فروشگاه

پست های آموزشی

پست آموزشی

آموزش تقویت حرکت ریز در تنبک

  • انتشار1403/03/19
آموزش تقویت حرکت ریز در تنبک

چرا حرکت ریز من در تنبک صدای خوبی نمیدهد؟

بسیاری از هنرجویان بعد از مدتی کار با تنبک و یادگیری حرکات و تکنیک های تنبک نوازی، در مورد حرکت ریز و ریز نوازی در تنبک به ما پیام می دهند. مضمون پیام های ایشان بر این است که چرا مثل استاد صادق پور، یا همانند یک نوازنده حرفه ای، صدای ریز زدن من خوب نیست. چرا صدای ریز آنها بسیار مرتب و پیوسته است، ولی صدای ریز زدن من مثل بریدن چوب با اره ای که دندانه هایش شکسته باشد می شود؟ آیا اشکال از من است؟ آیا من استعداد تنبک نوازی ندارم؟ این همه تمرین می کنم، چرا حرکت ریز، که مهمترین بخش از تنبک نوازی است، بر دستان من نمی نشیند؟

آری، این پیام ها زیاد به دست ما می رسد. بیشتر این گلایه ها، به خاطر عجله و شتاب است. هنرجو می خواهد مهارتی که نوازندگان حرفه ای در طول سالها به آن رسیده اند را در یک دوره کوتاه به دست آورد.

در این مقاله، می خواهیم در مورد روند یادگیری ریز زدن، نحوه تقویت آن و همچین مدت زمانی که نیاز است هنرجو تمرین کند تا حرکت ریز خوبی بنوازد را شرح دهیم. همچنین در انتهای این مقاله صحبت های ارزشمند امین صادق پور، استاد و مدرس تنبک وبسایت نت به نت را به صورت ویدیوی آموزشی می بینید؛ و از نکات مهم ایشان در مورد ریز نوازی در تنبک بهره خواهید جست.

با ما همراه باشید.

 

آموزش تنبک با تدریس استاد امین صادق پور

 

حرکت ریز در تنبک چیست؟

حرکت توامان، پی در پی و یکنواخت در ضربه زدن به پوست تنبک با دست چپ و راست، حرکت ریز تنبک نام دارد. ما نمی خواهیم وارد انواع ریز بشویم. هر نوع ریزی که داشته باشیم از همین قاعده ای که گفتیم پیروی می کند. یکنواختی حرکات چپ و راست در ریز نوازی، آن قدر باید حساب شده و دقیق باشد، که ریز ما یک صدای ریزشی پیوسته، نرم و روان را ایجاد کند.

 

عوامل موثر بر میزان مهارت اجرای حرکت ریز در تنبک

می توان گفت 3 عامل به صورت مستقیم در میزان مهارت در نواختن حرکت ریز صحیح تنبک موثر است.

 

1- عامل زمان:

یادگیری یک مهارت وفن، چیزی نیست که یک شبه به دست بیاید. ابتدا باید تئوری آن را آموخت؛ سپس مدتها با الگوی مناسب آن را به صورت عملی تجربه کرد تا آرام آرام این مهارت، تبدیل به یک تعامل حرفه ای بین مغز و اندام های حرکتی شود. هنر نیز یک مهارت حسی است. هر چند هویت این مهارت بر مبنای حس زیبایی شناسی انسان است، اما به دست آوردن آن، یک پروسه کاملا فیزیکی دارد که همان دوران هنرجویی و یادگیری است.

پس هنرجویی که چند ماه از آموزش تنبک را گذرانده، نباید انتظار داشته باشد مهارتی معادل یک نوازنده حرفه ای، که سالها تمرین های سخت را انجام داده است، داشته باشد. این یک سلسله مراحل پلکانی است.

در صورت تمرینات پیوسته و منظم، ریز نوازی شما با تنبک نیز با گذر زمان حاصل می شود و در این هیچ شکی هم نیست.

 

2- حرکت برداری:

بارها در مقالات و ویدیوهای آموزشی بر این نکته تاکید داشته ایم که روند یادگیری تنبک یا هر ساز دیگر، یک ماهیت برداری دارد.

متاسفانه بسیاری از هنرجویان تمام توجه و تمرکزشان بر جلسات آموزش حال حاضر است و به تمرین های گذشته هیچ نگاهی نمی کنند. یعنی به صورت نقطه ای به جلو می روند. با گذر از هر نقطه (درس و تمرین) دیگر پشت سرشان را هم نگاه نمی کنند.

این در حالی است که اگر مجموعه آموزش تنبک را یک نمودار دو بعدی تصور کنیم، جلسات آموزشی را محور x و زمان را محور y آن در نظر بگیریم؛ در نقطه شروع، زمان و جلسات آموزش هر دو صفر هستند. در این نمودار، بردار پیشرفت با یک شیب تصاعدی رو به بالا می رود. تمام ناحیه زیر این بردار، متعلق به شماست و هیچ گاه نباید رها شود. با اینکه حرکت شما رو به جلوست، اما دائم باید به نقاطی که از آن گذر کرده اید سر بزنید.

