فروشگاه

پست های آموزشی

پست آموزشی

آموزش آهنگ سیمین بری برای تار

  • انتشار1402/06/30
آموزش آهنگ سیمین بری برای تار

هنرجویان گرامی، در بخش آموزش آهنگ برای تار هستیم. این بار با آهنگ خاطره انگیز سیمین بری همراه شما هستیم. استاد علی اقبال در آموزش این آهنگ ابتدا به شرح و تفصیل نت خوانی و نکات تئوری موسیقی می پردازد. سپس میزان به میزان نحوه نواختن آهنگ را روی ساز به شما نشان می دهد و در آخر با اجرای کامل آهنگ سیمین بری، این جلسه آموزشی را به پایان می برد.

 

آموزش تار در وب سایت نت به نت

 

نکات آموزشی آهنگ سیمین بری

- میزان نمای درس دو چهارم، و تمپو نیز 88 ضرب بر دقیقه است.

- در آواز بیات اصفهان اجرا می شود. علامت سر کلید بمل برای نت های سی و می است.

- کوک مورد نیاز دو سل رِ است. بهتر است به جای استفاده از تیونر، سیم های 5 و 6 را به روش گوشی کوک کنید. بدین شکل که پرده نت Re در جفت سیم اول را نگه دارید، بعد با مضراب زدن و چرخاندن گوشی ها، سیم های بم و واخوان را با آن هم صدا کنید. سیم واخوان دقیقا هم فرکانس سیم اول و دوم است. اما صدای سیم بم یک اکتاو پایین تر است.

- نت فا در قطعه نیز به صورت دیز اجرا می شود.

- به علامت های ولت دقت کنید. وقتی دو میزان در کنار هم روی آنها خط کشیده شده باشد، میزان اول ولت یک نام دارد. یعنی ابتدا همین ولت یک را اجرا کنید. بعد که به دولاخط تکرار رسیدید، از تکرار قبلی شروع به نواختن کنید و این بار ولت یک را نادیده بگیرید و میزان ولت دو را اجرا کنید. این روشی برای خلاصه کردن در نت نویسی است.

 

آموزش آهنگ برای تار

هیچ چیز نمی تواند برای یک هنرجو لذت بخش تر از یادگیری آهنگ باشد. هنرجو ابتدا کار یادگیری تار را از پکیج دوره مقدماتی آموزش تار شروع می کند. در طول مدت یادگیری، فقط با اتود و تمرین های گاها خشک و بی روح کار می کند. چاره ای هم نیست. ما وقتی رانندگی هم می خواهیم یاد بگیریم، باید در حضور معلم رانندگی ابتدا نحوه کار با سیستم خودرو را بلد شویم. مراحل غیر جذابی که ضروری است. اما وقتی با موفقیت از این مرحله در آمدیم، آن وقت دیگر می توانیم لذت رانندگی را بچشیم.

هنرجوی تار با گذر موفقیت آمیز از مرحله مقدماتی؛ می خواهد لذت نواختن آهنگ و ملودی را بچشد. در وبسایت نت به نت کلی آهنگ برای این هنرجوی مشتاق آماده کرده ایم. کافی است به زیر شاخه آموزش آهنگ برای تار سر بزنید و با انبوهی از آهنگ های جاودان و خاطره انگیز مواجه شوید. بیش از هفتاد در صد از این آهنگ ها کاملا رایگان در اختیار هنرجویان قرار گرفته است.

 

خرید تار اصل از فروشگاه وب سایت نت به نت

 

آهنگ سیمین بری اثری از جمشید شیبانی

این ترانه به حدی معروف است که نیاز به معرفی خاصی ندارد. همه افراد بارها آن را شنیده و با آن خاطره دارند. جمشید شیبانی هنرمند برزگ کشورمان آهنگساز و خواننده این اثر بوده است. ایشان نه تنها در زمینه موسیقی، بلکه در صنعت سینما هم سالها به فعالیت اشتغال داشته اند. جمشید شیبانی نوه میرزا عبدالله، پدر موسیقی ایرانی و همچنین فرزند عنایت الله شیبانی از فعالین و پیشگامان حوزه نمایش بوده است.

