فروشگاه

پست های آموزشی

پست آموزشی

درس ششم دوره تربیت شنوایی- جاذبه آلتره های بمل

  • انتشار1402/05/03
درس ششم دوره تربیت شنوایی- جاذبه آلتره های بمل

سلام بر هنرجویان عزیز وب سایت نت به نت. به درس ششم از دوره جامع تربیت شنوایی، از زیر شاخه های آموزش خوانندگی رسیدیم. البته بد نیست بدانیم مبحث تربیت شنوایی برای همه کاربران موسیقی، چه خواننده چه نوازنده و زمینه های دیگر مثل آهنگسازی، تنظیم، میکس و مستر و... کاربرد دارد. از آنجا که در نت به نت آموزش خوانندگی را در پیش داریم، تربیت شنوایی به عنوان یک بخش عمومی و پیش نیاز در زیر شاخه های آن قرار گرفته است.

و اما در درس های قبلی اصطلاحاتی مثل گام، دو ماژور، جاذبه گام، آلتره، نیم پرده ها، علائم تغییر دهنده را یاد گرفتیم. در درس پنجم جاذبه آلتره های دیز گام دو ماژور را کار کار کردیم. اما در این درس به سراغ جاذبه آلتره های بمل این گام می رویم تا شناخت ما از نیم پرده ها تکمیل شود. و این را بدانیم که فاصله زیادی بین شناخت و تسلط وجود دارد و این فاصله توسط تمرین کردن پر می شود. استاد مبینی مدرس آواز و صداسازی نت به نت مثل درس های قبلی ابتدا به معرفی موضوع اصلی که در این درس جاذبه آلتره های بمل است، می پردازد. جمله های بالا رونده و پایین رونده مربوط به این جاذبه را در پای تخته برای شما تحلیل می کند. در آخر از روی پیانو، سلفژ درس را به شما نشان می دهد و دیگر شما خواهید بود و تمرین های منظم برای حفظ کردن لحن و الگوی نت ها در این درس.

 

نسبی بودن علائم دیز و بمل برای نام گذاری نت ها

هر کدام از نت های اصلی اگر نیم پرده زیرتر شوند، علامت دیز # را به خود می گیرند. و علامت بمل b نیز یعنی نت اصلی نیم پرده بم تر شده است. همانطور که قبلا گفتیم، نیم پرده های یا همان کلاویه های پیانو می توانند با دو اسم، نامگذاری شوند.

1- زیر تر از نت قبلی (دیز)

2: بم تر از نت بعدی (بمل)

به عنوان مثال اگر بخواهیم کلاویه مشکی بین نتهای Do و Re را نام گذاری کنیم، باید بدانیم نام گذاری ما نسبت به کدام نت است. اگر نسبت به نت Do باشد، نام آن دو دیز؛ و چنانچه نسبت به نت Re باشد، نام این کلاویه رِ بمل خواهد شد.

برای درک بهتر به عکس های زیر نگاه کنید:

 

نامگذاری نیم پرده ها با دیز

عکس1: نامگذاری نیم پرده ها با دیز

 

 

نامگذاری نیم پرده ها با بمل

عکس2: نامگذاری نیم پرده ها با بمل

 

با مقایسه عکس های 1 و 2 کاملا متوجه نسبی بودن نامگذاری نیم پرده ها با علائم دیز و بمل (تغییر دهنده ها) می شوید.

 

تمرین جاذبه آلتره های بمل گام دو ماژور

در این درس نیز هفت جمله داریم که این بار با آلتره های بمل گام و دو ماژور سرایش می شوند. برای یادآوری ذکر کنیم که آلتره به معنای استفاده از نت های خارج از گام است. همانطور که آموختیم، گام دو ماژور متشکل از 8 کلاویه سفید متوالی، از نت دو در اکتاو سوم تا نت دو در اکتاو چهارم است. پس نیم پرده های بمل یا همان کلاویه های مشکی، آلتره های بمل این گام می شود.

تمرین امروز هم بسیار ساده است. اما نباید ظاهر ساده آن باعث شود شما نیز آن را ساده در نظر بگیرید. این جملات را باید آن قدر تکرار کنید تا در عمق ضمیر ناخودآگاه شما ثبت شود و هر وقت نت تونیک یا پایه را شنیدید، بتوانید بدون درنگ بقیه نت ها را سرایش کنید.

 

جملات پایین رونده

1- دو

2- دو ؛ ر بمل ؛ دو ؛ ر ؛ دو

3- دو ؛ ر ؛ می بمل ؛ ر ؛ می ؛ ر ؛ دو

4- دو ؛  فا ؛ سل بمل ؛ فا ؛ سل ؛ فا ؛ می ؛ ر ؛ دو

 

جملات بالا رونده

1- دو

2- دو ؛ لا ؛ سی بمل ؛ لا ؛ سی ؛ دو

3- دو ؛ سل ؛ لا بمل ؛ سل ؛ لا ؛ سی ؛ دو

 

هنرجویان عزیز فراموش نکنید که سلفژ و صداسازی در زمینه آموزش خوانندگی مکمل یکدیگرند. حتما از تمرین های پکیج صداسازی هم استفاده کنید.

 

سوالات متداول

هر دو به یک اندازه مهم هستند. صداسازی جنس صدای خواننده را بهینه می کند، تربیت شنوایی لحن صدا را استاندارد می نماید.
بمل یکی از علائم و دستورات تئوری موسیقی با نماد b است. این علامت وقتی در کنار نتی قرار بگیرد، خواننده یا نوازنده بایستی آن نت را به اندازه نیم پرده بم تر اجرا کند.

توجه !

این پست آموزشی رایگان است.

برخی محصولات فروشگاه

همه موارد

نظر دهید (برای اعضا)

به این مورد امتیاز بدهید

Captcha

نظرات (0)

تاکنون نظری ثبت نشده است.

سبد خرید 0
تماس با ما