فروشگاه

مقالات

مقالات

زندگینامه استاد سعید هرمزی

  • انتشار1398/09/23
  • بازدید
زندگینامه استاد سعید هرمزی

 

زندگینامه استاد سعید هرمزی

 

سعید هرمزی نوازنده متبحر ساز سه تار و تار، مدرس و مربی سرشناس ایرانی در سال ۱۲۷۶ هجری شمسی در تهران به دنیا آمد. ایشان نیز همانند اکثر بزرگان اهل هنر، با تشویق و پشتوانه خانواده پی به هنر خود برد و بنای زندگی خود را بر  شالوده موسیقی سوار کرد. پدرش میرزا حسین خان سقه السلطنه از منصب داران حکومت قاجار و مادرش شاهزاده ملوک خانم بود. سعید هرمزی بیشتر از سمت مادر که خود اهل هنر بود و دستی در نواختن پیانو نیز داشت به سمت هنر موسیقی گرایش یافت و در همان سنین کودکی با مشاهده تار نوازی برادر بزرگتر خود ابوالفتح میرزا که آن را نزد استاد میرزا حسینقلی، طلایه دار موسیقی اصیل ایرانی فرا گرفته بود؛ شیفته این ساز دلنواز گشت و با تهیه یک تار به یادگیری آن نزد برادر خود اقدام نمود. وی پس از یادگیری اصول اولیه، مفتخر به شاگردی نزد درویش خان، بزرگ ترین شاگرد میرزا حسینقلی گردید و با سخت کوشی خاصی به یادگیری تمام دروس و رهنمون های استاد خود پرداخت. سعید هرمزی از معدود شاگردان درویش خان بود که موفق شد نشان طلا (تبرزین طلایی) را از دستان این استاد بزرگ دریافت کند. درویش خان این نشان را فقط به شاگردان برتر خود و پس از طی کردن تمامی مراحل یادگیری و گذراندن تبرزین های مسی و نقره ای اختصاص می دادند.

 شیوه نواختن سعید هرمزی منحصر به خودشان بود. دست چپ به گونه ای با هنرنمایی روی پرده ها رخ می نمود که گاه حتی با چشم هم نمی شد آن را تعقیب کرد. و دست راست ایشان هم بسیار محکم و استوار و چالاک بود. آنچه از نوازندگی ایشان شنیده می شد، هم لطیف بود هم قوی.

 استاد سعید هرمزی در سال ۱۳۲۹ کلاس هایی برای آموزش موسیقی دایر کرد و با تواضع زیادی آنچه آموخته بود را در اختیار هنرجویان خود قرار می داد. البته پس از مدتی بنا به مشغله کاری رهسپار مشهد شد اما در آنجا نیز از امر مقدس تدریس دست نشسته و به تعلیم هنرجویان پرداخت. وی که پس از بازگشت از مشهد مدتی را به خلوت گزینی روی آورده بود، به نزد استاد علی اکبر شهنازی رفت و ضربی ها و رِنگ های های ایشان را فرا گرفت. همچنین با یادگیری تصانیف استاد مرتضی نی داوود و رکن الدین مختاری، آنها را به شیوه ای دلنشین و به سبک خودش می نواخت و آشنایان و نزدیکان را مشعوف هنرش می ساخت.

در زمانی که رادیو ملی از ایشان خواست تا به فارغ التحصیلان موسیقی دانشگاه تهران و تحت حمایت مرکز حفظ و اشاعه موسیقی به تدریس موسیقی بپردازد، شاگردان بزرگی را پرورش داد. نام های پر آوازه ای در محضر استاد از اندوخته های ایشان بهره بردند که می توان از میان آنها به چهره های سر شناسی همچون داریوش طلایی، محمدرضا لطفی، حسین علیزاده، مهربانو توفیق و عطا جنگوک اشاره کرد.

 

چگونه بدون کلاس رفتن سه تار یاد بگیریم

 

در ادامه مسیر زندگی پس از عمل جراحی ای که داشت، کسالت ز وی پیشی گرفت و تاب دست گرفتن ساز تار به خاطر وزن بیشترش نسبت به سه تار برایش سخت گردید. از این رو بعد از کسالت، اکثراً ساز سه تار را به تار ترجیح می داد.

 در آرشیو مرکز حفظ و اشاعه موسیقی، میراث گرانبهایی از این استاد بزرگ موجود است. وی به سفارش همین موسسه ردیف موسیقی دستگاهی ایران را به صورت کامل ضبط نمود که بعدها توسط موسسه ماهور بر روی سی دی های صوتی انتشار یافت.

 

آموزش سه تار در وب سایت نت به نت

 

 آثار به جا مانده از ایشان شامل سی دی های صوتی از بداهه نوازی در دستگاه های مختلف می باشد. همچنین ردیف سه تار که در پیش ذکر شد.

سعید هرمزی سال های پایانی خود را در بستر بیماری گذراند و سرانجام به تاریخ ۹ مهر ۱۳۵۵ و در منزل خود دیده از جهان فرو بست.

 یادشان گرامی.

 

 

نظر دهید (برای اعضا)

Captcha

نظرات (0)

تاکنون نظری ثبت نشده است.

سبد خرید 0
تماس با ما