فروشگاه

پست های آموزشی

پست آموزشی

درس دوم دوره تربیت شنوایی- گام دو ماژور(2)

  • انتشار1402/04/01
درس دوم دوره تربیت شنوایی- گام دو ماژور(2)

سلام خدمت دوستداران موسیقی و هنر خاص و ویژه خوانندگی در وب سایت نت به نت. در جلسه قبلی یعنی درس نخست تربیت شنوایی به اهمیت تقویت گوش موسیقیایی برای پیگیری ذهن از الگوهای متناوب در موسیقی صحبت کردیم. در واقع تربیت شنوایی را پیش زمینه ای برای شروع آموزش خوانندگی دانستیم. تمرکز اصلی آموزش های تربیت شنوایی بر این است که خواننده بتواند نت ها و همچنین گام های مختلف موسیقی را در ذهن خود به صورت صحیح تجسم کرده و آنها را بر تارهای صوتی خود به گونه ای بنشاند که هیچ انحرافی از خط سیر آوایی اصلی نداشته باشد. لازمه رسیدن به چنین مهارتی، تمرین های تربیت شنوایی است. تمرین هایی که گام های موسیقی و صدای نت ها را در دو حافظه کوتاه و بلند مدت، به تدریج نهادینه کند.

پس از این مقدمه، برویم برای درس دوم از مجموعه آموزش های تربیت شنوایی با تدریس استاد مهران مبینی.

 

هدف از تربیت شنوایی چیست؟

اگر از شما بپرسند پایتخت ایران کجاست؟ بی درنگ کلمه تهران در ذهنتان تداعی می شود. اما مثلا اگر پایتخت شیلی را از شما بخواهند، شاید مدتی فکر کنید تا به کلمه سانتیگو برسید. حتی احتمال اینکه با فکر کردن هم این اسم را به خاطر نیاورید هست. در این مثال سخت بودن به یاد آوردن کلمه دوم، به این خاطر نیست که آن را نمی دانید. سالهاست که ثابت شده ذهن، هر اطلاعات و تجربه ای را که دریافت کند در حافظه نگهداری می کند و هیچ گاه از بین نمیرود. قطعا بارها در زندگی پایتخت شیلی را یاد گرفته اید. اما چرا برخی اطلاعات به صورت حی و حاضر در ذهن ما قرار دارند اما دسترسی به برخی دیگر سخت و گاه ناممکن است؟

پاسخ به حافظه کوتاه مدت و بلند مدت بر می گردد. در مثال فوق کلمه اول به خاطر تکرار زیاد آن در زندگی، در حافظه کوتاه مدت جا خوش کرده است. اما کلمه دوم به دلیل عدم استفاده، توسط ذهن اطلاعاتی غیر ضروری به حساب آمده و آن را به حافظه بلند مدت انتقال داده است. گاه برای آنکه اطلاعاتی را از حافظه بلند مدت استخراج کنیم، نیاز به ساعت ها فکر، ره گیری نشانه های مرتبط با آن، رجوع دوباره به منبع اولیه و حتی در مواردی استفاده از هیپنوتیزم است. حافظه کوتاه مدت جولان گاه ضمیر ناخودآگاه است و این اطلاعات را بیشتر ناخوادآگاه ما در زندگی به کار می برد. البته اطلاعات پر ارزش به راحتی بین این دو حافظه رد و بدل می شوند. به همین دلیل است هیچگاه نام خود را فراموش نمی کنید.

خب، کمی زیادی وارد مباحث علوم انسانی شدیم، برگردیم به اصل موضوع بحثمان یعنی آموزش موسیقی و تربیت شنوایی. همه این حرف ها را زدیم که بگوییم در مجموعه آموزش تربیت شنوایی میخواهیم به جایی برسیم که سلفژ و شناخت گام ها و و فواصل موسیقی در حافظه کوتاه ما چنان چنبره بزند که وقتی به حافظه بلند مدت ما سفر کند، به راحتی قابل بازیابی و ریکاوری باشد. لازمه دستیابی به چنین قابلیتی، تمرین هایی است که به تدریس استاد مبینی، هر هفته در زیر شاخه تربیت شنوایی از آموزش خوانندگی در اختیار شما خوبان قرار می گیرد.

