فروشگاه

پست های آموزشی

پست آموزشی

آموزش تکنیک گرفته یا سوردین برای تنبک

  • انتشار1401/11/03
آموزش تکنیک گرفته یا سوردین برای تنبک

تنبک، این ساز پر اصالت در دل خود ظرافت هایی دارد که در طول سالها فرهنگ و تمدن به دست آمده است. انواع تکنیک هایی که می توان با این ساز انجام داد، موجب حیرت افرادی است که بیرون از دایره تنبک نوازی به آن می نگردند. یک ساز کوبه ای با ساختمانی ساده مگر می شود این قدر دست نوازنده را برای اجرای حرکات مختلف باز بگذارد؟ بی دلیل نیست که تنبک را کامل ترین ساز کوبه ای لقب می دهد.

 

شروع پکیج دوره مقدماتی آموزش تنبک با تدریس استاد امین صادق پور

 

چکیده مطالب:

در این ویدیدی آموزشی، استاد صادق پور تکنیک گرفته یا معادل ایتالیایی آن سوردین sourdine یا به انگلیسی میوت یا خفه کردن صدا Mute را برا تنبک نوازی به شما آموزش می دهند. و هم چنین این تکنیک را برای حرکت هفت منفی و هفت مثبت و حرکت بشکن اجرا می کنند.

 

تکنیک سوردین یا خفه کردن صدا در تنبک

سوردین به اصطلاح یعنی خفه کردن صدا و جلوگیری از ارتعاش کش دار منبع صدا. حرکت سوردین در بسیاری از سازهای زهی زخمه ای و و زهی آرشه ای و حتی برخی از سازهای بادی همچون ترومپت مرسوم است. به عنوان مثال در ویولن نوازی یک ابزار واسطه به همین نام وجود دارد که با نصب آن بر روی سیم ها، موجب گرفته شدن و به اصطلاح خفگی صدا می شود. اصولا نوازندگان به دو منظور از سوردین استفاده می کنند. یا برای اجرای تکنیک، یا برای کم کردن صدای ساز در مواقع تمرین.

اما حرکت سوردین در تنبک نوازی صرفا تکنیکی است در جهت زیبایی کار و یکی از شیرین کاری های بیشمار این ساز اصیل ایرانی به شمار می رود.

در درس امروز، استاد امین صادق پور تکنیک سوردین را در دو حرکت هفت منفی تا هفت مثبت، و حرکت بک- بشکن به شما آموزش میدهد. سوردین در تنبک نوازی تا چند دهه پیش تنها یک حرکت سلیقه ای بود که بسته به مهارت و ذوق نوازنده اجرا میشد. امروزه این تکنیک علاوه بر سلیقه، به نت نویسی نیز وارد شده است. نت مخصوص سوردین در حرکت بک بشکن را در تصویر زیر مشاهده می فرمایید.

 

نت تکنیک سوردین یا خفه کردن صدا در تنبک

 

تکنیک سوردین برای حرکت هفت منفی تا هفت مثبت

در درس بیست و دوم دوره متوسطه آموزش تنبک حرکاتی را تحت عنوان هفت مثبت و منفی یاد گرفتیم. اکنون می خواهیم تکنیک سوردین را هنگام نواختن این حرکت اجرا نماییم.

دراینجا دست راست وظیفه خفه کردن صدا را خواهد داشت. به این صورت که ابزار سوردین ما سطح بیرونی انگشت کوچک یا انگشت شست دست راست خواهد بود. عکس زیر را مشاهده کنید.

 

تکنیک سوردین برای حرکت هفت منفی تا هفت مثبت

 

با اجرای حرکت هفت منفی، دست راست خود را به تدریج روی پوست به پایین و بالا می بریم. همانطور که مشاهده می کنید صدای گرفته ای از ساز شنیده می شود. هر چه دست راست پایین تر رود، سطح ارتعاش پوست بیشتر شده و فرکانس کمتر می شود. در نتیجه صدای حاصله بم تر می شود. در برگشت نیز این صدا زیر تر می شود.

