فروشگاه

پست های آموزشی

پست آموزشی

درس هفتم دوره تربیت شنوایی- گام سل ماژور و جاذبه آن

  • انتشار1402/05/09
درس هفتم دوره تربیت شنوایی- گام سل ماژور و جاذبه آن

هنرجویان عزیز سلام. با درس هفتم از دوره تربیت شنوایی از زیر شاخه های آموزش خوانندگی در وبسایت نت به نت همراه شما هستیم. درس امروز در مورد شناخت گام سل ماژور است و تمرین های ارائه شده بر اساس سرایش گام سل ماژور و جاذبه آن است. استاد مبینی به صورت کامل این دو تمرین را برای شما شرح داده و در آخر بر روی پیانو اجرا می کند.

 

مروری بر اصطلاحات دروس قبل

در درس اول این دوره به طور کامل مفهوم گام در موسیقی را توضیح دادیم و گفتیم گام ها بر دو نوع کروماتیک و دیاتونیک تقسیم بندی می شوند. فواصل نت ها در گام های کروماتیک نیم پرده است و سیزده نت را در بر می گیرد. اما گام های دیاتونیک شامل فواصلی از ترکیب پرده ها و نیم پرده ها هستند و هشت نت را شامل می شوند. گام های دیاتونیک خود مشتمل بر دو نوع ماژور و مینور هستند. محوریت درس های گذشته این دوره، گام دو ماژور یا دو بزرگ با علامت اختصاری C بود. تمرین هایی بر اساس جاذبه ها و آلتره های این گام ارائه شد و شما توانستید با انجام و تکرار این تمرین ها، از جهات مختلف این گام مهم موسیقی را در ذهن خود بنشانید.

حال در این درس یک گام ماژور دیگر را مورد بررسی قرار می دهیم که در ادامه به معرفی آن می پردازیم.

 

گام سل ماژور چیست؟

گام سل ماژور یا سل بزرگ با علامت اختصاری G یک گام دیاتونیک با تونالیته نت سل می باشد. فواصل نت های این گام مثل همه گام های ماژور دیگر، متشکل از پرده ها و نیم پرده ها است. وقتی در یک گام دیاتونیک، فواصل سوم و چهارم و همچنین هفتم و هشتم نیم پرده ای باشد، به آن یک گام ماژور می گویند.

پس الگوی فاصله نت ها در گام سل ماژور، درست مثل گام دو ماژور است: "پرده- پرده- نیم پرده- پرده- پرده- پرده- نیم پرده"

نت پایه یا تونیک در این گام نت سل Sol است و با گذر از اکتاو با الگوی فاصله ای ذکر شده به همین نت ختم می شود.

بر خلاف گام دو ماژور که در سرکلید علامت تغییر دهنده ای نداشت؛ نت سل ماژور دارای یک علامت دیز در سرکلید برای نت فا می باشد. یعنی در این گام نت فا به صورت دیز اجرا می شود.

گام سل ماژور

 

نتهای گام سل ماژوربه ترتیب عبارتند از: سل ؛ لا ؛ سی ؛ دو ، رِ ؛ می ؛ فا دیز ؛ سل

معادل الفبایی آن هم به صورت G - A -  B - C - D - E - F# - G است.

 

خرید پکیج آموزش صدا سازی با تدریس استاد مهران مبینی

 

تمرین های مربوط به سرایش گام سل ماژور

در این درس استاد مبینی، مدرس آواز و صداسازی وبسایت نت به نت، دو تمرین مجزا را برای شما در نظر گرفته است. تمرین هایی که بر اساس سرایش گام سل ماژور و جاذبه آن می باشد.

 

تمرین اول- سرایش گام سل ماژور

در این تمرین سومین نت سل پیانو، به عنوان نت پایه خواهد بود. همزمان با هر نت، آن را با صدایی رسا سرایش کنید. توجه داشته باشید که این گام دارای علامت دیز برای نت فا می باشد. پس به جای کلاویه سفید نت فا، می بایست کلاویه سیاه فا دیز را اجرا کنید.

