فروشگاه

پست های آموزشی

پست آموزشی

نحوه نواختن تکنیک دراب در سنتور

  • انتشار1402/05/31
نحوه نواختن تکنیک دراب در سنتور

هنرجویان وب سایت نت به نت سلام. در این ویدیو از آموزش سنتور نحوه نواختن تکنیک دراب را برای ساز سنتور یاد می گیرید. زینت های موسیقی به مجموعه ای از تکنیک هایی گفته می شوند که توسط نوازنده و بر حسب نیاز در طول یک قطعه اجرا می شوند. بسیاری از تکنیک ها در سازهای متفاوت یک معنا و مفهوم دارند، مثل تکنیک دراب.  دراب یکی از زینت های مهم سنتور نوازی است که اجرای آن مهارت نسبتا بالایی می خواهد و در مجموع باعث زیباتر شدن قطعه می گردد. استاد رسولیان نحوه اجرای دقیق زینت دراب برای سنتور را به شما آموزش و نکاتی برای تقویت این مهارت را شرح می دهد.

 

تکنیک دراب چیست؟

به نواختن پیاپی سه مضراب متوالی همنام، و با الگوی راست، چپ، راست؛ تکنیک دراب می گویند. دراب یک زینت موسیقی است. دو مضراب چپ و راست به عنوان زینت با سرعت زیاد به نت اصلی دست راست می چسبند و این زینت را به وجود می آورند.

فرمول کلی آن به این صورت است:

مضراب راست (زینت) + مضراب چپ (زینت) + مضراب راست (نت اصلی)

ویژگی اصلی زینت ها، اجرای آنها در زمان نت اصلی است. به معنای دیگر زینت ها در موسیقی و نت نویسی جزء نتهای اصلی به حساب نمی آیند و ماهیت خود را از کشش نت اصلی می گیرند. زینت ها نت اصلی را پُر تر می کنند و زیباتر شدن اجرا را به همراه دارند.

در عکس زیر، علامت تکنیک دراب در خطوط حامل را مشاهده می کنید:

 

4 ویژگی تکنیک دراب در سنتور نوازی

1- نتهای زینت دراب زمانی جدا از نت اصلی ندارد:

هر دو نت زینتی که به نت اصلی وصل می شوند، در همان ارزش زمانی نت اصلی اجرا شده و برای خود ارزش زمانی جداگانه ای ندارند.

 

2- مضراب گذاری بسیار فشرده و در کمترین زمان اجرا می شود:

الگوی مضرابی تکنیک دراب، راست چپ راست می باشد. این الگو بایستی به حدی سریع انجام شود که الف: شنونده یک صدای ریزشی و پیوسته را بشنود و قادر به تفکیک کردن ترتیب مضراب ها نباشد ب: به هیچ عنوان زمان نواختن زینت دراب از کشش زمانی نت اصلی تجاوز نکند.

 

3- نت های زینت قبل از نت اصلی نواخته می شوند:

نت های چپ و راست زینت های دراب هستند و قبل از نت اصلی اجرا می شوند. به عبارتی زینت، مبدا و نت اصلی، مقصد خواهد بود. این مرسوم ترین نوع تکنیک دراب می باشد.

 

4- هم نامی نت ها:

هر سه مضراب دراب به صورت راست، چپ، راست روی یک نت نواخته می شود.

 

خرید سنتور از فروشگاه وب سایت نت به نت

 

چگونه تکنیک دراب خود در سنتور نوازی را تقویت کنیم؟

تکنیک ها، مهارت هایی هستن اکتسابی. یعنی با انجام تمرین های اصولی و استاندارد و با پیش شرط گذر زمان حاصل می شوند. تکنیک در هر زمینه ای از این دو شرط تابعیت می کند. تکنیک دراب در سنتور نوازی نیز از این قاعده مستثنی نیست. در اوایل دوره مقدماتی آموزش سنتور تا اواسط آن، کمتر به بحث تکنیک پرداخته می شود. چرا که هنرجویان می بایست با نواختن اتود، مراحل اولیه نوازندگی را یاد بگیرند. اما تقریبا پس از 6 ماه از شروع یادگیری سنتور، نحوه اجرای برخی از تکنیک ها مثل دراب در دستور کار قرار می گیرد.