شما هنگام اجرای این حرکت می توانید همزمان هفت منفی را تدریجا به هفت مثبت تغییر دهید. یعنی از یک بند انگشت تا سه بند انگشت را روی پوست فرود آورید. با مجموع این تغییرات می توانید زیر و بمی این تکنیک را مطابق میل خود تغییر دهید.

 

تکنیک سوردین برای حرکت بک- بشکن

ابزار سوردین یا خفه کردن صدا برای این حرکت، سطح بیرونی انگشست شست دست راست خواهد بود. سپس همزمان می توانید به اجرای حرکت بک و بشکن بپردازید. تصویر زیر را ببینید.

 

تکنیک سوردین برای حرکت بک- بشکن

 

دست راست خود را می توانید به صورت متناوب روی پوست تنبک جابجا کنید تا صداهای نت دار و متفاوتی را از این حرکت ایجاد نمایید.

 

سوردین، شیرین کاری دلنشین در ساز تنبک

حتما در آثار بزرگان تنبک نوازی، صدای این تکنیک را شنیده اید و نحوه اجرای آن برایتان سوال شده است. با این پست آموزشی شما نیز یاد می گیرید چگونه این تکنیک ظریف را اجرا کنید و نوازندگی خود را دو چندان لذت بخش تر نمایید. اما نکته ای که باید بدانید این است که شما با این ویدیوی آموزشی تازه طریقه اجرای تکنیک سوردین را یاد گرفته اید. تا به کار بردن آن در نوازندگی خود فاصله زیادی دارید که این فاصله را باید با تمرین های کاربردی و مفید پر نمایید.

هر چه بیشتر در بحث یادگیری تنبک نفوذ می کنیم، میبینیم این ساز دوست داشتنی چه ظرفیت های بالایی برای اجرای انواع تکنیک ها و ظرافت های مخصوص به خود دارد. تمام سازها برای حرکت سوردین نیاز به یک ابزار واسطه دارند. اما تنبک از هرگونه وسیله واسطه ای برای نوازندگی بی نیاز است. که این نیز خود تکامل خیره کننده این ساز را به رخ می کشد.

 

آینده ی یک تنبک نواز حرفه ای

اگر مجموعه موسیقی سنتی و همه سازهایش را به صدفی تشبیه کنیم، نوازنده تنبک مروارید داخل این صدف خواهد بود. هنرمندی که در تنبک نوازی به سطح حرفه ای برسد، هیچ گاه بیکار نمی ماند. چرا که همه سازها دارای نوازندگان بیشماری از نظر تعداد هستند.اما نوازندگان حرفه ای تنبک تک هستند و بدون وجود آنها پای هر اجرای گروهی موسیقی می لنگد.

هنرجوی عزیز این را بدان که هر کسی زحمت یادگیری ساز تنبک و رسیدن به سطوح پیشرفته را به خود نمی دهد. این که شما این راه را انتخاب کرده اید، قطعا نتیجه آن را در آینده خواهید دید. قدر خود را بدان و بر این راه پر فراز و نشیب با تکیه بر ایمان راسخ و همت بلند بمان؛ که آینده از آن توست.

 

آموزش صفر تا صد تنبک در وب سایت نت به نت

 

سوالات متداول

همواره دست چپ در تبک نوازی بالا تر از دست راست قرار می گیرد. پس وقتی می گویند دست بالا، منظور دست چپ؛ و وقت می گویند دست پایین، منظور دست راست در تنبک نوازی است. البته توجه داشته باشید این قضیه برای افراد چپ دست کاملا برعکس است.
سوردین تکنیکی است که به واسطه آن می توان ارتعاش پوست تنبک هنگام اجرای حرکات را کم کرد و به این واسطه صداهایی متفاوت و خاص ایجاد نمود. سوردین یکی از شیرین کاری های جذاب تنبک نوازی به حساب می آید.

توجه !

این پست آموزشی رایگان است.

برخی محصولات فروشگاه

همه موارد

نظر دهید (برای اعضا)

به این مورد امتیاز بدهید

Captcha

نظرات (0)

تاکنون نظری ثبت نشده است.

سبد خرید 0
تماس با ما