فروشگاه

پست های آموزشی

پست آموزشی

آهنگ رویای هستی- آموزش آهنگ برای تار

  • انتشار1402/03/17
آهنگ رویای هستی- آموزش آهنگ برای تار

 

آموزش آهنگ رویای هستی برای ساز تار

برای این قسمت از مجموعه آموزش آهنگ برای تار در وب سایت نت به نت، آهنگ رویای هستی که به نام های نغمه هستی و قصه پر ملال نیز شناخته می شود؛ از شاهکارهای خوانندگی استاد غلامحسین بنان برای شما در نظر گرفته شده است. استاد اقبال ابتدا به صورت کامل نت خوانی قطعه را تحلیل می کند، سپس به اجرا و آموزش عملی آهنگ بر روی ساز می پردازد.

 

چکیده مطلب:

ویدیو آموزش آهنگ رویای هستی در سه مرحله تدوین شده است. 1- تحلیل و نت خوانی کامل قطعه 2- آموزش میزان به مزان آهنگ به صورت عملی 3- اجرای کامل ترانه بر روی ساز تار

 

آهنگ رویای هستی توسط حسینعلی ملاح در دستگاه همایون و مایه بیات اصفهان ساخته شده است. ترانه سرای آن سید اسماعیل نواب صفا بوده و در دهه 30 شمسی با صدای زیبای استاد غلام حسین بنان اجرا شده است. قسمتی از آهنگ با پرده گردانی وارد فضای شور می شود و پس از قسمت اوج، دوباره به بیات اصفهان فرود می کند. کوک مورد نیاز برای یادگیری این ترانه "دو سل ر" می باشد. نکات و تکنیک های خوبی در این درس مثل تکنیک تک ریز و اشاره نهفته است. آهنگ بسیار زیبا و معروفی است و یادگیری و اجرای آن، قطعا لذت بسیار زیادی را به همراه خواهد داشت.

 

قصه پر ملالِ رویای هستی

هنر، جلوه گری والا از حقایق زندگی است. هنر تعارف ندارد. بی جهت محتوای انگیزشی ارائه نمی کند. اهل نمایشِ بی محتوا نیست. هنر می گوید زندگی تلفیقی است از رنج و راحتی، مخلوطی از غم و شادی، منشوری از وصل و جدایی. هنر خوب میداند که در زندگی ترس و امید به موازات هم خود نمایی می کنند. زندگی گاه گنبد پر معنای وجود است، گاه نمود سرگردانی و نیستی. حرکت قافله ای از تولد تا به مرگ. آری، هنر تمام حقایق را بر ملا می کند. پس تعجب نمی کنیم اگر گاهی یک اثر هنری، تازیانه ای از جنس بی وفایی دنیا بر پیکر حقیقت جوی ما روانه کند و ما را به جای روی گردانی، به تحسین وا دارد. هنر بر لبه تیز حقیقت حرکت و هر دو سوی آن را نمایان می کند. مثلا اگر حافظ می گوید "درد ما را نیست درمان الغیاث"، در جای دیگر می گوید "کلبه احزان شود روزی گلستان غم مخور".

می رسیم به داستان ترانه رویای هستی. آهنگی سراسر غم انگیز که به صورت عریان حقیقت مرگ را در قالب هنر به ما یاد آور می شود. شاعر این ترانه مرحوم سید اسماعیل نواب صفا بوده که همواره این اثر را متمایز از دیگر آثار خود بر شمرده است. استاد غلامحسین بنان درسالهای آخر عمر خود، وقتی غریبانه با بیماری های تن و روح دست و پنجه نرم می کرد؛ این ترانه را همیشه زمزمه وار می خوانده و با چشمانی اشکبار، فلسفه غم انگیز و قصه تلخ زندگی را متصور می گشت. این شرح حال، مستند به نقل همسر گرامی ایشان پری بنان می باشد.

این ترانه از همان ابتدا ماهیت کابوس وار زندگی را نشانه رفته و سراسر آن را رنج و آشفتگی می داند.

 

هستی چه بود؟ قصه پر رنج و ملالی

کابوس پر از وحشتی، آشفته خیالی

 

در بخش بعدی زود گذر بودن شادی و خوشی را بر می شمارد و تاکید می کند که خوشی ها، نقطه کمرنگی در بستر غم انگیز این زندگی فانی است.

 

ای هستی من و مستی تو، افسانه ای غم افزا

کو فرصتی که تا لذتی بریم از شب وصالی

 

و در قسمت آخر می گوید وقتی همه عمر چنین می گذرد، فغان و شکایت دگر چه به کار آید؟

 

ز هستی نصیبم بود درد بی نهایت

چنان نی، ندارم سر شکوه و شکایت

 

آری، غم و رنج نیز بخش کتمان ناپذیری از زندگی همه ماست و شاید معنی زندگی همین باشد. همین که به دنیا بیاییم و با مجموعه ای از غم و شادی و رنج و آسایش روبرو شویم، یعنی عمرمان را زندگی کرده ایم.

 

دانلود آهنگ رویای هستی با صدای استاد غلامحسین بنان

 

آموزش رایگان تار

وبسایت نت به نت این امکان را برای علاقه مندان به یادگیری تار فراهم نموده که به صورت رایگان و از مرحله صفر آموزش تار را شروع کنند. در این راستا دوره مقدماتی آموزش تار با تدریس مدرس مجرب تار و سه تار، استاد اقبال در بیست و پنج درس و به صورت صد در صد رایگان، در اختیار شما قرار گرفته است. دوره مقدماتی با متد معتبر کتاب دستور مقدماتی تار و سه تار هنرستان به تالیف اساتید موسی معروفی و نصرالله زرین پنجه  و به کوشش استاد روح الله خالقی؛ هم اکنون در وبسایت نت به نت قرار دارد. به لینک زیر مراجعه و این دوره آموزشی رایگان را مشاهده بفرمایید.

 

آموزش تار در وب سایت نت به نت

 

سوالات متداول

بله. سازهای تار و سه تار در زمینه آموزشی تشابه کاملی با هم دارند و به جز نحوه مضراب زدن، در سایر موارد مثل تعداد پرده ها، کوک و انگشت گذاری به یک صورت تدریس می شوند. اما بهتر است برای یادگیری هر کدام از مجرای تخصصی آموزش همان ساز استفاده شود.
آهنگ رویای هستی یا قصه پرملال. آهنگساز: حسینعلی ملاح. شاعر: سید اسماعیل نواب صفا. خواننده: غلامحسین بنان. دستگاه در برگیرنده: همایون، آواز بیات اصفهان

توجه !

برای نمایش کامل ویدیوی درس بالا ابتدا از طریق کادر زیر درس مربوطه را خریداری نمایید.

سپس آن را از طریق پروفایل کاربری خود دانلود کنید. 

در صورت خرید پکیج مربوط به این آموزش ، به جای خرید تک درس ها ، حداقل 50 درصد هزینه ی خرید شما کاهش می باید.

برخی محصولات فروشگاه

همه موارد

نظر دهید (برای اعضا)

به این مورد امتیاز بدهید

Captcha

نظرات (0)

تاکنون نظری ثبت نشده است.

سبد خرید 0
تماس با ما