فروشگاه

پست های آموزشی

پست آموزشی

ریتم شناسی و تحلیل کشش نتها در آموزش سنتور- قسمت اول

  • انتشار1401/05/19
ریتم شناسی و تحلیل کشش نتها در آموزش سنتور- قسمت اول

شناخت ریتم یا کسر میزانهای مختلف، همواره می تواند برای هنرجویان در هر سطحی گمراه کننده و پیچیده شود. در حالی که اصلا مبحث پیچیده ای در کار نیست و فقط بایستی هنرجو یک بار برای همیشه به یک درک کلی از شناخت ریتم برسد، تا همواره این موضوع ملکه ذهن او باقی بماند.

استاد رسولیان، مدرس سنتور وبسایت نت به نت پس از به پایان رساندن دوره مقدماتی آموزش سنتور، قصد آموزش این مطلب در سه قسمت مجزا دارد تا با سادگی هر چه تمام تر این مبحث را برای همه هنرجویان باز کرده و تحلیل نماید. مطمئنا با دیدن و یادگرفتن این سه قسمت، به پاسخ تمام سوالات خود در مبحث شناخت ریتمهای مختلف و کشش نتها خواهید رسید.

 

تعریف کسر میزان و رابطه آن با کشش نتها

کسر میزان یک الگوست. الگویی که به ما میگوید یک قطعه با چه وزنی اجرا شود. اصولا یک ملودی یا یک قطعه دارای یک کسر میزان مشخص است و تمامی میزان ها از الگوی کسر میزان پیروی می کنند. کسر میزان از دو عدد تشکیل شده است. صورت کسر بیانگر تعداد ضرب در آن میزان، و مخرج کسر هم نشان دهنده کشش نتهای میزان است. مخرج کسر به ما می گوید ضربهای داخل میزان با کشش چه نتی بایستی تقسیم بندی شود. با توجه به تعریف فوق، اگر کسر میزان مثلا سه چهارم باشد؛ حاوی این پیام خواهد بود:

" آهای نوازنده! میزانی که داری میبینی را باید به سه قسمت مساوی تقسیم کنی. و برای اجرای هر قسمت، فقط به اندازه کشش نت سیاه وقت داری. ولاغیر!"

آری، ارزش زمانی یا کشش نت سیاه یک چهارم نت گرد می باشد پس در میزان سه چهارم هر نت سیاه یک ضرب حساب می شود. پس مجموع همه نت هایی که در میزان سه چهارم قرار می گیرد، بایستی با کشش سه نت سیاه برابری کند.

استاد رسولیان این مبحث را که مربوط به آموزش تئوری موسیقی است، به طور مفصل به شما آموزش می دهد.

 

آموزش سنتور را از همین امروز شروع کنید

نام وبسایت نت به نت با آموزش موسیقی عجین شده و کاربران زیادی از این طریق به سطوح بالای نوازندگی رسیده اند. اگر میخواهید آموزش سنتور را شروع کنید، به قسمت بسته های آموزشی وبسایت نت به نت مراجعه کنید و بسته آموزشی با کیفیت ما یعنی پکیج جامع دوره مقدماتی آموزش سنتور را تهیه کنید و با خیال آسوده نوازنده شوید. در این پکیج از سطح صفر هر آنچه که مورد نیازتان باشد را خواهید داشت.

ضمنا قسمت آموزش آهنگ برای سنتور در سایت نت به نت به صورت کاملا رایگان در اختیار شما قرار گرفته است. ما همه تمهیدات لازم را برای نوازنده شدن شما نهادینه کرده ایم. کافی است فعل خواستن را با چاشنی تلاش و اراده صرف کنید.

 

توجه !

این پست آموزشی رایگان است.

برخی محصولات فروشگاه

همه موارد

نظر دهید (برای اعضا)

به این مورد امتیاز بدهید

Captcha

نظرات (0)

تاکنون نظری ثبت نشده است.

سبد خرید 0
تماس با ما