فروشگاه

مقالات

مقالات

زندگی نامه استاد ناصر چشم‌آذر

  • انتشار1400/11/25
  • بازدید
زندگی نامه استاد ناصر چشم‌آذر

 

ناصر چشم آذر، مرد شریف موسیقی ایران، کارکشته در خلق، تنظیم و اجرای موسیقی به تاریخ دهم دیماه یک هزار و سیصد و بیست و نه ۱۳۲۹ ه.ش در شهر اردبیل و در خانواده ای هنری بپا به عرصه وجود نهاد. او در سالها فعالیت خود برای بسیاری از خوانندگان معروف، قطعات جاودان و ماندگاری را ساخت. خلق ملودی از کوزه درون او تا واپسین لحظات عمر میتراوید و از آنجا که اکثر قریب به اتفاق آثار او، همگی مردمی پسند و متناسب با طبع و ذوق مردم در دوران های مختلف زمانی بودند؛ تبدیل به یک چهره محبوب و دوست داشتنی بین مردم شد و این موهبت را همواره با مردمی بودن و تواضع خود قدر نهاد. او علاوه بر آهنگسازی و تنظیم، نوازنده سازهایی همچون آکاردئون، سینث سایزر و البته پیانو بود. تعدادی از قطعات نوازندگی او با پیانو، شهرتی جهانی یافته و از او یک موزیسن بین المللی ساخته است. او از پیشگامان استفاده از سازهای الکترونیک است. وی در موسیقی فیلم آوازه بلندی دارد و موسیقی تعداد زیادی از فیلمهای سینمایی بر عهده او بوده است.

 

آموختن و رشد در موسیقی زیر سایه پدر

ناصر چشم آذر فرزند تار نوازی معروف به نام اسماعیل چشم آذر بود. پدر او نیز علاوه بر نوازندگی با علم و تئوری موسیقی آشنا بود و سواد موسیقیایی او باعث شد تا دو پسر خود را با مقدمات تئوری موسیقی آشنا کند. برادر دیگر ناصر، منوچهر چشم آذر که چند سالی از ناصر بزرگتر بود نیز نقش بسزایی در رشد ناصر در زیر سایه آموزه های پدر داشت.

اولین سازی که توجه ناصر را بخود جلب کرد، ساز آکاردئون بود. نوازندگی آکاردئون احتیاج به مهارت بالایی دارد و این برای یک نوجوان ۱۲ ساله بسیار جالب توجه بود. او حتی وقتی ۱۳ سال داشت، بین نوازندگان دبیرستانی برای نوازندگی این ساز موفق به کسب جایزه ویژه شد.

ناصر پله های ترقی را خیلی زود طی می کرد. ۱۲ سال داشت که عضو گروه ارکستر آذربایجانی در رادیو ایران شد. آوازه او به گوش بزرگان رسیده بود. کمتر کسی را می توان پیدا کرد که در سن ۱۷ سالگی به رهبری ارکستر برسد. او این کار را در سفارت ایران، در کشور عراق انجام داد.

 

آموزش تئوری موسیقی در وب سایت نت به نت

 

ناصر چشم آذر، مرد شریف موسیقی ایران، کارکشته در خلق، تنظیم و اجرای موسیقی به تاریخ دهم دیماه یک هزار و سیصد و بیست و نه ۱۳۲۹ ه.ش در شهر اردبیل و در خانواده ای هنری بپا به عرصه وجود نهاد.

 

فعالیت حرفه ای، تکمیل دانش موسیقی

ناصر چشم آذر در سال ۱۳۴۹  و در حالی که تنها بیست سال داشت، برای آشنایی هر چه بیشتر با موسیقی غربی و شناخت انواع سبک ها عازم آمریکا شد. او مقدمات دوره جاز که یکی از سبک های شناخته شده موسیقی غربی است را در آنجا سپری کرد و با کوله باری از تجربه به ایران بازگشت. اقامت او در ایران و بازگشتش به آمریکا فقط ۴ سال طول کشید اما در همین چهار سال فعالیت های زیادی را انجام داد. سرپرستی ارکستر تلویزیونی پرویز قریب افشار یکی از همین فعالیت های وی به شمار می رود. او همچنین در محضر اساتید بزرگی چون ملیک اصلانیان و مرتضی حنانه، به تکمیل آموخته های خود در زمینه آهنگسازی پرداخت. سفر بعدی او به آمریکا در سال ۱۳۵۷ بود که به مدت ۵ سال طول کشید. او در این مدت دوره موسیقی جاز را تکمیل نمود و همچنین برای ساخت موسیقی فیلم، دوره های تخصصی ای را پشت سر گذاشت.

پس از بازگشت به ایران رسما کار خود را برای ساخت موسیقی فیلم آغاز کرد. اولین فیلمی که موسیقی متن آن را به عهده داشت فیلم تاراج بود که ایرج قادری آن را کارگردانی می کرد.

