فروشگاه

پست های آموزشی

پست آموزشی

اجرای صحیح حرکت ریز چپ در آموزش تنبک

  • انتشار1401/06/21
اجرای صحیح حرکت ریز چپ در آموزش تنبک

هر چند در تنبک نوازی حرفه ای، دامنه حرکات و تکنیک ها نا محدود و بسیار متنوع است؛ اما پنج حرکت اصلی است که تمامی این تکنیک ها و ظرافت ها را در خود جای داده است: تم، بک، ریز راست، ریز چپ و بشکن (پِلنگ). کسی که آموزش تنبک می بیند، ابتدا باید یاد بگیرد که 5 حرکت اصلی تنبک چیست و چگونه اجرا می شود. به همین خاطر امین صادق پور، مدرس ساز کوبه ای تنبک در وبسایت نت به نت، در همان اولین قسمت دروس پیش نیاز آموزش تنبک؛ به معرفی این پنج حرکت و نحوه نواختن آنها پراخته است. در لینک زیر این درس را می توانید مشاهده کنید.

 

آشنایی با حرکات اصلی تنبک

 

آموزش تخصصی حرکات اصلی تنبک

دو دوره از آموزش ساز تنبک در وبسایت نت به نت گذشته است: دوره مقدماتی آموزش تنبک و دوره متوسطه آموزش تنبک. هر دوی این دوره ها در پکیج هایی مجزا در دسترس هنر آموزان موسیقی قرار گرفت. همچنین هنرجویان جدید در هر زمان که بخواهند می توانند کار یادگیری خود را با پکیج های آموزشی تنبک شروع کنند. در طول این دو دوره، تمرینات و اتودهای زیادی با هنرجویان کار شد. دو جلد از کتاب روش نوین آموزش تنبک تدریس شد و هنرجویان توانستند کم کم نوازندگی اصولی با این ساز پر طرفدار را بیاموزند. اکنون در زمان بین پایان دوره متوسطه و شروع دوره پیشرفته و حرفه ای تنبک، استاد صادق پور صلاح کار را بر آن دید که هر کدام از این پنج حرکت را به صورت مجزا و تخصصی و با شرح تمامی اشکالات رایج و متداول هنرجویان در اجرای صحیح آنها را آموزش دهد. در سه جلسه گذشته، حرکت تم در تبنک،حرکت بک در تنبک و حرکت ریز راست در تنبک مورد بررسی و آموزش تخصصی قرار گرفت. در این ویدیوی آموزشی به سراغ چهارمین حرکت، یعنی حرکت ریز چپ می رویم و با مشاهده کامل این ویدیو از استاد یاد میگیریم چگونه باید حرکت مهم ریز چپ را درست بنوازیم.

 

اجرای صحیح حرکت ریز چپ در آموزش تنبک

 

نحوه اجرای صحیح حرکت ریز چپ در آموزش تنبک

سه فاکتور اساسی در اجرای بی نقص حرکت ریز چپ بایستی رعایت شود. در ویدیو استاد به شرح مفصل و کامل این سه فاکتور می پردازد.

1- فرم صحیح دست چپ

دست چپ از آرنج تا نوک انگشتان باید کاملا کشیده باشد. زاویه قرار گیری دست روی تنبک بین ساعت یک یا دو خواهد بود. هر چه عرض شانه ها بیشتر باشد، از ساعت یک باید به سمت ساعت دو متمایل گردد. محل قرار گیری دست بر روی ساز باید به گونه ای باشد که 4 استخوان مشت روی لبه ساز تنبک قرار گیرد.

 

2- محل برخورد دست با ساز تنبک

انگشت یک تا چهار با فاصله زمانی بسیار کم و نا چیز بر روی ساز فرود می آید. انگشت اول (انگشت کوچک) باید زاویه ای نود درجه ای با کف دست داشته باشد و انگشت های دو تا چهار هر کدام به ترتیب زاویه بیشتری داشته باشند تا در هنگام برخورد به ساز، صدایی کاملا ریزشی یا اره ای ایجاد کنند. انگشت اول باید کاملا صاف باشد و سه انگشت بعدی انحنایی ملایم داشته باشد.

 

3- نحوه حرکت دست چپ برای اجرای حرکت ریز چپ در تنبک

بعد از دو مرحله فوق نوبت به اجرای حرکت می رسد. دست ابتدا از ناحیه پنجه کمی بالا آمده و در یک حالت دورانی، به سمت پوست تنبک پرتاب می شود. این فعل و انفعال باید با سرعت انجام بگیرد تا شاهد صدای دلخواه باشیم. دقت داشته باشیم که تمام سطح انگشتها باید با پوست تماس پیدا کند. پس اگر انحنای انگشتان بیش از اندازه زیاد باشد، نوک انگشتان به ساز برخورد می کند و صدای ریز تشکیل نمی شود. در این حرکت بیشترین تمرکز روی مچ خواهد بود. این در حالی است که ساعد بایستی کاملا ثابت باشد.

 

در ویدیوی زیر آموزش تخصصی حرکت ریز چپ توسط استاد صادق پور را مشاهده بفرمایید

 

سوالات متداول

عضلات دست در طول زندگی عادت به انجام حرکات روزمره داشته اند. وقتی حرکتی مثل ریز چپ به کارکرد عضلات اضافه می شود، فشار بر یک یا چند عضله بیشتر می کند. از انجا که بدن آدمی در مورد تغییرات انعطاف پذیر است، عضلات به مرور زمان برای اجرای آن منعطف و ساخته می شوند و درد نا پدید می شود. پس درد عضلات درست مثل شروع ورزشی مثل بدنسازی، کاملا طبیعی است و با گذشت زمان رفع می گردد.
در اجرای ریز چپ، سطح انگشتها باید با پوست تماس پیدا کند. پس اگر انحنای انگشتان بیش از اندازه زیاد باشد، نوک انگشتان به ساز برخورد می کند و صدای ریز تشکیل نمی شود.

توجه !

این پست آموزشی رایگان است.

برخی محصولات فروشگاه

همه موارد

نظر دهید (برای اعضا)

به این مورد امتیاز بدهید

Captcha

نظرات (0)

تاکنون نظری ثبت نشده است.

سبد خرید 0
تماس با ما