فروشگاه

پست های آموزشی

پست آموزشی

درس چهارم دوره تربیت شنوایی-جاذبه گام دو ماژور غیر ترتیبی

  • انتشار1402/04/15
درس چهارم دوره تربیت شنوایی-جاذبه گام دو ماژور غیر ترتیبی

هنرجویان عزیز وب سایت نت به نت سلام. به چهارمین قسمت از مجموعه تربیت شنوایی رسیدیم. این دوره از زیر شاخه های آموزش خوانندگی است. افرادی که می خواهند خواننده شوند با گذراندن سه دوره دوره تربیت شنوایی، مبانی صداسازی و تکنیک های خوانندگی می توانند از هر حیث خود را برای ورود به عرصه خوانندگی آماده کنند.

در این قسمت باز هم با جاذبه گام دو ماژور سر و کار داریم. در درس قبلی جاذبه گام دو ماژور را به صورت جملات بالا رونده و پایین رونده تمرین کردیم. در این درس این جملات فقط دو بخشی خواهند بود (یعنی هر جمله از یک نت به همراه نت مبنا یعنی Do تشکیل می گردد) و به دو روش ترتیبی و غیر ترتیبی سرایش می شوند.

تمرین درس امروز در جاذبه گام دو ماژور به دو بخش جاذبه ترتیبی و غیر ترتیبی تقسیم بندی می شود.

 

جاذبه ترتیبی:

در این تمرین نت تونیک همان نت دو خواهد بود و نت های دیگر به صورت تکی اما با حفظ ترتیب اکتاو در جمله قرار می گیرند. جملات ترتیبی عبارتند از:

 

پایین رونده

محتوای جمله

بالا رونده

محتوای جمله

جمله اول

Do

جمله اول

Do

جمله دوم

Re – Do

جمله دوم

Si - Do

جمله سوم

Mi - Do

جمله سوم

La - Do

جمله چهارم

Fa - do

جمله چهارم

Sol - Do 

 

ابتدا جمله های پایین رونده را اجرا کنید. دقت داشته باشید که برای آقایان نت Do در اکتاو سوم، و برای خانم ها در اکتاو چهارم نت مبنا می باشد.

 

جاذبه غیر ترتیبی:

این تمرین بر خلاف تمرین بالا، نت ها بدون ترتیب و با عدم رعایت خط مستقیم آنها روی اکتاو، سرایش می شوند. جملات با دو شروع می شوند و به ترتیب هر جمله با نت های "سل، سی، می، فا، لا، ر" هر کدام به صورت مجزا به نت دو ختم می شوند.

هدف تمرین جاذبه ترتیبی و غیر ترتیبی، به خاطر سپردن صدای نت ها فقط با شنیدن نت دو ماژور است. یعنی با تکرار این تمرین، ذهن شما با شنیدن صدای نت دو، قادر خواهد بود صدای بقیه نت ها را به صورت دقیق تصور کند.

در آینده و جلو تر رفتن تمرینات، حتی از وابستگی به نت تونیک نیز رها می شویم و همه نت ها با فواصل مختلف را در ذهن به خوبی حفظ خواهیم کرد. این دروس هر کدام یک پله از نردبان تربیت شنوایی است. بارها و بارها به تکرار هر تمرین بپردازید. عاقبت همین تکرارها، الگوهای شنیداری را ذهن نهادینه کرده و ما را به مقصود می رساند.

 

در ویدیوی زیر درس چهارم تربیت شنوایی را مشاهده بفرمایید

 

توجه !

این پست آموزشی رایگان است.

برخی محصولات فروشگاه

همه موارد

نظر دهید (برای اعضا)

به این مورد امتیاز بدهید

Captcha

نظرات (0)

تاکنون نظری ثبت نشده است.

سبد خرید 0
تماس با ما