فروشگاه

مقالات

مقالات

حرف های ضد و نقیض فروشندگان سه تار

  • انتشار1399/01/01
  • بازدید
حرف های ضد و نقیض فروشندگان سه تار

 

شرافت یکی از لازمه های اخلاقی هر فروشنده در هر صنفی می باشد. این که فروشنده با صداقت کامل تمام مزایا و معایب محصول خود را برای خریداران روشن کند، نه تنها باعث اعتماد عمومی مردم به حیطه کاری اش می گردد، بلکه برکت نیز در زندگی اش جاری می گردد. بسیاری از فروشندگان، عزت و شرافت خود را کاملا بر سود مادی ترجیح می دهند. اما هستند فروشندگانی که با طمع زیاد، به هر روشی روی می آورند تا درآمد و سود خود را بیشتر کنند. و تا جایی که بتوانند از عدم آگاهی مشتری سوء استفاده بیشتری کنند، این کار را با عطش زیاد و توأم با لذت انجام میدهند. و در این راه آنقدر این کار را تکرار کرده اند که این مسئله، برای آنها تبدیل به یک عادت شده و هیچ عذاب وجدانی هم نمی گیرند. ما در این مقاله با احترام فراوان نسبت به فروشندگان قناعت کار و صداقت پیشه، قصد داریم شما را از برخی از حرف های ضد و نقیض فروشندگان طمّاع، مطلع کنیم.

 

 

شکایت هنرجویانی که سه تار خریده اند

 

ما در وبسایت نت به نت هنرجویان زیادی را آموزش میدهیم. از آنجا که لازمه یادگیری هر ساز، داشتن ابزار آن است، لاجرم هر هنرجو حداقل یکبار مجبور به خرید سه تار می باشد. تعدادی از این هنرجویان ساز خود را مستقیما از فروشگاه ما در سایت خریداری میکنند. اما تعدادی از هنرجویان نیز ساز خود را از منابع دیگر تامین میکنند. در یکسال گذشته، با آماری که از پشتیبانی کانال تلگرام به دستمان رسید، ۲۵ مورد از خریداران به ما رجوع کرده و از مشکلی که برایشان پیش آمده سخن گفته اند. با بررسی تک تک آنها متوجه شدیم در ۲۰ مورد از این مشکلات، هنرجو صرفا به حرفهای شیرین و دلپذیر فروشندگان سودجو اعتماد کرده، و سه تاری خراب یا شدیدا بد کیفیت را به عنوان یک سه تار خوب از آنها خریده است. این آمار اسفناک ما را بر آن داشت تا در مقاله ای ویژه، به این موضوع بپردازیم.

به عنوان مثال هنرجویی سه تار خود را نزد ما آورد و گفت این سه تار مُهر فلان است. و در اینترنت که جستجو کردم، فهمیدم که مُهر معروفی است و سازنده اش بسیار کار درست و حرفه ایست. اما حال که این ساز به دستم رسیده، هم صدای گز میدهد و هم محل اتصال کاسه و دسته (بیخ دسته) لق می زند.

با یک بررسی ساده متوجه شدم که این ساز با مُهر تقلبی بوده و کیفیت بسیار بد و افتضاحی هم دارد. از او که سوال کردم، گفت این ساز را اینترنتی و از یک پیج اینستاگرام به مبلغ ۸۰۰ هزار تومان خریده و صاحب آن پیج هم حسابی از این سه تار تعریف و تمجید کرده. به هنرجو گفتم اولا که سه تار مهر فلانی همیشه قیمتش بالای دو ملیون است. پس این یک ساز تقلبی است. دوما اینکه این سه تار حتی صد هزار تومن هم ارزش ندارد و فقط به درد دکور میخورد. در واقع فروشنده از عدم آگاهی تو استفاده کافی را برده. نمونه های زیاد دیگری نیز با همین مشکلات، و مشکلات مشابه به ما پیام داده اند و از نارضایتی نسبت به سه تار خود که به تازگی آن را خریده اند، شکوه ها کرده اند.