البته خاطر نشان کنیم که از پکیج آموزش مبانی صداسازی و پرورش صدا غافل نشوید. اگر قصد دارید به طور جدی وارد دنیای خوانندگی شوید، علاوه بر ارتقای گوش موسیقی، باید به تقویت صدای خود نیز بها دهید.

 

تمرین برای انتقال توالی گام دو ماژور به حافظه

در درس اول تربیت شنوایی با تدریس استاد مبینی، گام دو ماژور را شناختیم و نت های آن را همزمان با اجرا بر روی نرم افزار پیانو سرایش کردیم. اما در درس دوم می خواهیم این کار را به صورت حفظی انجام دهیم. یعنی ابتدا نت تونیک (نت پایه، که در گام دو ماژور می شود نت دو) را روی پیانو می نوازیم، بلافاصله شروع به سرایش ادامه نت های گام دو ماژور به صورت حفظی می کنیم. وقتی به پایان این سرایش رسیدیم، نت آخر را می نوازیم تا مطمئن شویم این سرایش را بدون اشکال انجام داده ایم. اگر انحراف و فاصله ای وجود داشت، یعنی فواصل را به خوبی رعایت نکرده ایم. البته برای مراتب اولیه، این انحراف عادی و طبیعی است و با تمرین و تکرار کافی رفع می شود.

 

معرفی اپلیکیشن برای خود آزمایی در تربیت شنوایی

از کجا بفهمم که تمرین های سرایش را درست انجام می دهم؟

این سوال همان ابتدا برای شما پیش خواهد آمد. وقتی به صورت حفظی توالی نت های گام دو ماژور را سرایش می کنیم، از کجا بدانیم همه نت های این توالی را درست و صحیح اجرا کرده ایم؟

در اینجا استاد مبینی نرم افزاری را به شما معرفی می کند که برای همین منظور طراحی شده است. اپلیکیشن Vocalpitch-monitor با رابط کاربری بسیار ساده که مشخص می کند نت وکال شما دقیقا منطبق با کدام نت است.

نکته: از این اپلیکیشن فقط برای خود آزمایی استفاده کنید نه برای همه تمرینات. به بیان دیگر یک تمرین را که بارها انجام دادید، در آخر به وسیله آن از خود آزمون بگیرید. اگر در این آزمون موفق نشدید، به تمرین کردن ادامه دهید. اگر برای کل نت ها بخواهید از این برنامه استفاده کنید، دیگر تلاشی برای به خاطر سپردن نت ها نمی کنید و عملا تمرینات شما هرز خواهد رفت. 

 

در ویدیوی زیر درس دوم دوره تربیت شنوایی را مشاهده بفرمایید

 

سوالات متداول

نت تونیک یا پایه، اولین نت یک گام موسیقی است که توالی نت های بعدی گام، پس از آن قرار می گیرند. همچین نام گذاری گام ها بر اساس نت تونیک می باشد. به عنوان مثال نت تونیک در گام دو ماژور نت "دو" است.
برای تربیت شنوایی از دو نرم افزار ساده می توانید استفاده کنید. 1- perfect piano برای اجرای نت های موسیقی 2- Vocalpitch-monitor برای آزمودن صحت سرایش نت ها هر دوی این اپ ها به صورت رایگان در سرویس های معتبر ارائه دهنده نرم افزارهای موبایلی به راحتی در دسترس هستند.

توجه !

این پست آموزشی رایگان است.

برخی محصولات فروشگاه

همه موارد

نظر دهید (برای اعضا)

به این مورد امتیاز بدهید

Captcha

نظرات (0)

تاکنون نظری ثبت نشده است.

سبد خرید 0
تماس با ما