فروشگاه

پست های آموزشی

پست آموزشی

درس سوم دوره تربیت شنوایی- جاذبه گام دو ماژور

  • انتشار1402/04/07
درس سوم دوره تربیت شنوایی- جاذبه گام دو ماژور

سلام هنرجویان عزیز وب سایت نت به نت. با درس سوم از دوره تربیت شنوایی، یکی از زیر مجموعه های آموزش خوانندگی همراه شما هستیم. در ادامه تمرینات، این جلسه هم با گام دو ماژور کار داریم. این بار می خواهیم تمرینی را در جاذبه گام دو ماژور انجام دهیم. استاد مهران مبینی، مدرس آواز و صداسازی تمرین درس سوم را در جاذبه گام دو ماژور، با در نظر گرفتن نت تونیک به عنوان مبنای جاذبه، و جملات بالا رونده و پایین رونده نسبت به این نت به شما آموزش می دهد. این تمرین از نت دو وسط یا C3 در پیانو برای آقایان، و نت دو در یک اکتاو بالاتر یا C4 برای خانم ها اجرا می شود. هنرجویان عزیز باید ابتدا با پخش صدای نت ها، و سپس به صورت حفظ به این تمرین مسلط شوند؛ بنابراین باید بارها به تکرار آن بپردازند.

 

جاذبه گام دو ماژور به زبان ساده

در جلسات گذشته به تعریف گام دو ماژور پرداختیم. گفتیم که یکی از پرکاربرد ترین گامهای موسیقی است که از توالی 8 نت با الگوی پرده- پرده- نیم پرده- پرده- پرده- پرده- نیم پرده حاصل می شود و نت مبنای آن، do بزرگ است. بنابراین این گام بر روی پیانو یک گام کامل به اضافه نت مبناست که فقط کلاویه های سفید را در می گیرد.

حال می خواهیم به جاذبه گام دو ماژور به زبان ساده بپردازیم. می دانیم که اجسام دارای جرم بیشتر، اجرام کم جرم تر را به سمت خود می کشند و این قانون جاذبه یا گرانش است. حال ما خطی را در نظر می گیریم که در وسط آن، نت دو ماژور جا خوش کرده است. این نت جرم بیشتری دارد و طبق قانون جاذبه، نت های قبل و بعد از خود را به سمت خود جذب می کند. پس در اینجا جملاتی شکل می گیرد که همگی به نت دو ماژور ختم می شود. این جلات به شرح زیر هستند.

جملات پایین رونده:

جمله اول- دو

جمله دوم- ر؛ دو

جمله سوم- می؛ ر؛ دو

جمله چهارم- فا؛ می؛ ر؛ دو

جملات بالا رونده:

جمله اول- دو

جمله دوم- سی؛ دو

جمله سوم- لا؛ سی؛ دو

جمله چهارم- سل؛ لا؛ سی؛ دو

 

نکات آموزشی درس جاذبه گام دو ماژور

- همانطور که می بینید در این تمرین همه نت های بالا رونده و پایین رونده جذب نت دو ماژور می شند. پس فقط یک نت دو داریم و آن هم دو ماژور می باشد.

- طبق این تمرین، نتهای بالارونده از اکتاو پایین تر، اما نت های پایین رونده در همان اکتاو گام دو ماژور جذب نت دو ماژور می شوند.

- خانم ها برای کلیه این تمرین ها یک اکتاو بالاتر را در نظر بگیرند.

- اهمیت این تمرین برای شناخت الگوی جاذبه در گام دو ماژور است، مجموع این الگوها در دوره تربیت شنوایی است که قدرت درک شما در تشخیص الگوها و نت های موسیقی را شکل می دهد. هر تمرین را بسیار جدی بگیرید و بارها در طول تمرین آن را تکرار کنید.

- این تمرین ها ارتباط تنگاتنگی با سلفژ دارند و در آینده حتما به کار می آیند.

 

چرا صدای زنان زیر تر از مردان است؟

این تفاوت به خاطر ساختار متفاوت تارهای صوتی در زنان و مردان است. مردان قبل از بلوغ نیز صدایی هم فرکانس با صدای زنان دارند. در دوران بلوغ به واسطه ترشح هورمون ها، تفاوت های اصلی در اندام ها و دستگاه های مختلف بدن نمایان می شود. یکی از این تغییرات بر روی تارهای حنجره است. تارهای حنجره مردان بعد از بلوغ، ضخیم تر و دراز تر می شود و اندازه حنجره نیز بزرگتر می شود. به خاطر همین هنگام لرزش تارهای صوتی، فرکانس آن کمتر می شود. در نتیجه صدا بم تر می گردد. فرکانس صدای زنان نزدیک به دو برابر بیشتر از مردان است (صدای زنانه 210 هرتز؛ صدای مردانه 120 هرتز)، لذا ریز تر شنیده می شود. در اصل می توان گفت به طور تقریبی، صدای زنان یک اکتاو بالاتر از صدای مردان است. این تفاوت موجب می شود که برای آموزش خوانندگی، اتودهای تمرینی برای زنان و مردان با یک اکتاو اختلاف ارائه شود. این قضیه را هم در دوره تربیت شنوایی و هم در پکیج آموزش صداسازی مشاهده می کنید.

 

در ویدیوی زیر سومین درس دوره تربیت شنوایی را مشاهده بفرمایید

 

سوالات متداول

تارهای حنجره مردان بعد از بلوغ، ضخیم تر و دراز تر می شود و اندازه حنجره نیز بزرگتر می شود. به خاطر همین هنگام لرزش تارهای صوتی، فرکانس آن کمتر می شود. در نتیجه صدا بم تر می گردد. فرکانس صدای زنان نزدیک به دو برابر بیشتر از مردان است (صدای زنانه 210 هرتز؛ صدای مردانه 120 هرتز).
خیر. بین نت های "می" و "فا" و همچنین "سی" و "دو" نیم پرده فاصله است. بقیه هر کدام یک پرده با یکدیگر فاصله دارند.

توجه !

این پست آموزشی رایگان است.

برخی محصولات فروشگاه

همه موارد

نظر دهید (برای اعضا)

به این مورد امتیاز بدهید

Captcha

نظرات (0)

تاکنون نظری ثبت نشده است.

سبد خرید 0
تماس با ما