فروشگاه

پست های آموزشی

پست آموزشی

عوامل موثر در کیفیت و شفاف بودن صدای تنبک

  • انتشار1401/11/17
عوامل موثر در کیفیت و شفاف بودن صدای تنبک

- چرا صدای تنبک من اونطور که باید خوب نیست؟

- چیکار کنم صدای تنبک من هم مثل استاد خوب و با کیفیت باشه؟

- چرا هر کاری می کنم صدای تنبکم پخته و شفاف نمی شه؟

- دلیل اینکه تنبک نوازی من صدای کمی داره چیه؟

 

چکیده مطلب:

تا به حال سوال ها و پیام های زیادی از این قبیل به پشتیبانی نت به نت ارسال شده و هنرجو از عدم ایجاد صدایی پخته و جان دار از ساز تنبک خود شکایت داشته است. این مسئله را با استاد صادق پور، مدرس تنبک وبسایت نت به نت مطرح کردیم و ایشان برای افزایش آگاهی هنرجویان به ضبط این ویدیوی آموزشی پرداخت تا بدانیم چه عللی در شفافیت صدای تنبک تاثیر گذارند.

 

تاثیر صدای نا فرم تنبک بر لذت نوازندگی

نوازندگی با هر سازی، عملی لذت بخش و آرامش دهنده است. اما به شرطی که نوازنده از صدای ساز و نواختن خود رضایت داشته باشد. اصولا همه اساتید و بزرگان عرصه موسیقی، نوازندگی با ساز بی کیفیت و بد صدا را عاملی مخرب در ذوق و اشتیاق نوازنده دانسته و شدیدا او را از این کار بر حذر می دارند. یک اثر هنری چنانچه در قالبی زشت ارائه شود، تاثیر زیبای خود را از دست خواهد داد. فرض کنید یک تابلوی نقاشی زیبا در جایی قرار گیرد که پشت زمینه آن کوهی از زباله باشد. مسلما آن اثر تاثیرگذاری خود را ازدست خواهد داد. موسیقی نیز چنین است. از آنجا که ماهیت موسیقی یک هنر شنیداری است؛ اصوات باید در نهایت زیبایی خود شنیده شوند تا کُنه مطلب را ادا کنند.

سازهای ریتمیک و کوبه ای نظیر تنبک که دیگر جای خود را دارد. ضربان متوالی، منظم و معنا دار صدای این سازها؛ ریتم و تکانه های مهندسی شده ای را در وجود شنونده به جریان می اندازد. اگر شنونده صدای مطلوبی را نشود، این ریتم به جای آنکه موجب آسایش و نشاط او گردد، بدتر او را کلافه و دلزده می کند.

پس نتیجه می گیریم کیفیت صدای ساز نقش بسیار مهمی در تاثیرگذاری هنر نوازنده خواهد داشت.

 

شروع آموزش تنبک با تدریس استاد امین صادقپور

 

5 عامل موثر در کیفیت صدای تنبک

 

عوامل موثر در کیفیت صدای تنبک

 

1- استاندارد بودن ساز:

مهمترین عامل موثر در کیفیت یک تنبک، مرغوبیت جنس و استاندارد بودن آن است. در واقع در همه زمینه های هنری، داشتن ابزار حرفه ای و مناسب باعث بالا رفتن کیفیت محتوای تولیدی می گردد. ابزار یک نوازنده نیز ساز او می باشد. مثلا یک عکاس را در نظر بگیرید که شم هنری و توانایی او در انتخاب بهترین لوکیشن، زاویه، رنگ و نور بسیار بالا باشد. اما دوربین او یک دوربین عکاسی آماتور و ساده باشد. مسلما نتیجه کار او نسبت به زمانی که با یک دوربین حرفه ای با لنز قدرتمند و آپشن های وسیع عکس برداری کند، زمین تا آسمان فرق خواهد داشت. یک ساز تنبک استاندارد و حرفه ای، ساخته شده توسط سازگر معتبر و تهیه شده از چوب و پوست مرغوب، صدایی به مراتب شفاف تر از یک تنبک آماتور و ارزان قیمت خواهد داشت.

 

2- سابقه نوازندگی:

پختگی و تجربه دو عامل انکار نشدنی است در کیفیت هر کاری که نیازمند به مهارت و هنر است. نباید یک هنرجوی تازه کار تنبک انتظار داشته باشد صدایی که او از ساز می گیرد، با صدای نواختن یک نوازنده با تجربه و دود چراغ خورده یکی باشد. سالها نوازندگی و تمرین پشت سر هر نواختن یک نوازنده حرفه ای بوده که باعث شده صدای ضرب های او ناب، شفاف و با کیفیت باشد. یک نوازنده پر سابقه برای محل فرود دستهایش بر پوست تنبک دیگر فکر نمی کند. بلکه در عمق ناخودآگاه او نهادینه شده است. از این رو سابقه نوازندگی عامل موثر دیگر در کیفیت صدای تنبک است.

