فروشگاه

مقالات

مقالات

برای خودتان آلبوم موسیقی شخصی بسازید

  • انتشار1398/09/23
  • بازدید
برای خودتان آلبوم موسیقی شخصی بسازید

برای خودتان آلبوم موسیقی شخصی بسازید

 

اگر نوازنده و یا خواننده هستید و قصد دارید کار موسیقی را به طور جدی دنبال کنید و آینده ای خوب در این زمینه برای خود رقم بزنید، این مقاله را تا آخر بخوانید و ویدئوی مربوط به آن را که در انتها قرار دارد حتماً مشاهده کنید. در ابتدا توضیحات مختصری پیرامون تشکیل آلبوم موسیقی می دهیم، سپس به شما یاد می دهیم چگونه برای خودتان یک آلبوم موسیقی بسازید.

 

آموزش سنتور در سایت نت به نت

 

آلبوم موسیقی چیست و داشتن یک آلبوم چه مزایایی برای ما دارد؟

 

آلبوم در لغت به معنای همان مجموعه است. این مجموعه می تواند شامل عکس ها، ویدئوها و موزیک های ما باشد. آلبوم موسیقی هم دقیقاً مثل یک آلبوم عکس است. عکسهایی را که طی سالها گرفته ایم، در یک مجموعه ای قرار میدهیم به نام آلبوم. روال یک آلبوم موسیقی هم به همین شکل است. مجموعه ای از نواخته های خود را در یک بسته ای  قرار می دهیم که این بسته میتواند یک سی دی، یا یک فولدر آپلود شده در فضای مجازی باشد.

 

 مزایای داشتن یک آلبوم چیست؟

 

 نوازندگان را می توان به دو دسته تقسیم کرد: یک عده آنهایی که برای دلشان می نوازند و اصلاً قصد دیده شدن و یا شنیده شدن ندارند که معمولاً تعداد آنها کم است. دسته دوم، آنهایی هستند که علاقه دارند نواخته های آنها شنیده شود و در جامعه شناخته شوند و حتی بتوانند از هنر خود به درآمدی برسند. این دسته قاعدتاً افرادی زیادی را در بر میگیرد. ما اصلاً قصد مقایسه این دو گروه را نداریم. همواره ذات بشر بر این است که "دیده شود" و این امری انکار ناپذیر است. 90 در صد ما یک حساب اینستاگرام داریم و تقریبا روزانه مشغول معرفی خود و کارهایی که انجام می دهیم هستیم و هرچه بیشتر دیده شویم احساس بهتری پیدا می کنیم. پس تشکیل آلبوم در نهایت منجر به معرفی شما می گردد. کارهایتان شنیده میشود و در آخر به شما پیشنهاداتی داده می شود.

 

 حال بیایید سناریویی را در مورد "آلبوم موسیقی شخصی شما"  بررسی کنیم!

 

تصور کنید یک نوازنده و یا خواننده هستید و آلبوم خود را منتشر کرده اید. داستان ما بعد از انتشار آلبوم شما شروع می شود. با توجه به بودجه ای که دارید، آلبوم خود را در فضای مجازی تبلیغ می کنید. اگر کارتان زیبا باشد، خودش بهترین تبلیغ است. چراکه مردم آن را به اشتراک می گذارند و کم کم مخاطبان شما زیاد می شوند. آلبومتان به گوش تهیه کننده ای میرسد و تصمیم می گیرد به شما پیشنهاد یک کنسرت بدهد. اگر نوازنده باشید خوانندگانی نواخته های شما را می شنوند و تصمیم می گیرند برای آلبومشان از هنر شما استفاده کنند. یا یک آهنگساز در صدا و سیما آثار شما را می شنود و جرقه ای در ذهنش میزند که از صدای شما برای آهنگ فیلمی که می سازد استفاده کند. و ده ها مورد این چنینی دیگر برای پیشرفت شما بوجود می آید. آلبوم شما یک رزومه عالی جهت معرفی شما خواهد بود. پس به این نتیجه می رسیم که تولید آلبوم از اهمیت بالایی برخوردار است و از همین امروز تصمیم بگیرید آلبوم شخصی خودتان را بسازید.

