فروشگاه

پست های آموزشی

پست آموزشی

آموزش آهنگ کوردستان خوشه برای سنتور

  • انتشار1401/03/11
آموزش آهنگ کوردستان خوشه برای سنتور

همراهان عزیز برای این درس از آموزش سنتور در وب سایت نت به نت، آهنگی کوردی را در نظر گرفته ایم با نام کوردستان خوشه از گروه موسیقی کامکارها. کوک مورد نیاز سنتور برای یادگیری و اجرای این آهنگ، همان کوک دستگاه شور است. استاد رسولیان ابتدا درس را نت خوانی کرده و پس از بیان نکات آموزشی، این درس را روی سنتور اجرا می کند. 

آهنگ کوردستان خوشه از ساخته های بنیان گذار گروه موسیقی کامکارها، مرحوم حسن کامکار می باشد. گروه کامکارها بزرگترین گروه موسیقی خانوادگی در کشور است که در آن نوازندگان بزرگی به جامعه معرفی شده اند. از سنتورنوازان این گروه می توان نامهایی چون پشنگ، اردوان و سیاوش کامکار را عنوان نمود. این گروه بزرگ سالهاست که در زمینه موسیقی کوردی و همچنین موسیقی دستگاهی ایران فعالیت دارند. نام گروه کامکارها با همکاری تعدادی از بزرگان موسیقی کشور همچو محمدرضا لطفی، حسین علیزاده و پرویز مشکاتیان، با تشکیل گروههای معتبر عارف و شیدا پیوند خورده است و مخصوصا در اوایل انقلاب، هسته اصلی اجراهای این گروه ها بوده اند.

کسر میزان درس دو چهارم است. این درس مهارت ریز زدن را به خاطر وجود نت های چنگ و دولاچنگ متوالی تقویت می کند. برای یادگیری این درس حتما می بایست دوره مقدماتی سنتور را گذرانیده باشید. در وبسایت نت به نت این دوره تحت عنوان آموزش مقدماتی سنتور و بر اساس کتاب دستور سنتور استاد پایور تدریس شده است. پکیج جامع آموزش مقدماتی سنتور را می توانید از این وبسایت تهیه کنید. علامت دال سنیو یکی از اصطلاحات جدیدی است که در خطوط حامل خواهید دید. این علامت که در بین و پایان قطعه موسیقی قرار می گیرد و با یک s خط دار مشخص می شود به نوازنده می گوید وقتی به پایان قطعه رسید، برگردد به علامت قبلی و از آنجا قطعه را دوباره اجرا کند. علامت هایی مثل دال سنیو و دا کاپو بیشتر برای اختصار و پرهیز از تکرار در نت نویسی به کار می روند.

 

آهنگ کوردستان خوشه گروه کامکارها

 

 

نت مربوط به این درس در صفحه ۵۴ از کتاب شیوه سنتور نوازی پشنگ کامکار قرار دارد. عزیزانی که به این کتاب دسترسی ندارند از طریق لینک زیر می توانند نت را دانلود نمایند.

 

نت آهنگ کوردستان خوشه کامکار از اینجا دانلود کنید

 

در ویدیوی زیر آموزش رایگان آهنگ کوردستان خوشه برای ساز سنتور توسط استاد مصطفی رسولیان را مشاهده بفرمایید. 

 

 

توجه !

این پست آموزشی رایگان است.

برخی محصولات فروشگاه

همه موارد

نظر دهید (برای اعضا)

به این مورد امتیاز بدهید

Captcha

نظرات (0)

تاکنون نظری ثبت نشده است.

سبد خرید 0
تماس با ما