 

3- توجه به فرم صحیح دست ها:

وقتی می توانیم از ساز خود صدای مطلوبی بگیریم که در رعایت فرم صحیح دست های خود به هنگام نوازندگی، سختگیر باشیم. نحوه قرار گیری دست هنگام اجرا بر روی ساز، حالت استاندارد مچ دست ها و حفظ این حالت و نحوه فرود انگشتان بر روی پوست ساز؛ مقوله ایست که تفاوت یک نوازنده حرفه ای و آماتور را مشخص می کند. یک نوازنده تنبک همواره باید تمرکز خود را بر رعایت فرم و حالت استاندارد دست هایش چه هنگام تمرین و چه هنگام اجرای قطعات حفظ کند. بی شک رعایت این اصول تاثیر شگرفی بر کیفیت صدای خروجی از ساز تنبک خواهد داشت.

 

اهمیت فرم دست ها برای نوازندگی تنبک

 

4- تداوم مستمر اکول نوازندگی:

نباید اینگونه باشد که نوازنده بعد از مدتی یادگیری ساز تنبک گمان کند دیگر مجاز است حالت بدن و اکول نوازندگی خود را رها کند. هر زمانی که نوازنده تنبک در حفظ اکول و فرم نوازندگی خود غفلت کند، یک عقب گرد ناگزیر را برای خود رقم زده است. چرا که آناتومی بدن به گونه ای است که راحتی عضلات برایش خوشایندتر از حفظ استایل است. درست مثل قوز کردن کمر که اگر بی خیال رفع آن شویم، کم کم خود را غالب کرده و رفع آن بسیار سخت تر خواهد شد. توصیه می شود حتی اگر نوازنده حرفه ای نیز باشیم، گاه از آینه ای در مقابل خود استفاده کرده تا عیوب و اشکالات در اکول نوازندگی را متوجه شویم و جهت رفع آن اقدام نماییم. عدم رعایت اکول و استایل نوازندگی، به مرور بدن نوازنده را از استانداندارهای نوازندگی خارج می کند و تاثیری مستقیم در کیفیت صدای نواختن او با تنبک می گذارد.

 

5- تمرین منظم و روزانه:

برای حصول صدایی شفاف و عالی از تنبک، می بایست میزان آمادگی خود را همیشه در اوج نگاه داریم. هیچ عاملی مثل پیوستگی در تمرین، نمی تواند در میزان آمادگی یک نوازنده تاثیر گذار باشد. کسی که خود را دوستدار تنبک می داند، برایش هیچ روزی پیش نخواهد آمد که دست به ساز نشود؛ مگر به اضطرار! تمرین منظم و روزانه عامل بسیار مهمی در حفظ آمادگی نوازنده تنبک، و به تبع آن خوش صدایی و شفافیت صدای تنبک نوازی او خواهد بود.

 

سخن پایانی:

تنبک سازی کامل و تمام عیار است که در اوج تحرک نوازنده نیاز به دقت و ظرافت نیز دارد. خرید یک تنبک خوب و استاندارد در وهله اول از همه چیز مهم تر است. تنبکی که بتواند پاسخگوی اجرای حرکات نوازنده باشد و پا به پای او گستره حرکات را پوشش دهد. در فروشگاه آنلاین نت به نت شما می توانید با خیالی آسوده سازی که بتواند در تمامی مراحل آموزش تنبک همراه شما باشد را تهیه کنید. خرید تنبک از نت به نت به این دلیل آسان و بی دغدغه است، که همه آنها به تایید کارشناسان و اساتید مربوطه رسیده و در انتخاب آنها سخت گیری شدیدی به عمل آمده است. اگر از تنبک خود راضی نیستید همین الان به لینک زیر سر بزنید و تنبک مورد پسند خود را انتخاب نمایید.

 

خرید ساز تنبک از فروشگاه نت به نت

 

در ویدیوی زیر صحبت های استاد صادق پور در مورد عوامل تاثیر گذار بر شفافیت صدای تنبک را ببینید

 

سوالات متداول

در درجه نخست خود ساز تنبک بایستی حرفه ای باشد و از ساخت و پرداخت خوبی بهره برده باشد. عوامل بعدی به میزان تجربه و سابقه نوازنده و همچنین رعایت اکول نوازندگی و پیوستگی در تمرینات باز می گردد.
خیر به هیچ وجه. نه تنها تنبک را یاد نخواهید گرفت، بلکه با این کار اگر زمانی هم بخواهید با یک ساز استاندارد آموزش تنبک را شروع کنید، یک دوره طولانی طول خواهد کشید تا آثار مخرب کار با آن شبه تنبک را از خود بزدایید.

توجه !

این پست آموزشی رایگان است.

برخی محصولات فروشگاه

همه موارد

نظر دهید (برای اعضا)

به این مورد امتیاز بدهید

Captcha

نظرات (0)

تاکنون نظری ثبت نشده است.

سبد خرید 0
تماس با ما