فروشگاه

پست های آموزشی

پست آموزشی

ریتم شناسی و تحلیل کشش نت ها در آموزش سنتور- قسمت سوم

  • انتشار1401/06/14
ریتم شناسی و تحلیل کشش نت ها در آموزش سنتور- قسمت سوم

 در دو قسمت گذشته استاد رسولیان، مدرس سنتور وبسایت نت به نت با ارائه نکاتی پیرامون اجرای نت ها با کشش های مختلف در سنتور و در کسر میزان های گوناگون؛ نحوه شناخت ریتم و دیرند نت ها را به شما آموزش داد. در این قسمت از ویدیوهای آموزش سنتور نیز به نکات تکمیلی در مورد این مبحث کمک آموزشی پرداخته می شود.

 

توضیحاتی در مورد نت مبنا در تئوری موسیقی

همه ما با مبحث کشش نت ها آشنا هستیم. کشش یک نت، به بار یا ارزش زمانی اجرای یک نت گفته می شود. در تئوری موسیقی برای جمع بندی این مبحث، یک نت را مبنا قرار داده و کشش سایر نت ها را بر اساس آن مشخص می کنند. چنانچه نت گرد مبنا باشد، کشش آن معادل یک واحد زمانی خواهد بود. بعد از آن نت سفید با ارزش زمانی یک دوم، نت سیاه معادل یک چهارم و ... دسته بندی می شوند.

در اکثر آموزشگاهها به دلیل کاربرد زیاد نت سیاه، این نت را برای شرح و تحلیل کشش نت ها به عنوان شاخص و مبنا به کار می برند که در عمل فرقی در ارزش زمانی نت ها نخواهد داشت. در هنگام اجرا، ارزش نت ها و زمان اجرای آنها با مولفه هایی مثل ضرب آهنگ و تمپو، و آن هم با مشخص بودن کسر میزان معنا می یابد. وگرنه خود دیرند ها متر و واحد مستقلی از خود ندارند.

 

نت سکوت در آموزش سنتور چیست؟

در مبحث کشش نتها یا دیرند، هر نت اجرایی یک معادل سکوت نیز دارد. برخی از هنرجویان از آنجا که سکوت را معادل اجرا نکردن می دانند، وجود این نت در میزان ها را زیاد جدی نمی گیرند. که این یکی از دلایل خراب شدن اجرا آنها می باشد.

هنرجو باید به این باور برسد که نت سکوت، سایه ای بی خاصیت از نت اصلی نیست. بلکه همان نت است با همان ارزش زمانی. همانطور که نت اصلی در واحد مشخص زمانی اجرا می شود، نت سکوت هم دقیقا در همان واحد اجرا می گردد. اجرای نت سکوت همان ننواختن است. میدانیم که موسیقی در تعریف اصلی خود، مجموعه ای از صداها و سکوت ها است. پس اگر در  یک میزان سه چهارم، دو نت سیاه و یک سکوت سیاه ببینیم، همان ارزش زمانی که برای نتهای سیاه قائل می شویم، برای سکوت سیاه نیز در نظر می گیریم.

 

تحلیل کشش نتها در سنتور با استفاده از آهنگ

در این ویدیو استاد مصطفی رسولیان مبحث ریتم شناسی و تحلیل کشش نتها را بر اساس هشتمین درس از دوره مقدماتی آموزش سنتور که آموزش یک آهنگ محلی با نام جونی جونی است، برای شما شرح می دهد. ریتم درس سه چهارم است و هنرجویان قبلا در دوره مقدماتی آموزش سنتور آن را آموخته اند.

 

ویدیوی آموزشی زیر با تدریس استاد

رسولیان را مشاهده نمایید

 

 

توجه !

این پست آموزشی رایگان است.

برخی محصولات فروشگاه

همه موارد

نظر دهید (برای اعضا)

به این مورد امتیاز بدهید

Captcha

نظرات (0)

تاکنون نظری ثبت نشده است.

سبد خرید 0
تماس با ما