ناصر چشم آذر برای بیش از ۷۰ فیلم سینمایی آهنگسازی کرد و همچنین موسیقی مجموعه های سریالی تلویزیون را هم در کارنامه خود داشت. از معروف ترین سریالهایی که او موسیقی آن را به عهده داشته است می توان به قصه های مجید، فیلم فوق العاده از کیومرث پور احمد اشاره کرد.

 

آموزش سه تار در وب سایت نت به نت

 

زندگی معنوی ناصر چشم آذر

در کودکی و اوایل نوجوانی دچار یک نوع اختلال در خواب شده بود که خود را به صورت کابوس های شبانه نشان میداد. شب ها خواب میدید که تک و تنها در تاریکی یک اقیانوس بیکران گرفتار شده و تلاش می کند با دست و پا زدن خود را از غرق شدن نجات دهد. اما غرق شدن او همزمان میشد با پریدن از خواب و اضطرابی که برای او از این خواب تکراری باقی می ماند. بعد از پنج سال که به دکتر مراجعه کرد، برایش قرص خواب آور قوی تجویز شد. اولین شبی که این قرصها را مصرف کرد، به خوابی عمیق و راحت فرو رفت. آن کابوس تبدیل به رویای شیرینی شد که توانست تا آخر آن را ببیند. ناصر می گوید، با آرامش توانستم به انتهای اقیانوس برسم. در انتهای آن اقیانوس بیکران، به یک چاه عمیق رسیدم که از درونش هفتصد رنگ فوران می کرد و هر رنگ با کلمه علی علی علی... به بیرون نشر می کرد. از آن شب ارادتی که به مولا علی (ع) داشتم، روز به روز بیشتر شد.

از دیگر جلوه های زندگی معنوی او می توان به آلبوم باران عشق اشاره کرد. این آلبوم بی کلام، در سال ۱۳۷۳ توسط او ساخته شد. مورد استقبال بسیار زیادی قرار گرفت و نغمه های آرامبخش آن تا حدی از رادیو و تلویزیون پخش شده که قطعات آن به گوش همه مردم آشناست.  او در مورد این آلبوم چنین گفته است: «باران عشق، اشک مادران داغ دیده جنگ تحمیلی ایران و عراق است که بر مزار پاک گل لاله‌هایشان گریستند و گریستند و گریستند…»

 

آموزش تنبک نوازی در وب سایت نت به نت

 

از دیگر جلوه های زندگی معنوی او می توان به آلبوم باران عشق اشاره کرد. این آلبوم بی کلام، در سال ۱۳۷۳ توسط او ساخته شد.

 

آموزش تار در وب سایت نت به نت

 

آهنگسازی برای خواننده ها

ناصر چشم آذر در آهنگسازی بسیار تبحر داشت و ملودی از کنه وجود او می تراوید. خواننده های زیادی از ایشان درخواست آهنگسازی داشته اند که در میان آنها چهره های بسیار سرشناسی هم به چشم می خورد. او برای خواننده هایی همچون ابی، داریوش، ستار، عارف، لیلا فروهر، رامش، گوگوش، حمیرا، مهستی، هایده و... آهنگسازی کرده و آثار متعددی را ساخته است.

 

زندگی نامه استاد پرویز یاحقی

 

آثار و جوایز

ناصر چشم آذر در کارنامه حرفه ای خود آلبوهایی چون تو برقص، شکوفه های ایران، خواهران غریب، باران شادی ۱تا ۳، طلوع عشق، باران عشق، شب های تهران و...

در موسیقی فیلم ساخت موسیقی بیش از هفتاد فیلم سینمایی نظیر تاراج، محموله، غریبه، جمیل، لنگرگاه، هامون، بانو، چشم شیطان، خواهران غریب، قارچ سمی، چند میگیری گریه کنی، گشت ارشاد و...

 

در زمینه سریال تلویزیونی سریالهای قصه های مجید، آپارتمان، خواب و بیدار و خسته دلان،

و آثار بسیار زیاد دیگری که در قالب ترانه و آهنگسازی برای خوانندگان دارد که او را بدل به یک آهنگساز بزرگ و موفق نموده است.

او جوایز زیادی را هم در موسیقی ایران به خود اختصاص داده. ۴ سیمرغ بلورین برای موسیقی متن فیلمهای هامون ۱۳۶۸، بلندی های صفر و چشم شیطان ۱۳۷۲، خواهران غریب ۱۳۷۴ و قارچ سمی ۱۳۸۰ تنها بخشی از جوایز و افتخارات داخلی و بین المللی او بوده است.

 

آموزش سنتور در وب سایت نت به نت

 

درگذشت

استاد ناصر چشم آذر پس از عمری فعالیت حرفه ای در زمینه موسیقی، سرانجام در تاریخ ۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۷ به دلیل سکته قلبی در تهران دیده از جهان فرو بست. پیکر ایشان در بهشت زهرا و در قطعه هنرمندان در منزلگاه ابدی خود آرام گرفت.

 

نویسنده: محمد حنطه ای

تهیه  شده در وب سایت نت به نت

نظر دهید (برای اعضا)

Captcha

نظرات (0)

تاکنون نظری ثبت نشده است.

سبد خرید 0
تماس با ما