فروشگاه

پست های آموزشی

پست آموزشی

آهنگ بهار دلکش-آموزش همنوازی تنبک با آهنگ-درس یازدهم

  • انتشار1401/08/07
آهنگ بهار دلکش-آموزش همنوازی تنبک با آهنگ-درس یازدهم

همراهان گرامی وبسایت نت به نت و هنرجویان عزیز ساز تنبک سلام. با یک ویدیوی دیگر از مجموعه دروس آموزش همنوازی تنبک با ساز همراه شما هستیم. در درس یازدهم یاد خواهید گرفت که چگونه با ساز تنبک خود بر روی ملودی آهنگ زیبا و خاطره انگیز بهار دلکش همنوازی کرده و ریتم نوازی آن را به عهده بگیرید. استاد امین صادق پور مدرس تنبک نت به نت نکات آموزشی درس را کاملا توضیح می دهد و سپس به همراه استاد اقبال ریتم و ملودی این اثر شکوهمند را اجرا می نماید.

 

چرا باید دروس آموزش همنوازی تنبک با آهنگ را از ابتدا کار کنیم؟

دروس همنوازی تنبک با آهنگ یا ملودی، یک مجموعه به هم پیوسته است که به صورت سریالی در اختیار شما قرار می گیرد. هر قسمت از این سریال با دیگر قسمت ها به نوعی مرتبط است. مثلا برای همین درس امروز- اجرای آهنگ بهار دلکش با تنبک و تار- ریتم  بر اساس نت های مندرج در صفحات 32 و 33 از جلد دوم روش نوین آموزش تنبک مرتضی قاسمی است. اما در این ویدیو همانطور که ملاحظه می کنید استاد نت ها را نشان نمی دهد و نت خوانی نمی کند. چرا؟ خب به این دلیل که این درس هم مثل دو درس گذشته همنوازی، بر روی ریتم شش هشتم سنگین اجرا می شود و توضیحات مربوط به نت خوانی و تغییرات در خطوط حامل را در جلسات گذشته به طور کامل به شما آموزش داده اند. پس دیگر نیازی نیست در این درس نیز همه آن نکات بازگو شود. ضمن این که ترتیب درس ها از آسان به سخت است. پیش نیاز هر درس، درس های قبلی آن می باشد.

 

آموزش تنبک در وب سایت نت به نت

 

سلیقه هنرجوی تنبک در اجرای میزان های مختلف

همانطور که گفتیم ریتم شش و هشت سنگین را در درس هفتم و هشتم دوره متوسطه آموزش تنبک فراگرفته اید. این دو درس از میزان های متنوعی ساخته شده است. این که کدام میزان بر روی حس و حال ملودی خوش بنشیند، بستگی به سلیقه هنرجو دارد. این که از ضرب چندم ملودی، ریتم نوازی شروع شود؛ باز هم به سلیقه شما بر میگردد. در این بین باید دقت داشته باشید که برخی از میزان ها شاید مناسب اجرا روی قسمت هایی از ملودی نباشند. به راحتی خودتان در هنگام اجرا متوجه این قضیه می شوید.

در حالت کلی تمرین های همنوازی درک موسیقیایی و توانایی شناخت تطابق ریتم و ملودی در شما را به شدت تقویت خواهد کرد.

 

پکیج دوره متوسطه تنبک در وب سایت نت به نت

 

در هنگام نواختن همنوازی تنبک، شعر را بخوانید

وقتی در حال اجرای ریتم هستید، سعی کنید متن شعر را نیز بخوانید. بعضی از هنرجویان می گویند ما که خواننده نیستیم چطور بخوانیم؟ نیازی نیست شما خواننده باشید. حنجره شما به هر حال می تواند صدای نت ها را ایجاد کند. همین که همزمان با ریتم زمزمه هم بکنید، کمک زیادی به تقویت رعایت سرضرب ها در شما خواهد کرد. در این ویدیوی که می بینید هیچ یک از این اساتید خواننده نیستند. ولی شعر را روی ریتم می خوانند. شما نیز چنین کنید.

 

درس امروز همنوازی تنبک با آهنگ بهار دلکش

تصنیف بهار دلکش یکی از محبوب ترین آهنگ های موسیقی سنتی ایران به شمار می رود. این اثر نوستالژی ساخته درویش خان بزرگ است و شعر آن نیز تلفیقی از سروده های ملک الشعرای بهار و عارف قزوینی است. مضمون عشق، فراق، جدایی و همچنین مناسبات میهنی و سیاسی در شعر این اثر موج می زند. این تصنیف در آواز ابوعطا ساخته شده و اولین خواننده آن عبدالله دوامی بوده است. مشهور ترین اجرای آن با خوانندگی محمدرضا شجریان و تار نوازی استاد لطفی همراه بوده است. خواننده های دیگری همچون عارف، علیرضا قربانی، رشید بهبودف، سالار عقیلی و... نیز این تصنیف زیبا را بازخوانی کرده اند.

 

در ویدیوی رایگان زیر یازدهمین درس از آموزش همنوازی تنبک را مشاهده کنید

 

سوالات متداول

هنرجویانی که دوره مقدماتی تنبک ( پکیج دوره مقدماتی آموزش تنبک) و حداقل 8 درس از دوره متوسطه تنبک را گذرانده باشند، می توانند به یادگیری و تمرین این درس همنوازی بپردازند.
بله. هنرجویان با اتودهای سخت و پیچیده دوره های آموزشی، نوازندگی با ساز تنبک را یاد می گیرند. اما هدف اصلی یک نوازنده تنبک اجرای ریتم بر روی ملودی است. از اجراهای دو نفره گرفته تا اجرا در گروه ها و کنسرت های بزرگ موسیقی به همراه گروه ارکستر. این مهارت و هماهنگی فقط با تمرین همنوازی به دست می آید.

توجه !

این پست آموزشی رایگان است.

برخی محصولات فروشگاه

همه موارد

نظر دهید (برای اعضا)

به این مورد امتیاز بدهید

Captcha

نظرات (0)

تاکنون نظری ثبت نشده است.

سبد خرید 0
تماس با ما