فروشگاه

پست های آموزشی

پست آموزشی

آهنگ در فکر تو بودم- آموزش آهنگ برای تار

  • انتشار1402/03/04
آهنگ در فکر تو بودم- آموزش آهنگ برای تار

هنرجویان عزیز تار، یک آهنگ شاد و بسیار انرژیک از ترانه های ماندگار موسیقی ایران را برایتان آماده کرده ایم. این آهنگ معروف را مسلما بارها شنیده و از ریتم شاد و شش و هشت آن لذت برده اید. آموزش آهنگ در فکر تو بودم، در این قسمت از مجموعه آموزش آهنگ برای تار توسط استاد اقبال برای شما تدریس می شود.

 

چکیده مطلب:

این پست آموزشی شامل موارد زیر است

- آموزش آهنگ در فکر تو بودم برای تار توسط استاد اقبال

- اجرای همنوازی آهنگ در فکر تو بودم با تار و دف

- شرح تمامی نکات نت خوانی و عملی آموزش آهنگ در فکر تو بودم

- نکاتی در مورد تعویض انگشتان در پرده گیری تار

 

مثل همیشه، استاد اقبال کامل بودن آموزش یک درس را مد نظر قرار داده است، یعنی تمام نکات ریز و درشت تئوری و عملی آن را یک به یک توضیح می دهد. از این رو ابتدا نت خوانی قطعه را به طور کامل و میزان به میزان تحلیل می کند، سپس آن را بر روی ساز به همراه ذکر همه توضیحات تکمیلی در مورد پرده ها، انگشت گذاری و تعویض انگشتها اجرا می نماید. این آهنگ علاقه مندان زیادی دارد و بارها توسط هنرجویان نت به نت درخواست شده است.

 

آموزش آهنگ شاد برای تار

عزیزانی که دنبال یک آهنگ شاد و به قول عامه، قری می گردند، یادگیری آهنگ در فکر تو بودم را از دست ندهند. یکی از ساخته های آهنگساز برجسته دوران، علی اکبر خان شیدا است که ضرب آهنگ موزون آن حالتی پر شور و شعف به نوازنده و مخاطب می بخشد. افرادی که تار را یک ساز حزین با ناله های جانسوز معرفی کرده اند، باید بدانند غم و شادی دو حس نسبی هستند و با هر نوع سازی می توان آنها را به وجود آورد. آری، تار به واسطه آنکه با صدای محزون خود غم زیبای فرقت و جدایی، یا طنین دلنواز تضرع عاشق در فراغ معشوق را به بهترین شکل متجلی می کند، به ساز حزین مشهور شده است. این در حالی است که شاد ترین آهنگ ها نیز با صدای دلنشین این ناز پیکر نواخته می شود و خود مهر تاییدی است بر تکامل خیره کننده این ساز خوش نوای ایرانی الاصل.

آهنگ های شاد را می توان یاد گرفت و موقع اجرا آن را ضبط نمود. قطعات موزون با ریتم شش هشتم برای خوانندگی هم بسیار ساده هستند. یعنی با هر صدایی شما می توانید روی ریتم و ضرب های این ترانه بخوانید. فرض کنید آهنگ در فکر تو بودم را خودتان با تار بزنید و خودتان هم روی آن بخوانید و آن را به یکی از عزیزان خود هدیه کنید؛ چه هدیه ای از این زیباتر؟ هدیه ای از جنس هنر موسیقی با پشتوانه ای غنی از بزرگ ترین آهنگسازان موسیقی دستگاهی ایران!

 

آشنایی با مفهوم دستگاه در موسیقی ایرانی

 

متن شعر آهنگ «در فکر تو بودم»

در فکر، در فکر، در فکر تو بودم که یکی حلقه به در زد،

جانم حلقه به در زد، عزیز حلقه به در زد

گفتم صنما، قبله نما، بلکه تو باشی، تو باشی، تو باشی

تو که بی وفا نبودی، پرجور و جفا نبودی

آنکه مرا از تو جدا می کند، خیر نبیند که چها می کند، خیر نبیند که چها میکند

 

دانلود آهنگ در فکر تو بودم با صدای مرضیه

 

 

تعویض انگشت ها روی پرده های تار

تار نوازی در بخش انگشت گذاری، همیشه همراه است با تعویض سریع انگشتان روی پرده ها. اینکه کدام انگشت، کدام پرده را بگیرد؛ امری دلبخواهی نیست. بلکه حالت انگشتان باید به گونه ای باشد که رفت و برگشت دست چپ بر روی دسته تار به سهولت انجام شود. به عنوان مثال برخی از هنرجویان برای پرش به سه پرده بالاتر، با یک انگشت این کار را انجام می دهند. مثلا با انگشت اشاره نت فا را می گیرند، و بلافاصله با همان انگشت سه پرده بالاتر می روند و نت سل را می گیرند. خب این کار قطعا اشتباه است. چهار انگشتی که وظیفه پرده گیری را دارند، در کنار یک دیگر می توانند با باز و بسته شدن تا 6 الی 7 پرده را برای انگشت گذاری پوشش دهند. هنرجو نیز دقیقا به همین منوال بایستی انگشت گذاری کند. قطعات سختی که در آینده باید بنوازید، کاملا وابسته به نحوه تعویض انگشت های شما بر روی پرده ها می باشد. دقیقا طبق استانداردی که استاد در ویدیوهای آموزشی به شما نشان می دهد، انگشت گذاری را انجام دهید.