 البته منظور این نیست که حتما ساز پیانو داشته باشید. قبلا هم گفتیم با نصب یک نرم افزار ساده پیانو می توانید به انجام تمرین ها بپردازید.

نکته: محدوده صوتی گام سل ماژور از سل سوم پیانو، برای خانم ها و آقایان قابل اجراست. پس لازم نیست خانم ها به یک اکتاو بالاتر رجوع کنند.

 

تمرین دوم- سرایش جاذبه گام سل ماژور

این تمرین جاذبه ای هم درست مثل درس های قبلی از دو دسته جملات بالا و پایین رونده ساخته شده است. جملاتی که نت های آن هر کدام از قسمتی از گام سل ماژور شروع شده و به نت سل ختم می شوند.

 

پایین رونده

محتوای جمله

بالا رونده

محتوای جمله

جمله اول

سل

جمله اول

سل

جمله دوم

لا - سل

جمله دوم

فا دیز – سل

جمله سوم

سی – لا - سل

جمله سوم

می – فا دیز – سل

جمله چهارم

دو – سی – لا - سل

جمله چهارم

ر – می – فا دیز - سل

 

 

عزیزان باز هم تاکید می کنیم هدف از این تمرین ها، آشنایی کامل ذهن شما با انواع گام های موسیقی، نت های مختلف، الگوهای موسیقی و خط سیر ملودی است. با این تمرین ها رنگ نت ها را به راحتی تشخیص خواهید داد و می توانید در کسری از زمان، بدون فالشی آن ها را سرایش کنید.

اکثر دریافتی های ما از جهان با حس بینایی است. مثلا برای شناخت رنگ ها کار سختی نداریم، چرا که همه روزه و در جریان عادی زندگی آن ها را می بینیم. نور و صدا هر چند از نظر ماهیتی کاملا متفاوتند، اما مکانیسم آنها شباهت بسیاری به یکدیگر دارد. هر نوری که می بینیم و هر صدایی که می شنویم؛ حاصل انتشار امواجی است که فرکانس آنها در محدوده بینایی و شنوایی ما قرار دارد. نور را می بینیم. اما صدا را می شنویم. پس برای درک صداها باید ذهن و گوش موسیقیایی خود را تقویت کنیم که یک عمل کاملا شنیداری است. تمریناتی که در دوره تربیت شنوایی به شما مشق می شود؛ دقیقا مربوط به همین قضیه است. یعنی شناخت جنس، رنگ و الگوی نتها.

هر تمرین را باید بارها انجام دهید تا موفق به حفظ گام شوید. زمانی می توانید از انجام صحیح آن مطمئن شوید که وقتی نت سل را نواختید، به راحتی تمامی نت های گام سل ماژور را از حفظ سرایش کنید. این کار به طور معمول با نیم ساعت تمرین روزانه، یک هفته زمان می برد. موفق باشید.

 

سوالات متداول

سل ماژور با مخفف G یک گام دیاتونیک بر پایه نت سل در موسیقی است که مانند همه گام های ماژور فواصل سوم و چهارم و همچنین هفتم و هشتم آن، نیم پرده ای است. در سرکلید این گام علامت دیز برای فا قرار دارد. پس به جای نت فا، نت فا دیز جزء الگوی گام می باشد.
نتهای گام سل ماژوربه ترتیب عبارتاند از: سل ؛ لا ؛ سی ؛ دو ، رِ ؛ می ؛ فا دیز ؛ سل معادل الفبایی آن هم به صورت G - A - B - C - D - E - F# - G است.

توجه !

این پست آموزشی رایگان است.

برخی محصولات فروشگاه

همه موارد

نظر دهید (برای اعضا)

به این مورد امتیاز بدهید

Captcha

نظرات (0)

تاکنون نظری ثبت نشده است.

سبد خرید 0
تماس با ما