فروشگاه

پست های آموزشی

پست آموزشی

آهنگ بهار دلکش-آموزش آهنگ برای تار

  • انتشار1401/05/08
آهنگ بهار دلکش-آموزش آهنگ برای تار

هنرجویان گرامی ساز تار با آموزش رایگان آهنگی بسیار زیبا و ماندگار به نام بهار دلکش توسط استاد علی اقبال مدرس با تجربه سازهای تار و سه تار وبسایت نت به نت همراه شما هستیم. نت این آهنگ در کتاب تار و ترانه یمین غفاری قرار دارد. از آنجا که اکثر دروس آموزش آهنگ برای تار در وب سایت نت به نت از روی همین کتاب تدریس می شود، خرید این کتاب را به شما عزیزان توصیه می کنیم. برای خرید این کتاب در سایت نت به نت روی لینک زیر کلیک کنید.

 

خرید کتاب تار و ترانه یمین غفاری

تصنیف بهار دلکش

بهار دلکش یکی از ساخته های ماندگار استاد بی بدیل موسیقی سنتی ایران، درویش خان است. هر چند که در منابع غیر رسمی ابداع ان را به عارف قزوینی نیز نسبت داده اند. اما با قیاس این اثر با سایر آثار درویش خان می توان گفت بی شک آهنگسازی آن توسط درویش خان انجام شده است. این تصنیف در دستگاه شور، آواز ابوعطا اجرا می شود. متن تصنیف از قول فرامرز پایور توسط ملک الشعرای بهار سروده شده و چند بند آن نیز اشعاری است که از دیوان عارف قزوینی گرد آوری شده است. بی قراری دلداده نسبت به بی وفایی معشوق در متن ترانه این اثر موج می زند. تضرع و گله های اول شخص در این شعر آن قدر بی آلایش و غم انگیز است که دل هر شنونده ای را از مظلومیت او به لرزه می اندازد. بهار آمده، همه خوشحال و سر مستند اما من بی چاره از فراق تو در به درم. آیا رواست اینگونه در نوبهاران از سنگینی قهر تو به حزن و اندوه نشسته باشم؟ چه شد آن عهد و پیمان؟

تا به حال خوانندگان زیادی این اثر را اجرا نموده اند. عبدالله دوامی، محمد رضا شجریان، رشید بهبودف، عارف، شکیلا و... اما بی تردید زیباترین و حرفه ای ترین اجرای آهنگ بهار دلکش از خسرو آواز ایران، محمد رضا شجریان بوده است. او در خواندن این اثر، چنان ریتم را می شکند و از ضرب ها خارج می شود، که گویی با حال پریشان راوی، همسویی می کند. همانطور که می دانید خارج شدن از ریتم در قطعات ریتمیک باعث خرابی اجرا می شود. اما استاد شجریان آنقدر حرفه ای این کار را می کند، که این اثر را دهها بار زیبا تر و تاثیرگذار تر کرده است.

 

آموزش تار در وب سایت نت به نت

 

آموزش رایگان آهنگ بهار دلکش برای ساز تار

ریتم درس شش هشتم است و تمپو 78 در نظر گرفته شده است. برای یادگیری راحت تر حتما از مترونوم استفاده نمایید. یک بار ویدیو را به صورت کامل مشاهده کنید و توضیحات استاد علی اقبال نکته براداری کنید. سپس تار خود را برداشته و همزمان با پخش مجدد ویدیوی آموزشی به تمرین بپردازید. حتما از روی نت ها بنوازید تا هم تمرینی برای آموزش نت خوانی شما شود و هم نوازندگی شما بر اساس قواعد و استاندارهای تئوری موسیقی شکل گیرد. علائم تغییر دهنده برای آموزش این آهنگ عبارتند از سی بمل و می کرون.

 

متن آهنگ بهار دلکش

بهار دلکش رسید و دل به‌جا نباشد
از آن‌که دلبر دمی به فکر ما نباشد
در این بهار ای صنم بیا و آشتی کن
که جنگ و کین با من حزین روا نباشد
صبحدم بلبل، بر درخت گل، به‌خنده می‌گفت
نازنینان را، مه‌جبینان را، وفا نباشد

اگر که با این دل حزین تو عهد بستی
حبیب من، با رقیب من، چرا نشستی؟
چرا دلم را عزیز من، ز کینه خستی؟
بیا بَرَم شبی از وفا ای مه الستی
تازه کن عهدی که با ما بستی

به باغ رفتم دمی به گل نظاره کردم
چو غنچه پیراهن از غم تو پاره کردم
روا نباشد اگر ز من کناره جویی
که من ز بهر تو از جهان کناره کردم
ای پری پیکر، سرو سیمین بر، لعبت بهاری
مهوشی جانی، دلکشی اما، وفا نداری

به باغ رفتم چو عارضت گلی ندیدم
ز گلشن‌ات از مراد دل گلی نچیدم
به خاک کوی تو لاجرم وطن گزیدم
ببین در وطن از رفیقانت،
وز رقیبانت، در وطن‌خواهی چه‌ها کشیدم

 

دانلود و پخش آنلاین آهنگ بهار دلکش با صدای استاد شجریان

 

هنرجویان عزیز در ویدیوی زیر آموزش رایگان آهنگ بهار دلکش برای ساز تار را مشاهده بفرماید:

 

توجه !

این پست آموزشی رایگان است.

برخی محصولات فروشگاه

همه موارد

نظر دهید (برای اعضا)

به این مورد امتیاز بدهید

Captcha

نظرات (0)

تاکنون نظری ثبت نشده است.

سبد خرید 0
تماس با ما