فروشگاه

پست های آموزشی

پست آموزشی

اجرای صحیح حرکت تُم در آموزش تنبک

  • انتشار1401/05/25
اجرای صحیح حرکت تُم در آموزش تنبک

 نوازندگان ساز تنبک که با پکیج جامع دوره مقدماتی آموزش تنبک، کار یادگیری این ساز را استارت زدند، می دانند که تنبک نوازی از پنج حرکت اصلی تشکیل شده است: تم، بک، ریز راست، ریز چپ، بشکن یا پلنگ.

در این ویدیوی آموزشی استاد صادق پور مدرس وبسایت نت به نت، یکی از حرکات اصلی در آموزش تنبک نوازی یعنی حرکت تم را از نمای نزدیک و با شرح کلیه موارد مربوط به استایل صحیح و نحوه حرکت دست؛ و محل فرود آمدن دست بر روی ساز به هنگام اجرای این حرکت را به شما آموزش می دهد.

 

آشنایی با حرکات اصلی تنبک

 

 

نحوه اجرای صحیح حرکت تم در تنبک

حرکت تم باعث به وجود آمدن بم ترین صدای ممکن از ساز تنبک می شود. این حرکت در کنار حرکت بک، دو رکن اساسی تنبک نوازی هستند. حتی گفته می شود لغت تنبک در ابتدا تمبک بوده که از کنار هم قرار گرفتن دو کلمه تم و بک تشکیل شده است. اجرای صحیح حرکت تم بسیار ضروری است و به صورت مستقیم بر کیفیت نوازندگی تاثیر می گذارد.

 

- استایل دست راست برای اجرای حرکت تم در تنبک

دست نوازنده بایستی به حالت کاسه در آمده و از نظر هندسی بسیار گرد و منتظم باشد. هر چه این کاسه به شکل بیضی متمایل شود، صدای برخاسته از ساز بی کیفیت تر می شود. انگشت شست هم باید دقیقا بین بند اول و دوم انگشت سبابه قرار گیرد. ناخن های انگشتان حتما باید کوتاه باشد در غیر این صورت برای برخورد نکردن ناخن با پوست تنبک، نوازنده مجبور می شود دست خود را از حالت کاسه ای خارج و به شکل بیضی درآورد.

 

- نحوه حرکت دست راست برای اجرای حرکت تم در تنبک

تمام حرکات تنبک نوازی مخصوصا حرکت تم باید توسط نیروی مچ دست انجام پذیرد. بسیاری از هنرجویان به اشتباه از نیروی کتف خود برای این کار کمک می گیرند. این کار کاملا غلط است، چرا که کنترل نیروی وارده توسط کتف بسیار سخت تر از مچ دست می باشد. تنبک نوازی هنر بسیار ظریفی است و همه چیز باید تحت کنترل نوازنده باشد تا صدایی خوش و دلنشین را سبب گردد.

 

- محل برخورد دست با ساز برای اجرای حرکت تم در تنبک

برخورد دست راست با ساز بایستی به گونه ای انجام گیرد که ناحیه وسط نرمی کف دست (بافت نرم زیر انگشت شست) روی لبه تنبک فرود آید. بدین شکل اگر استایل دست درست باشد، انگشتان نیز جای درستی فرود می آیند. زاویه دست هم هنگام برخورد به ساز، روی ساعت ده و به سمت مرکز تنبک باشد. 

 

توجه !

این پست آموزشی رایگان است.

برخی محصولات فروشگاه

همه موارد

نظر دهید (برای اعضا)

به این مورد امتیاز بدهید

Captcha

نظرات (0)

تاکنون نظری ثبت نشده است.

سبد خرید 0
تماس با ما