 

 

 

آموزش سه تار مبتدی

 

حرفهای شیرین یک فروشنده سود جو

 

همانطور که پیش تر اشاره کردیم، موضوع بحث ما از فروشندگانی که با شرافت کار می کنند و به روزی خود قناعت دارند، سواست. ما در مورد فروشندگان بی وجدانی صحبت می کنیم که قورباغه را رنگ می کنند و به جای قناری به خریدارِ از همه جا بی خبر می فروشند.

عزیزان من! یکی از خصوصیت های ویژه این فروشندگان، لفاظی و سخنان اغواگر و بیان شیرین است. آنها آنقدر در این کار مهارت یافته اند که شما را مجاب به خریدن هر سازی که مقابلتان بگذارند میکنند. و چنان آب و تاب می دهند که شما گمان خواهی کرد اگر آن ساز را نخری، حتما متضرر می شوی و از کَفَت خواهد رفت. خریدن آن ساز همان و پشیمانی بی فایده شما بعد از چند روز، همان! این فروشندگان کار خود را تا انتها بلند. این نیست که بگویی خب می روم و آن ساز را پس می دهم و پولش را می گیرم. آنها فکر همه جای کار را کرده اند. مثلا خرابی ساز را گردن خودتان می اندازند. یا مثلا برای پس دادن پول آنقدر شما را می پیچانند که دیگر بیخیال شوید. و عده ای هم که احساس گردن کلفتی بیشتری می کنند، در کل خرید سه تار از فروشگاه خود را انکار می کنند و شما دیگر دستتان به هیچ کجا نمی رسد.

 

اختلاف زیاد قیمت دو سه‌ تار با یک مارک (مُهر)

این داستان مربوط به چند هفته پیش است که یکی از خریداران سه تار از وبسایت نت به نت، با پشتیبانی ما تماس گرفت و با لحنی عصبی ما را به کلاهبرداری محکوم کرد. او می گفت یک سه تار با مهر فلان از شما خریدم 6 میلیون تومان. اما همین ساز با همین مهر را در یک فروشگاه اینترنتی دیدم که دو میلیون تومان است. شما چطور توانستید 4 میلیون تومن از نا آگاهی من استفاده کنید و روی مبلغ ساز بکشید؟

این اتفاق برای ما ناخوشایند بود، چرا که همواره اعلام کردیم اعتماد هنرجویان تنها سرمایه ماست. همچنین اعتبار وبسایت نت به نت در زمینه آموزشی است و هرگز این اعتبار را به خاطر فروختن ساز نا مرغوب خدشه دار نمی کند. این شد که مسئله را پیگیری کردیم. سازهایی که از مهر فلان به فروشگاه می آوریم را به صورت مستقیم از سازنده و در کارگاه وی می خریم و پس از بررسی فراوان برای فروش در فروشگاه قرار می دهیم. این را خوب می دانستیم که سازنده مهر فلان، ساز ارزان قیمت نمی سازد. به خاطر همین از هنرجوی شاکی آدرس سایتی که این مهر را می فروخت گرفتیم. به خاطر حساسیت موضوع، سه تار مذکور را خریدیم و بعد از چند روز به دستمان رسید. یک سه تار بسیار معمولی و ابتدایی، که اصلا قابل مقایسه با سازی که ما فروخته بودیم نبود.

کار سختی نبود تا بفهمیم مهر جعلی بر این ساز حک شده است. جعل مهر کار ساده ایست. که با داغ کردن بر پیکر چوب درج می کنند. با سازنده مهر فلان تماس گرفتیم که مهر شما در یک فروشگاه اینترنتی و با این قیمت به فروش می رود. او نیز تایید کرد که سازهای تهیه شده در کارگاه او، هیچ کدام به این قیمت نیست و مشخصا جعل مهر بوده و جعل مهر سه تار هم متاسفانه بسیار زیاد اتفاق می افتد.