با گذر از درس های کتاب، خود به خود هنرجو با این تکنیک و نحوه اجرای آن آشنا می شود. اما برای تقویت آن راهکارها و تمرینات ساده ای وجود دارد که برخی از آنها را در ادامه معرفی می کنیم.

 

- انجام اتود با تغییر تعداد مضراب های چپ و راست: از آنجا که دراب به راست و چپ های متوالی اطلاق می شود، بسیار مهم است که هنرجو بتواند مضراب گذاری های چپ و راست را به صورت ماهرانه انجام دهد. یکی از تمرین های مفید برای این کار، تغییر در تعداد مضراب های چپ و راست است. به عنوان مثال سه مضراب چپ به همراه یک مضراب راست را تمرین کنید. پس از مدتی دو مضراب چپ و دو مضراب راست را بنوازید. پس از آن سه مضراب راست و دو مضراب چپ و... به همین ترتیب دائما برای خود یک الگوی مضرابی بسازید و سعی کنید با تغییر تعداد چپ و راست ها، همه این تمرین ها را بدون نقص و با سرعت زیاد انجام دهید.

 

- تمرین با الگوی دراب چپ: یکی دیگر از تمرین های مفید برای تقویت دراب، نواختن یک مضراب با دست چپ بلافاصله بعد از اجرای دراب می باشد. تکرار این کار، باعث می شود تمرکز ذهن بیشتر بر روی نواختن دراب شکل بگیرد و بدین شکل سرعت دراب نوازی شما افزایش پیدا کند.

 

- جا به جایی مضراب های چپ و راست: به عنوان مثال یک یا چند میزان از درس هایی که قبلا کار کرده اید را بیاورید. تمام مضراب های راست را چپ، و تمام مضراب های چپ را راست بنوازید. این حرکت معکوس، ذهن و سیستم حرکتی را بیش از پیش هماهنگ کرده و هنرجو در نواختن الگوهای متفاوت مضراب از جمله تکنیک دراب پخته تر می شود.

 

- تمرین های کتاب با محوریت دراب را تکرار کنید: در طول دوره های آموزشی درس های زیادی بودند که تکنیک دراب به کرات در نت نویسی آنها به کار رفته بود. به عنوان مثال در پکیج دوره مقدماتی آموزش سنتور، بخش دوم کتاب استاد پایور مستقیما مربوط به آموزش تکنیک های سنتور نوازی بوده است. درس های این بخش از کتاب را می توانید در جهت تقویت تکنیک های سنتور نوازی از جمله دراب، بارها و بارها تکرار کنید. 

 

در ویدیوی زیر آموزش دراب برای سنتور را مشاهده بفرمایید

 

سوالات متداول

دراب یکی از زینت های موسیقی است. در سنتور نوازی به نواختن سه نت متوالی همنام با الگوی مضراب گذاری راست چپ راست، با سرعت زیاد و در زمان اجرای نت اصلی، تکنیک دراب می گویند. نت های چپ و راست زینت های دراب هستند و قبل از نت اصلی اجرا می شوند. به عبارتی زینت، مبدا و نت اصلی، مقصد خواهد بود.
تعریف دراب از نظر تئوری بسیار ساده است. دو ضراب چپ و راست به عنوان زینت به همراه یک مضراب راست به عنوان نت اصلی. اما رسیدن به مهارت اجرای صحیح و بی نقص آن، حداقل به 6 ماه تمرین نیاز دارد.

توجه !

این پست آموزشی رایگان است.

برخی محصولات فروشگاه

همه موارد

نظر دهید (برای اعضا)

به این مورد امتیاز بدهید

Captcha

نظرات (0)

تاکنون نظری ثبت نشده است.

سبد خرید 0
تماس با ما