فروشگاه

پست های آموزشی

پست آموزشی

ریتم شناسی و تحلیل کشش نتها در آموزش سنتور- قسمت دوم

  • انتشار1401/06/05
ریتم شناسی و تحلیل کشش نتها در آموزش سنتور- قسمت دوم

  قسمت دوم از تحلیل کشش نت ها و ریتم شناسی در آموزش سنتور را مشاهده می کنید. این دروس برای تقویت شناخت هنرجویان نسبت به کسر میزان های مختلف، ارزش زمانی نت ها یا دیرند، و درک هر چه بهتر معادله میزان لحاظ شده است. این مباحث همگی از اصول اولیه آموزش تئوری موسیقی است که برای تمام سازها مشترک است و در سرتاسر جهان به همین شکل مورد استفاده قرار می گیرد.

 

میزان نما یا کسر میزان در موسیقی

میزان ها همانند سلولهای به هم پیوسته ای هستند که یک ارگانیسم کامل را تشکیل می دهند. مجموع میزان ها در نهایت یک قطعه، ملودی یا آهنگ را می سازند. همواره در ابتدای میزان نخست، مولفه های مختلفی توسط نت نویس انگاشته می گردد. مولفه هایی همچون علامت سر کلید، سرعت اجرا یا تمپو و کسر میزان.

صحبت ما در این جلسه در مورد کسر میزان است. کسر میزان نام های دیگری نیز دارد. مثل میزان نما و ضرب آهنگ، متر و ریتم. البته به کار بردن کلمه ریتم یک اشتباه مصطلح موسیقیایی است که از بس استفاده شده، جا افتاده و کسی به این غلط مصطلح، خورده ای نمیگیرد.

به هر حال این مولفه ای که از دو عدد تشکیل شده به صورت یک کسر خوانده می شود. این کسر در دل خود معادله ای دارد که تحت هر شرایطی با محتوای میزان ها، هماهنگ است. در یک میزان نما، عددی که در صورت کسر درج شده، نشان دهنده تعداد ضرب (با تعداد نت فرق دارد) و عدد مخرج نشان دهنده کشش زمانی هر ضرب است.

به عنوان مثال در کسر میزان شش هشتم 6/8، عدد 6 به ما می گوید این میزان به 6 ضرب مساوی تقسیم می شود. عدد مخرخ هم می گوید، هر ضرب، کششی برابر یک نت چنگ خواهد داشت.

آری. مبنای کشش نتها، نت گرد می باشد که یک واحد زمانی ارزش دارد. نت گرد وقتی به هشت نت دیگر سرشکن شود، نت چنگ به وجود می آید.

دو نوع ارزش گذاری برای کشش نت ها وجود دارد. در تئوری موسیقی نت مبنا نت گرد می باشد که ارزش زمانی آن برابر با واحد یک می باشد. بقیه نت ها بر اساس نت گرد ارزش گزاری می شوند: نت سفید ½ ، نت سیاه ¼ و...

اما در روال عادی آموزشگاه های موسیقی، نت سیاه به دلیل استفاده مکرر از آن به عنوان نت مبنا استفاده می شود. دراین حالت ارزش زمانی سیاه برابر با 1، و به این ترتیب نت گرد 4، نت سفید 2، نت چنگ ½ و... خواهد بود.

 

جدول ارزش زمانی نت، بر مبنای نت سیاه

ریتم شناسی و تحلیل کشش نتها در آموزش سنتور- قسمت دوم

 برای بیان ساده تر، در ادامه به تحلیل یکی از مرسوم ترین کسر میزان ها در موسیقی می پردازیم.

 

تحلیل میزان نمای دو چهارم در آموزش سنتور

استاد رسولیان آهنگ ترن قشنگ من را برای تشریح چگونگی اجرا در میزان نمای دو چهارم انتخاب می کند. طبق توضیحات بالا، کسر میزان دو چهارم یعنی وجود دو ضرب در یک میزان که هر ضرب آن کششی معادل یک نت سیاه دارد. کشش نت سیاه یک چهارم است. پس اگر به جای هر نت سیاه، دو نت چنگ قرار گیرد؛ از آنجا که کشش چنگ یک هشتم می باشد معادله میزان برقرار خواهد بود:

1/8+1/8=1/4

کل ماجرا در یک اصل خلاصه می شود: معادله میزان تحت هر شرایطی برقرار است!

 

آموزش آهنگ برای سنتور، گنجینه ای ای غنی در نت به نت

در وبسایت نت به نت بخش جذابی به نام آموزش آهنگ برای سنتور داریم. هنرجویان مبتدی می توانند با مراجعه به این بخش از سایت از ویدیوهای رایگان آموزش آهنگ برای سنتور استفاده کنند. یادگیری آهنگ می تواند در مسیر یادگیری این ساز اصیل، انگیزه ای مضاعف را در هنرجو ایجاد کند و سکوی پرتابی برای رسیدن به مراحل بالاتر باشد.

برای یادگیری این آهنگ ها حداقل یک دوره مقدماتی را باید پشت سر گذاشته باشید. اگر هنوز آموزش سنتور را استارت نزده اید می توانید دوره مقدماتی پکیج جامع آموزش سنتور را تهیه کرده و کار یادگیری خود را آغاز نمایید. در این پکیج خیلی راحت و بدون دغدغه می توانید سطح مقدماتی آموزش سنتور را سپری کنید و به سراغ آهنگ ها بروید.

 

دعوت می کنیم ویدیدی کاربردی زیر به تدریس استاد مصطفی رسولیان را مشاهده بفرمایید.

 

  

سوالات متداول

دیرند یا کشش زمانی، مدت زمانی است که یک نت موسیقی به صورت پیوسته وادامه دار اجرا می شود. در تئوری موسیقی نت های اجرایی هر کدام دارای یک ارزش زمانی هستند. بیشترین کشش مربوط به نت گرد می باشد. این کشش برای نتهای سفید، سیاه، چنگ، دولاچنگ، سه لاچنگ و... به ترتیب نصف می شود.
در تئوری موسیقی نت مبنا نت گرد می باشد که ارزش زمانی آن برابر با واحد یک می باشد. بقیه نت ها بر اساس نت گرد ارزش گزاری می شوند: نت سفید ½ ، نت سیاه ¼ و... اما در روال عادی آموزشگاه های موسیقی، نت سیاه به دلیل استفاده مکرر از آن به عنوان نت مبنا استفاده می شود. دراین حالت ارزش زمانی سیاه برابر با 1، و به این ترتیب نت گرد 4، نت سفید 2، نت چنگ ½ و... خواهد بود.
دو چهارم بیانگرعبارت 2×1/4 است. می دانیم که ارزش زمانی نت سیاه یک چهارم می باشد. عدد دو هم تعداد ضرب های این میزان است. پس یه طور اجمالی می توان گفت دو چهارم به میزانی گفته می شود که دارای دو ضرب باشد و هر ضرب آن کششی معادل یک نت سیاه داشته باشد.

توجه !

این پست آموزشی رایگان است.

برخی محصولات فروشگاه

همه موارد

نظر دهید (برای اعضا)

به این مورد امتیاز بدهید

Captcha

نظرات (0)

تاکنون نظری ثبت نشده است.

سبد خرید 0
تماس با ما