فروشگاه

پست های آموزشی

پست آموزشی

اجرای صحیح حرکت بشکن در آموزش تنبک

  • انتشار1401/06/28
اجرای صحیح حرکت بشکن در آموزش تنبک

 در جلسات گذشته آموزش تنبک، چهار حرکت از حرکات پنجگانه تنبک نوازی را آموختیم: تم، بک، ریز راست و ریز چپ در تنبک. در این ویدیوی آموزشی، استاد امین صادق پور مدرس تنبک وبسایت نت به نت نحوه اجرای صحیح حرکت بشکن به عنوان آخرین حرکت از این مجموعه را به شما آموزش می دهد. این ویدیو بسیار جامع و کامل است و در آن ریز ترین تکنیک های اجرای حرکت تنبک را با نمایی واضح از روی ساز خواهید دید. همچنین اشکالات مرسومی که هنرجویان هنگام اجرای حرکت بشکن انجام می دهند را از نظر خواهید گذراند.

 

نحوه صحیح اجرای حرکت بشکن در آموزش تنبک

درست مثل چهار حرکت گذشته، اجرای صحیح و اصولی حرکت بشکن مستلزم رعایت و دقت نظر کافی به سه مرحله می باشد که به شرح آن ها می پردازیم.

1- فرم صحیح دست چپ

حرکت بشکن مثل حرکت ریز چپ، با دست بالا اجرا می شود، یعنی دست چپ در افراد راست دست. فرم دست چپ برای قرار گیری روی ساز درست مثل حرکت ریز چپ می باشد. یعنی از آرنج تا انگشتان، دست باید حالتی صاف و بدون زاویه داشته باشد و چهار استخوان مشت درست روی لبه ساز قرار بگیرد. زاویه قرار گیری دست روی تنبک نیز با توجه به عرض شانه ها بین ساعت یک الی دو قرار خواهد گرفت.

توجه داشته باشید که امتداد دست راست از ناحیه مفصل بین انگشتان و کف دست بایستی حتما بر لبه ساز عمود باشد و انگشت ها به طرف مرکز تنبک نشانه بروند. در اجرای حرکت بشکن در تنبک رعایت این نکته بسیار ضروریست. برای درک بهتر عکس زیر را مشاهده کنید.

 

 جایگاه دست چپ روی تنبک در اجرای بشکن:

 

اجرای صحیح حرکت بشکن در آموزش تنبک

 

2- محل برخورد انگشت ها با ساز تنبک

در این مرحله استاد به ما می گوید در هنگام اجرای حرکت بشکن، انگشت های یک تا چهار دقیقا کجای تنبک فرود می آیند. هر انگشت را به انگشت کناری آن گیر می دهیم تا با آزاد شدن آن به صورت پرتابی به سطح پوست تنبک برخورد کند. بشکن باید یک صدای زیر و تند ایجاد کند، لذا باید محل برخورد، بند اول انگشتها در ناحیه کناره تنبک باشد. نکته حائز اهمیت اینکه محل فرود هر چهار انگشت نباید روی یک نقطه باشد. هر انگشت حجمی دارد و به همین دلیل چهار انگشت در چهار نقطه متفاوت فرود می آید. اگر سعی کنیم همه بر یک نقطه بر خورد کنند، هم زاویه دست به هم میریزد هم نوازنده مجبور می شود بدن خود را کج کند.

3- نحوه حرکت دست چپ برای اجرای حرکت ریز چپ در تنبک

دست چپ بایستی کاملا بر تنبک چسبیده باشد و در طول اجرای حرکت، ساعد از ساز جدا نشود. مثل حرکت ریز چپ مچ دست باید به حالت دورانی بالا آمده و انگشتها حالت پلکانی بگیرند. شاید در روزهای اول این کار سخت باشد. اما باید دقت کنید که سختی کار شما را وادار به عقب بردن دست یا خم کردن انگشت ها نکند. طبق همین فرمول آن قدر تمرین کنید تا عضلات دست و انگشت های شما به اجرای صحیح حرکت بشکن عادت کند.

 

اجرای حرکت بشکن میانه در تنبک

حرکت بشکن میانه نیز یکی از حرکات هم خانواده بشکن می باشد. این حرکت همانطور که از نامش پیداست صدایی ما بین تم و بشکن ایجاد می کند. نه خیلی بم است نه خیلی زیر. در ویدیوی این درس نحوه اجرای صحیح حرکت بشکن میانه را یاد خواهید گرفت. در این حرکت انگشت سه روی انگشت چهار قرار گرفته و پس از پرتاب، تمام سطح انگشت اشاره به پوست تنبک برخورد می کند و صدایی متفاوت از بشکن را ایجاد می نماید. در درس هفدهم از دوره مقدماتی آموزش تنبک، حرکت بشکن میانه به طور کامل برای هنرجویان تدریس شد. 

 

سوالات متداول

1-عقب کشیدن مچ برای آنکه فشار کمتری بر آن وارد شود. این کار باعث می شود که انگشتها قدرت لازم برای برخورد را نداشته باشند و صدای ایجاد شده ضعیف و خسته باشد. 2- چرخاندن ساعد به جای شکستن مچ. یعنی به جای آنکه با استفاده از شکستن مچ، فضای لازم را برای حرکت انگشت ها فراهم کنید، راه راحت تر را انتخاب کرده و با چرخاندن ساعد، انگشتها را به سطح تنبک فرود آورید. 3- خم نکردن مچ به میزان لازم. اگر فشار لازم را در هنگام شکستن مچ وارد نکنید، انگشتهای شما به جای کناره تنبک، کمی پایین تر و به سمت مرکز ساز فرود می آید که باعث می شود صدای برخاسته از ساز، دیگر نشانی از صدای زیر تنبک نداشته باشد.
1- بشکن میانه فقط با انگشت شماره چهار یعنی انگشت اشاره اجرا می شود. اما بشکن با هر چهار انگشت یک تا چهار. 2-صدای بشکن میانه نه خیلی زیر است نه خیلی بم. اما صدای بشکن کاملا زیر است. 3-در اجرای بشکن میانه تمام سطح انگشت اشاره با پوست تنبک برخورد می کند. اما در حرکت بشکن سر انگشتان یا بند اول روی ساز فرود می آید.

توجه !

این پست آموزشی رایگان است.

برخی محصولات فروشگاه

همه موارد

نظر دهید (برای اعضا)

به این مورد امتیاز بدهید

Captcha

نظرات (0)

تاکنون نظری ثبت نشده است.

سبد خرید 0
تماس با ما