فروشگاه

پست های آموزشی

پست آموزشی

نحوه اجرای صحیح مضراب تار

  • انتشار1401/04/20
نحوه اجرای صحیح مضراب تار

مهمترین قسمت برای شروع آموزش تار، یادگیری شیوه صحیح مضراب زدن می باشد. این مسئله به حدی مهم است که اساتید نوازندگی همیشه آن را به عنوان اولین نکته با هنرجو کار می کنند.

 

نکات آموزشی تار

همانطور که میدانید نوازندگی ساز تار، به کمک یک ابزار واسطه به نام مضراب صورت می گیرد. این وسیله که از یک تیغه ای که معمولا از جنس فلز برنج است در پوششی از موم ساخته می شود. نوازنده با زخمه هایی که بر سیمهای تار وارد می کند، سیمها را مرتعش کرده و باعث ایجاد صدا در تار می شود.

جنس صدای برآمده از مضراب زدن، باید بسیار حرفه ای و اصولی باشد. اگر نوازنده نتواند مضراب زدن را به شیوه صحیح اجرا کند، طبیعتا صدای غیر استانداردی را ایجاد میکند، که نه تنها زیبا نیست، بلکه می تواند فالش و گوش خراش باشد. لذا اولویت مضراب صحیح برای تار، بالاتر از فاکتورهای مهمی همچون انگشت گذاری و نت خوانی است.

در این ویدیوی آموزشی، علی اقبال مدرس تار و سه تار در وبسایت نت به نت به شما آموزش میدهد چگونه مضراب زدن در ساز تار را به صورت صحیح اجرا کنید. با مشاهده ویدیوی زیر خواهید دید که ۴ فاکتور اصلی در اجرای مضراب صحیح تار نقش دارند.

 

۴ عامل مهم در اجرای صحیح مضراب تار

نحوه اجرای صحیح مضراب تار آموزش تار آموزش مجازی تار

 

۱. جایگیری صحیح نرمی دست روی خرک: هنگام مضراب زدن باید توجه داشته باشید نرمی کف دست که در منتها الیه انگشت شست قرار دارد، در جای درست خود قرار بگیرد. وقتی مضراب بر سیمهای یک و دو میخورد، نرمی دست بایستی در قسمت پایینی خرک تار قرار گیرد. برای سیمهای سه و چهار مضراب بر روی قسمت میانی، و برای سیمهای پنج و شش نرمی دست باید بر روی قسمت بالایی خرک جای گیرد.

 

۲. دقت به هلال انگشت شست: وقتی مضراب را بین انگشتان خود قرار می دهید، هلال شست باید به خوبی شکل بگیرد. یعنی به هیچ عنوان نباید اجازه دهید انگشت شست شما از ناحیه مفصل خم شود. این فاکتور اهمیت بالایی در تسلط بر نگهداشتن مضراب در دست دارد.

 

۳. حرکت در ناحیه مچ دست: اگر به مضراب زدن یک نوازنده حرفه ای نگاه کنید می بینید که تنها مچ دست او به صورت رفت و برگشت حرکت می کند و قسمت ساعد و انگشتان ثابت هستند. همچنین بایستی مضراب به صورت کاملا عمودی بر سیمها نواخته شود.

 

۴. حفظ تعادل مضراب: نباید فشار یا نیروی وارده بر قسمتی از مضراب، بیشتر یا کمتر از سایر قسمت ها باشد. به عبارت دیگر مضراب باید در بین هر سه انگشت نگه دارنده، تعادل یکنواختی داشته باشد. دقت داشته باشید که نگهداری مضراب بین انگشتان خیلی محکم و انعطاف ناپذیر نباشد و هم چنین نباید مضراب شل و متحرک باشد.

 

آموزش رایگان دوره مقدماتی تار

حال که با اصول اولیه مضراب زدن در تار آشنا شده اید، تمرین و تلاش را چاشنی کار کنید. اگر مضراب زدن شما استاندارد و مناسب باشد،حرفه ای شدن برایتان آسان تر می گردد. شما می توانید با آموزش آهنگ برای تار که در وبسایت نت به نت فراهم کرده ایم، به تمرین بپردازید و مهارت مضراب زدن خود را تقویت کنید. ضمن آنکه اگر هنوز آموزش تار را شروع نکرده اید، دوره مقدماتی آموزش مجازی تار وبسایت نت به نت به صورت کاملا رایگان در اختیار شماست، آن را از دست ندهید.

ویدیوی زیر را مشاهده بفرمایید:

 

 

توجه !

این پست آموزشی رایگان است.

برخی محصولات فروشگاه

همه موارد

نظر دهید (برای اعضا)

به این مورد امتیاز بدهید

Captcha

نظرات (0)

تاکنون نظری ثبت نشده است.

سبد خرید 0
تماس با ما