فروشگاه

پست های آموزشی

پست آموزشی

تجربیات هنرجویان-مشکلات انگشت گذاری روی پرده های سه تار

  • انتشار1401/09/17
تجربیات هنرجویان-مشکلات انگشت گذاری روی پرده های سه تار

هنرجویان عزیز سلام. ویدیوهای شما از تجربیات نوازندگی سه تار به دستمان می رسد و هر از گاهی یکی از آنها که مشکل و دغدغه بیشتر هنرجویان می باشد را در وبسایت نت به نت به اشتراک می گذاریم. شاید برخی از اشکلات رایج، بسیار کوچک و جزئی باشد، ولی همان می تواند برای عده ای معضلی بزرگ به حساب بیاید.

 

مشکل انگشت گذاری روی پرده های سه تار

یکی از اصول اولیه آموزش سه تار، نحوه درست و صحیح در دست گرفتن ساز است. مشکلی که مستقیم روی دو مقوله مهم انگشت گذاری و مضراب زدن در سه تار تاثیر می گذارد. همان طور که در این ویدیو می بینید، فرشته از هنرجویان مستعد نت به نت، مشکلی که هفته ها درگیر آن بوده را با شما به اشتراک می گذارد: "مشکل انگشت گذاری روی پرده های سه تار"

فرشته مشکلش را این چنین شرح می دهد: با اینکه انگشتان من بلند و کشیده هستند اما نمی توانستم آنها را به درستی روی پرده ها قرار دهم. هر چه تلاش می کردم انگشت هایم به بعضی از پرده ها نمی رسید، یا اگر هم می رسید روی پرده به درستی قرار نمی گرفت. به خاطر همین وقتی تمرین می کردم، صدای خوبی از نواختنم شنیده نمی شد.

او در ادامه متوجه شد که مشکل از انگشتان او نیست. بلکه فرم دست چپ او در گرفتن دسته سه تار اشتباه بوده است. بعد از اصلاح این مشکل و چند جلسه تمرین، توانست حالت انگشت گذاری مورد نظر را به دست بیاورد و به ادامه یادگیری سه تار بپردازد.

 

شناخت پرده های سه تار

 

این ویدیو را مشاهده کنید تا اگر شما نیز چنین مشکلی دارید متوجه آن شوید. قبلا در وبسایت نت به نت و در دروس پیش نیاز آموزش سه تار، استایل صحیح دست برای انگشت گذاری و مضراب زدن در یک ویدیوی کاربردی توسط استاد اقبال تدریس شده است. پیشنهاد می کنیم به لینک زیر مراجعه کنید و دوباره این ویدیو را ببینید تا اگر مشکلی در انگشت گذاری دارید، به سرعت آن را رفع کنید. باید بدانیم که مضراب و انگشت گذاری، دو بال نوازندگی سه تار هستند. وجود ایراد و نقص در هر کدام، کل مهارت نوازندگی را دچار مشکل می کند.

 

 روش صحیح نشستن و استایل صحیح دست در نواختن سه تار

 

راستی! فرشته فقط در مورد مشکل پرده گیری و انگشت گذاری خودش گفت. ولی ما متوجه مشکل دیگری هم در نواختن آن شدیم. به ناخن های دست چپش نگاه کنید! این ناخن ها اصلا مورد تایید نیست. بعضی ها فکر می کنند فقط ناخن های دستی که با آن مضراب میزنند باید کوتاه باشد. خیر! ناخن های دست چپ حتی باید از دست راست نیز کوتاه تر باشد. پیشنهاد میکنیم ویدیوی تجربه ندا در مورد ناخن هایش را ببینید.

 

تجربیات ندا در مورد سه تار نوازی

 

نتیجه گیری: به دست آوردن هر مهارت مستلزم رعایت مجموعه ای از قوانین و قواعدی است که استاندارهای آن مهارت را شکل می دهد. هنر نوازندگی یک مهارت بسیار ظریف است. برای رسیدن به جایگاه حرفه ای، نوازنده از همان ابتدا حتما باید در مورد رعایت همه استانداردها سختگیری داشته باشد و در حفظ این اصول کوشا باشد. رعایت کردن همین قواعد و اصول زیربنایی است که در مجموع تفاوت سطح بین نوازندگان را آشکار می کند.

موفق باشید.

توجه !

این پست آموزشی رایگان است.

برخی محصولات فروشگاه

همه موارد

نظر دهید (برای اعضا)

به این مورد امتیاز بدهید

Captcha

نظرات (0)

تاکنون نظری ثبت نشده است.

سبد خرید 0
تماس با ما