 

آموزش سه تار در وب سایت نت به نت

 

چگونه یک آلبوم شخصی موسیقی بسازیم؟

 

همه ما تا اسم تولید آلبوم می آید، یاد هزینه های سنگین آن می افتیم. حتماً شنیده اید که می گویند: برای یک تراک موزیک باید چند میلیون پول داد. و یا اینکه باید کاری ساخت که نمونه اش در دنیا نباشد و خیلی خاص باشد. این تفکرات باعث میشود فکر تولید آلبوم را از سرمان بیرون کنیم. اما من نظری متفاوت دارم. شما میتوانید نواخته های خود را هرچند ساده، اما درست ضبط کنید و هنگامی که به تعداد قابل توجهی رسید، آنها را تحت قالب آلبومی در فضای مجازی منتشر کنید. چرا می گویم فضای مجازی؟ چون الان هر نفر یک گوشی موبایل هوشمند در اختیار دارد و طبق آماری که گرفته اند تقریباً 40 میلیون ایرانی عضو اینستاگرام هستند و این فرصتی عالی است تا شما خود را به مخاطبانتان معرفی کنید. اگر بخواهید برای آلبومتان مجوز بگیرید، که آن بحثی جداست و باید روال اداری خود را طی کند. اما بسیاری از هنرمندان توانسته اند از طریق همین اینستاگرام خود را به تهیه گنندگان، آهنگسازان و خوانندگان معرفی کنند. شما نیز می توانید یکی از آنها باشید.

 

اقداماتی که باید جهت تولید آلبوم شخصی خود انجام دهید

 

برای اینکه آلبوم خود را بسازید، باید نواخته های خود را جمع آوری کنید. شاید بپرسید چه بنوازم که مخاطب پیدا کند و برای بقیه جالب باشد؟

من طبق تجربه خودم که طی چندین سال بدست آوردم، عناوینی خدمتتان عرض میکنم تا بگویم قرار نیست قطعات عجیب و غریبی بنوازیم تا دیگران به آن علاقه مند شوند. فقط کافیست از احساس خود کمک بگیرید و به قول معروف "از دل برآید تا بر دل نشیند". من برای شما چند حالت از نوازندگی را توضیح می دهم که می تواند نواخته شما را اثر بخش کند.

 

 

آهنگهای خود را به دیگران تقدیم کنید

 

برای تولد دوستان یا عزیزانتان قطعه ای بنوازید و آن را با گوشی موبایل خود ضبط کنید و در تلگرام یا واتس آپ برایشان بفرستید. به عنوان مثال: تولد همسرم، آهنگ معروف تولد را نواختم و ضبط کردم برایش فرستادم. یا به عنوان تبریک عید، برای یکی از همکارانم آهنگ "بهار دلکش" را تقدیم کردم. باور کنید آنقدر خوشحال شدند که به گفته خودشان در میان تمامی تبریک ها، این یکی برایشان ارزشمند تر بوده. و یا بالعکس؛ برای فوت خواهر زاده یکی از دوستانم قطعه ای نواختم و برایش فرستادم. آهنگی که انتخاب کردم آهنگ "به سوی تو" در مایه آواز دشتی بود که بسیار هم سوزناک بود. موقع نواختن آن آهنگ خودم اشک ریختم چون واقعه ای بسیار غم انگیز بود. در کل منظورمان بر این است که از اتفاقات این چنینی گذر نکنید و برایش آهنگی بنوازید و به عزیزانتان تقدیم کنید. بدون شک اثر بخش و شنیدنی خواهد بود.

 

برای مناسبت های خاص قطعه ای بنوازید

 

مناسبت های خاص میتواند شاد و یا غمگین باشد. اگر دقت کرده باشید تمام هنرمندان بزرگ هم این کار را می کنند. به عنوان مثال، پس از واقعه دردناک زلزله شهر بم که یک فاجعه ملی بود، استاد محمدرضا شجریان به همراه اساتید حسین علیزاده، کیهان کلهرو همایون شجریان کنسرتی را جهت همدردی با این واقعه برگزار کردند و این کنسرت جاودان شد. همینطور در شادی های ملی، مثل پیروزی تیم ملی در مسابقات ورزشی که خوانندگان آهنگهایی را می خوانند و این شور و شادی را در غالب آهنگشان با ملت سهیم می شوند. بنده نیز آن زمان که زلزله ای اسفناک در کردستان اتفاق افتاد، خواستم به نوبه خودم با آنان همدردی کنم. با سه تارم قطعه ای غمگین نواختم و روی تصاویری از وقایع و حال و روز آنجا قرار دادم و منتشر کردم که با بازخورد خوب هم میهنانمان روبرو شد. آثاری که به مناسبت شادی یا غم های ملی تولید می شود، مخاطبان خاص خودش را پیدا میکند چون همه ما وطن و هم وطنانمان را دوست داریم و این همدلی که با زبان موسیقی ابراز شود پیوندی ارزشمند بین مخاطب و صاحب اثر ایجاد می کند.