اما چرا آن فروشگاه اینترنتی، بدون احساس مسئولیت، هر سازی با هر کیفیتی را به فروش می گذارد؟ پاسخ ساده است، برای تکمیل اجناس خود!

آری، فروشگاهی که از شیر مرغ تا جان آدمیزاد را اینترنتی می فروشد، وارد بحث تخصص نمی شود. دلال ها راحت اجناس خود را به این فروشگاهها میفروشند، آنها هم در قفسه های رنگین خود قرار می دهند.

 

چگونه به دام حرفهای فروشندگان سود جو نیافتیم؟

 

این روزها و با وضعیت ناپایدار اقتصادی، هنرجویان برای تهیه سه تار خود گاه باید از مدتها قبل به جمع کردن پول بپردازند تا بتوانند بالاخره یک سه تار بخرند. موجبات ناراحتی است وقتی میبینیم فروشنده ای مکار، با هزار ترفند و بازی با کلمات، امید این هنرجویان را نا امید می کند. در ادامه راه هایی را به شما خواهیم گفت تا شما را نسبت به اینگونه مسائل کمی آگاه کنیم. آگاهی کلید حل این ماجراست.

 

 

 

 

همانگونه که قبلا تاکید کرده ایم، بهترین راه برای خرید ساز، مشورت با استاد خود می باشد. اگر مقدور نبود، از یک شخص آگاه کمک بگیرید. اگر فروشنده های مذکور متوجه شوند فردی که همراه شماست، ساز را خوب می شناسد، تیرشان به سنگ خورده و مجبورند از مغلطه و اغراق گویی برای یک ساز دست بکشند. گاه اگر مشاهده نمودید که برای یک سازی که انتخاب کرده اید، بیش از حد بازار گرمی می کند، بدانید که یک جای کار می لنگد. ساز خوب نیاز به تعریف افسانه ای ندارد. نکته مهم دیگر این است که حتما از فروشگاههای تخصصی ساز! خرید کنید. یک فروشگاه تخصصی اعتبارش را از اعتماد مشتری به دست می آورد. در حالی که بسیاری از فروشگاههایی که ماهیتشان فروش اقلام دیگر است، برای جلب مشتری گاه وسائل دلنوازی همچون ساز هم می آورند. مطمئن باشید که آن سازها را برای تکمیل قفسه های خود آورده و هیچ گونه شناختی در مورد کیفیتش ندارد. و چون ساز محصول اصلی آن فروشگاه نیست، در صورت بی اعتمادی شما خدشه ای به اعتبار کاسبی اش وارد نمی گردد. حتما از فروشنده بخواهید به جای توصیف اجمالی ساز، مواد تشکیل دهنده را برایتان شرح دهد. مثلا جنس کاسه و خرک و پرده و دسته و صفحه را به تفکیک برایتان شرح دهد. قبل از خرید در مورد ساختمان سه تار و مواد اوليه ساخت آن تحقیق کنید تا اطلاعات اولیه شما صفر نباشد. آنها منتظرند ببینند که شما هیچ نمی دانید. برای این منظور مقاله زیر را بخوانید.

 

20 نکته مهم که پیش از خرید سه تار باید بدانید

 

از فروشنده بخواهید فاکتور کتبی محصولی که به شما فروخته را با مهر و امضای همان فروشگاه به شما تحویل دهد. در این صورت اگر سه تار شما تقلبی یا خراب از کار در آید، مجبور خواهد بود در قبالش به شما پاسخگو باشد. همیشه هم این پند حکیمانه قدیمی را مد نظر قرار دهید که «هیچ ارزانی بی دلیل  و هیچ گرانی بی حکمت نیست!»

 

نویسنده: محمد حنطه ای

 

 

نظر دهید (برای اعضا)

Captcha

نظرات (0)

تاکنون نظری ثبت نشده است.

سبد خرید 0
تماس با ما