 

متن آهنگ سیمین بری

سیمین بری گل پیکری آری از ماه و گل زیباتری آری

همچون پری افسون گری آری

دیوانه ی رویت منم چه خواهی دگر از من

سرگشته ی کویت منم نداری خبر از من

هر شب که مه در آسمان گردد عیان دامن کشان

گویم به او راز نهان

که با من چه ها کردی به جانم جفا کردی

هم جان و هم جانانه ای اما در دلبری افسانه ای اما

اما ز من بیگانه ای اما

آزرده ام خواهی چرا ؟ تو ای نوگل زیبا

افسرده ام خواهی چرا ؟ تو ای آفت دل ها

عاشق کشی شوخی فسون کاری ، شیرین لبی  اما دل آزاری

با ما سر جور و جفا داری

می سوزم از هجران تو  نترسی ز آه من

دست من و دامان تو  چه باشد گناه من

دارم ز تو نامهربان شوقی به دل شوری به جان

می سوزم از سوز نهان

ز جانم چه می خواهی نگاهی به من گاهی

یارب برس امشب به فریادم بستان از آن نامهربان دادم

بیداد او برکنده بنیادم

گو ماه من از آسمان دمی چهره بنماید

تا شاهد امید من ز رخ پرده بگشاید

 

متن زیبای سیمین بری سروده ابراهیم صفایی ترانه سرای خوش آوازه ایرانی است. عشق و شکایت دو مضمون کلی این ترانه است. گویی شاعردلش نیامده شرح داغ دل خود از جفای معشوق را مستقیم بر زبان آورد. در کنار این گله ها از بیداد یار، فضا را با توصیف زیبایی و افسونگری او نیز تلطیف کرده است. این پارادوکس عاشقانه را در یکی از ابیات حافظ هم سراغ داریم. آنجا که می گوید: "غیر از این نکته که حافظ ز تو ناخشنود است/ در سرا پای وجودت هنری نیست که نیست" معنی: به جز ناراحت کردن من، در وجودت همه خوبی ها را داری.

 

 

دانلود آهنگ سیمین برای با صدای جمشید شیبانی

 

قابل توجه هنرجویان عزیز؛ ویدیوی کامل آموزشی این درس به همراه نت آن در یک فایل زیپ قرار داده شده است. بعد از خرید در همان قسمت پروفایل خود می توانید درس را دانلود کرده و پس از خروج از زیپ، از آن استفاده نمایید.

 

در ویدیوی زیر قسمتی از این درس و نکات آموزشی آن را مشاهده می فرمایید

 

سوالات متداول

آهنگ سیمین بری با آهنگ سازی و خوانندگی جمشید شیبانی در دستگاه همایون و مایه بیات اصفهان ساخته و اجرا شده است. ترانه سرای آن نیز ابراهیم صفایی بوده است.
برای یادگیری آهنگ های ساده، هنرجو باید به حداقل توانایی نوازندگی رسیده باشد. لذا بایستی دوره مقدماتی تار را پشت سر گذاشته باشد یا اینکه حداقل 6 ماه از شروع یادگیری گذشته باشد.

توجه !

برای نمایش کامل ویدیوی درس بالا ابتدا از طریق کادر زیر درس مربوطه را خریداری نمایید.

سپس آن را از طریق پروفایل کاربری خود دانلود کنید. 

در صورت خرید پکیج مربوط به این آموزش ، به جای خرید تک درس ها ، حداقل 50 درصد هزینه ی خرید شما کاهش می باید.

برخی محصولات فروشگاه

همه موارد

نظر دهید (برای اعضا)

به این مورد امتیاز بدهید

Captcha

نظرات (0)

تاکنون نظری ثبت نشده است.

سبد خرید 0
تماس با ما