شکل زیر را ببینید:

 

در نمودار فوق:

محور  = xجلسات آموزشی تنبک

محور y = زمان

بردار r = میزان پیشرفت تنبک نوازی

ناحیه Ө = آنچه که برای نوازنده شدن لازم است

 

برای پیشرفت مفید، دائما بایستی در ناحیه تتا در رفت و آمد باشید. اگر بخواهید فقط به جلسات و تمرین های پیش رو اکتفا کنید، این نمودار تک بعدی شده و شما فقط بر روی محور ایکس ها، و به صورت نقطه ای به جلو می روید. درست است که آموزه های جدیدی یاد می گیرید، اما فرصتی نداده اید تا آموخته های قبلی را تجربه کنید.

نتیجه: برای اینکه حرکات تنبک نوازی مثل حرکات ریز زدن در تنبک، در شما تقویت شود، بایستی همیشه آموخته های خود را در مسیری که طی کرده اید بازیابی کنید.

 

 

3- تفاوت های شخصی:

این مورد یک امر کاملا مشخص و مبرهن است و نیازی به توضیحات اضافی ندارد. افراد با یکدیگر تفاوت دارند. این تفاوت می تواند شامل همه مهارت ها شود. یکی زودتر می تواند به مهارت ریز نوازی سالم برسد، دیگری کمی دیرتر.

البته نکته ای که  حائز اهمیت است، این تفاوت ها اصولا اختلاف فاحشی را در زمینه یادگیری بین افراد رقم نمیزند. هر انسان سالمی می تواند هر چیزی را یاد بگیرد. در این بین یکی به خاطر ویژگی های فردی، زودتر مسیر را طی می کند، دیگری کمی دیرتر. پس اگر با هم دوره ای خود در یک زمان کار را شروع کرده اید، به یک اندازه هم تمرین می کنید، اما او از شما مقداری جلوتر رفته است؛ نگران نباشید. آهستگی و پیوستگی را ادامه بدهید، بی شک به قله های نوازندگی می رسید.

 

 

راهکارهایی برای تقویت ریز زدن در تنبک

در ادامه راهکارهایی برای ارتقا و تقویت مهارت ریز زدن در تنبک را مورد بررسی قرار می دهیم.

 

- تمرین زیاد

مسلما هر چقدر بیشتر تمرین کنید، به دروس قبلی سر بزنید و در تمرینات استمرار و پیوستگی داشته باشید؛ خود به خود توانایی و شهود شما در تعامل با ساز تنبک بیشتر شده، و راحت تر از پس حرکات تخصصی تنبک نوازی مثل ریز زدن بر خواهید آمد.

 

- اجرای وارم آپ ریز

همانطور که در ویدیوی آموزشی این مقاله می بینید، استاد صادق پور وارم آپ بسیار مفیدی برای تقویت ریز زدن در تنبک را به شما آموزش می دهد. این وارم آپ شامل دو حرکت است: 1- ریز راست و چپ 2- ریز بک و بشکن.

یک وارم آپ کاربردی که اجرای منظم آن، به تدریج تاثیر شگفت انگیزی بر این مهارت شما خواهد گذاشت.

روزی یک ربع تا نیم ساعت این وارم آپ را اجرا کنید. تاکید موکد می کنیم برای انجام این وارم آپ حتما از مترونوم استفاده کنید.

مثلا مترونوم را روی عدد 60 قرار دهید و به ازای هر صدا، هشت نت دولاچنگ را اجرا کنید. چنانچه از پس این سرعت بر نیامدید، با سرعت های پایین تر شروع کرده و به تدریج آن را افزایش دهید.

 

- حفظ اکول نوازندگی

در طول تمرین ها حتما باید استایل در بر گرفتن ساز یا اکول نوازندگی را رعایت کنید. در صورت عدم رعایت، عضلات شما قدرت لازم برای نوازندگی طولانی مدت را نخواهد داشت. رعایت اکول باعث می شود در اوج صلابت و قدرت، همه تمرین ها و حرکت های تنبک نوازی از جمله حرکت ریز را در دراز مدت، و بدون خستگی اجرا کنید. همچنین از فرم صحیح دستها برای نوازندگی تنبک نیز غافل نشوید.

 

اجرای صحیح حرکت ریز راست در آموزش تنبک

اجرای صحیح حرکت ریز چپ در آموزش تنبک

 

سخن پایانی

 در این مقاله به صورت مفصل در مورد تقویت ریز زدن با تنبک مطالبی را ارائه کردیم. با رعایت موارد گفته شده، صد در صد صدای ریز زدن شما نیز بهینه شده و از نوازندگی لذت خواهید برد. البته باز هم می گوییم که نباید برای رسیدن به مهارت های مختلف، عجله و شتاب داشته باشید. شتاب عنصر مخربی در کسب مهارت است و باید از آن پرهیز نمایید.

سوالات، پیشنهادات، انتقادات خود را با وبسایت نت به نت در میان بگذارید.

 

توجه !

این پست آموزشی رایگان است.

برخی محصولات فروشگاه

همه موارد

نظر دهید (برای اعضا)

به این مورد امتیاز بدهید

Captcha

نظرات (0)

تاکنون نظری ثبت نشده است.

سبد خرید 0
تماس با ما