 

آشنایی با تکنیک های مضراب و انگشت گذاری در تار و سه تار

 

 

همنوازی تار و دف با آهنگ در فکر تو بودم

همنوازی با سازهای ضربی و کوبه ای، بسیار می تواند برای رشد شما در یادگیری سریعتر تار موثر باشد. تعاملی که بین دو نوازنده به وجود می آید، ذهن را پخته تر می کند و این همکاری موجب پیشرفت هر چه بیشتر می گردد. توصیه می کنیم هر از گاهی با یک نوازنده دیگر مخصوصا در زمینه سازهای کوبه ای همنوازی داشته باشید. در این ویدیو خانم رضوان پورکاوه از اساتید دف نوازی با استاد علی اقبال همراه خواهد شد و با ساز دف خود همنوازی این اجرا را بر عهده می گیرد. اجرایی بسیار زیبا و تماشایی که دیدن آن خالی از لطف نخواهد بود.

 

همین الآن یادگیری تار را شروع کن

ما برای عزیزانی که قصد دارند یادگیری این ساز اصیل و پر مایه ایرانی را شروع کنند، تمامی تمهیدات لازم را انیشیده ایم. پیش فرض ما بر اینست که هنرجو تا به حال حتی تار را از نزدیک ندیده است و می خواهد آن را شروع کند. به خاطر همین بر خود واجب می دانیم آموزش تار را از مرحله صفر و از ابتدا، در دسترس هنرجویان قرار دهیم.

مرحله اول: آموزش تار در وبسایت نت به نت از مرحله پیش نیاز شروع می شود . در دروس پیش نیاز تار، هر آنچه هنرجو پیش از دست به ساز شدن باید بداند قرار داده شده است. آموزش هایی مثل استایل صحیح نوازنده، آشنایی با کوک اصلی تار، نحوه صحیح مضراب زدن، معرفی کتاب آموزشی و....

مرحله دوم: در این مرحله با ورود به دوره مقدماتی آموزش تار، هنرجو یادگیری عملی تار را آغاز می کند. استاد اقبال در بیست و پنج درس رایگان از کتاب دستور مقدماتی تار و سه تار هنرستان، اتودهای مربوطه را آموزش داده است و هنرجو با تمرین منظم می تواند نوازندگی در حد مبتدی را یاد بگیرد.

مرحله سوم: بعد از گذراندن مرحله مقدماتی، هنرجو دیگر می تواند وارد مراحل بالاتر مثل دوره متوسطه و پیشرفته شود. همچنین از آموزش آهنگ هایی که برای تار در سایت قرار داده ایم استفاده کند.

 

پیشنهاد می کنیم مقاله زیر را بخوانید تا به طور کامل با همه بخش های آموزشی ساز تار در وبسایت نت به نت آشنا شوید.

 

یادگیری تار را ازکجا شروع کنم؟

 

در ویدیوی زیر قسمتی از آموزش آهنگ در فکر تو بودم را مشاهده می فرمایید

 

سوالات متداول

حتما باید دوره مقدماتی آموزش تار را طی کنید تا با اصول نوازندگی مثل انگشت گذاری و مضراب زدن، و همچنین اصول تئوری موسیقی مثل نت خوانی و دستورات موسیقی آشنایی کافی داشته باشید. بعد از آن می توانید به یادگیری آهنگ با تار بپردازید.
هر دو به یک اندازه اهمیت دارند. بدون یادگیری یکی، دیگری هیچ ارزشی نخواهد داشت. اما اصولا آموزش نحوه مضراب زدن، زودتر از انگشت گذاری توسط اساتید تدریس می شود.

توجه !

برای نمایش کامل ویدیوی درس بالا ابتدا از طریق کادر زیر درس مربوطه را خریداری نمایید.

سپس آن را از طریق پروفایل کاربری خود دانلود کنید. 

در صورت خرید پکیج مربوط به این آموزش ، به جای خرید تک درس ها ، حداقل 50 درصد هزینه ی خرید شما کاهش می باید.

برخی محصولات فروشگاه

همه موارد

نظر دهید (برای اعضا)

به این مورد امتیاز بدهید

Captcha

نظرات (0)

تاکنون نظری ثبت نشده است.

سبد خرید 0
تماس با ما