 

آموزش تنبک در وب سایت نت به نت

 

الهامات درونی خودتان را ضبط کنید

 

این بخش از همه آنها مهمتر است. زیرا منحصر به فرد می باشد و دقیقاً حرف دل شماست. من بارها در مقالاتم عنوان کرده ام و اینجا هم باز می گویم. نواخته های خود را ضبط کنید! اگر توانایی مالی دارید یک ریکوردر صدا تهیه کنید و پیش از شروع نواختن، دکمه ریکورد آن را بزنید، سپس شروع به نواختن کنید. اگر هم نمی توانید هزینه کنید، از ریکورد گوشی موبایل خود استفاده کنید. همه گوشی ها برنامه ریکوردر صدا دارند. پس از این بابت نگران نباشید. کاری که بنده انجام می دهم این است که هر موقع ایده ملودیکی به ذهنم می رسد، سریع به سراغ سازم می روم و اگر جایی بودم که ساز در دسترسم نبود، با دهانم آن ملودی را می زنم و با موبایلم ضبط میکنم تا وقتی که به خانه رفتم، با ساز آن را بنوازم. چون الهامات درونی لحظه ای می آیند و زود هم می روند، همان لحظه باید ثبتش کنید. وقتی ساختار اصلی یک ملودی را پیدا کردید باید کم کم به آن شاخ و برگ بدهید. آن را رها نکنید. هر روز مقداری به آن آهنگ اضافه کنید تا در نهایت به یک قطعه زیبا تبدیل شود. بدون شک قطعه ای که خودتان ساخته باشید، نه تنها باعث لذت خودتان می شود، بلکه برای دیگران هم جالب خواهد بود.

 

قطعات را جمع آوری کنید و به آلبوم تبدیل کنید

 

آهنگهایی را که طی مدتی نواخته اید، در فولدری جمع آوری کنید و یک بار کامل به آنها گوش دهید. حتی می توانید برای استادتان و همچنین چند نفر از دوستانتان بفرستید و نظرشان را بخواهید. در مجموع روی 6 الی 8 آهنگی که با مشورت با استادتان به تایید رسید، تمرکز کنید. اگر تغییراتی نیاز داشت انجام دهید و در نهایت به یک استودیو بروید و کارتان را ضبط کنید تا از کیفیت بالایی برخوردار باشد. وقتی کاری را خودتان بنوازید و حسابی تمرین کرده باشید، برای استودیو هزینه چندانی نمی پردازید. اصلاً خودتان را دست کم نگیرید. هر اثری مخاطب خود را پیدا می کند فقط باید به کار خود ایمان داشته باشید. مواردی که گفتم برای شخص شماست که می خواهید تنها با سازتان آثاری خلق کنید و آلبومی منتشر کنید. اگر خواننده هستید و نمی توانید برای آهنگسازی هزینه کنید، می توانید برای شروع روی آهنگ های بی کلام (پلی بک) بخوانید و منتشر نمایید. و یا اگر در بین دوستانتان نوازنده دارید، از او بخواهید تا برایتان بنوازد و شما هم با سازش بخوانید و سپس منتشر کنید. همینطور که می بینید راه برای پیشرفت و ارائه کار شما باز است، فقط باید اعتماد به نفس داشته باشید و از همین امروز تصمیم به خلق آهنگهایی بگیرید تا مدتی بعد بتوانید آلبوم خود را جمع کنید. اگر کارتان ضعیف است، بازهم انجام دادنش بهتر از هیچ کاری نکردن است. زیرا حداقل باز خوردهای مخاطبان در راستای بهبود کارهای بعدی شما موثر خواهد بود.

 

علی اقبال

 

نظر دهید (برای اعضا)

Captcha

نظرات (0)

تاکنون نظری ثبت نشده است.

سبد خرید 0
تماس با ما