده بود. قرار شد چند روز بعد و پس از تنظیمات پایانی برایمان ارسال کند. آن روزی که ساز را پست میکرد در اینستاگرام یک استوری از عکس این سه تار گذاشت و در جمله ای احساسی نوشته بود: « بدرود ای زیبای خوش صدا.»

 

سه تار های شگرفی جملگی از بهترین مواد اولیه ساخته شده است. ایشان با حوصله و وسواسی خاص، چوب های مورد نیاز خود را در میان انباری از چوبها انتخاب می کند. برای تک تک مراحل موشکافانه وقت می گذارد. از تراش گرفته تا مونتاژ و تنظیم. تمام هم و غم او، نهایت خوش صدایی و زیبایی ساز می باشد. مثلا برای صفحه ساز از هر چوب توتی استفاده نمی کند. به همه جا سر میزند تا حتما چوب کهنه و سالخورده پیدا کند.

 

 

سطح کیفی

 

در توصیف سطح کیفی سه تارهای شگرفی همین بس که استاد حسین علیزاده سه تارها و صنعت ساخت ایشان را تایید کرده است. خلوص و شفافیت صدای این سه تارها به علت جنس چوب و دقت بالای ساب صفحه، در درجه بالایی از کیفیت قرار دارد. هماهنگی بین بالا دسته و پایین دسته، از سرپنجه تا بیخ دسته، با تلفیقی از علم و هنر به صورت کاملا حساب شده لحاظ گردیده. از این روی دارای طنینی قدرتمند در عین لطافت می باشد. یکی از مراحلی که استاد شگرفی حساسیت ویژه ای بر آن دارد، کونیک و نحوه استقرار گوشی هاست. به گونه ای که این سه تارها در برابر خالی کردن های مداوم کوک و خورد شدن اعصاب هنرجو بسیار سر سخت و مقاوم است.

 

 

زیبایی

 

از ویژگی های منحصر به فرد سه تارهای شگرفی، زیبایی چشم نواز آن است. استاد بدون استثنا بخش زیادی از وقت خود را صرف جلا بخشیدن به جلوه بصری همه سازهایش میکند. در این زمینه ذوق و خلاقیت پنجه های استاد به صورت هنرمندانه ای بر پیکر سازها نشسته. در ریزترین جزئیات نیز به این امر بها داده. از خرک و سیم گیر گرفته تا تراش هلالی شکل گوشی ها. برخی از سازهای ایشان بنا به سفارشات، از تزئینات و نقش و نگارهای ویژه نیز بهره می برد. معرق کاری های نابی که فقط از پس یک استاد توانمند بر می آید. زیبایی این سه تارها به گونه ایست که میتواند به عنوان هدیه ای لوکس و فاخر برای کسانی که دوستشان دارید نیز محسوب شود.

 

مصاحبه با استاد ایمان شگرفی سازنده سه تار

 

 

 

 

سه تارهای شگرفی در فروشگاه نت به نت

 

همانطور که در ابتدای مقاله گفتیم، ما فروشگاه نت به نت را برای اقناع نیاز داخلی هنرجویان راه اندازی کردیم. از آنجا که سه تارهای داخل فروشگاه به نوعی با اعتبار سایت رابطه مستقیمی دارد، ما سعی کرده ایم به طور موردی و محدود، به تزریق سه تار در آن بپردازیم. اینگونه نیست که سازها را به صورت فله ای در فروشگاه بریزیم. تک تک آنها توسط خود استاد اقبال گلچین شده و پس از تست کیفیت در فروشگاه بارگذاری می شود. کیفیت برای ما حرف اول را میزند. مثلا یک ساز ۶۰۰ هزار تومانی در دسته آماتور، واقعا چهار پنج سال پاسخگوی نیاز یک هنرجو می باشد. و سازهای حرفه ای که میتواند تا پایان عمر برای صاحبش خوش بنوازد. با این دیدگاه، سه تارهای مهر شگرفی را به صورت انحصاری درقسمت سازهای حرفه ای قرار داده ایم. سازهایی که هر چه با آن بیشتر بنوازید، صدای آن پخته تر و آماده تر می شود…

 

خرید سه تار از فروشگاه آنلاین نت به نت

 

نویسنده: محمد حنطه ای

نظر دهید (برای اعضا)

Captcha

نظرات (0)

تاکنون نظری ثبت نشده است.

سبد خرید 0
تماس با ما