فروشگاه

پست های آموزشی

پست آموزشی

آموزش استفاده از مترونوم برای تنبک نوازی

  • انتشار1400/11/28
آموزش استفاده از مترونوم برای تنبک نوازی

 

اهمیت حفظ دقیق فاصله ضرب‌ها در تنبک نوازی

تنبک یک ساز کوبه ایست و وظیفه اصلی نوازنده آن ایجاد ضرب های کاملا مشخص و هماهنگ با فواصل زمانی متحد برای سایر نوازندگان گروه می باشد. در همه سازها، حفظ فاصله ضربها که به آن کشش یا دیرند می گویند، کاملا الزامی است. یعنی اگر نوازنده نتواند بر اساس ریتم مشخصی بنوازد و ضربها و سرضربها را رعایت کند، حتی از مقام آماتوری هم فراتر نرفته است. این اصل در سازهای ضربی نظیر تنبک اهمیت دو چندانی دارد، چراکه وظیفه خاص و اصلی یک تنبک نواز، ایجاد ضرب های مشخص برای همنواز یا گروه نوازندگی است.

 

آموزش تنبک در وب سایت نت به نت

 

همه ما با میزان آشنایی داریم. میزان ها سلول یا باکس هایی هستند که در بطن خود حامل دستورالعمل های یک ملودی می باشند. از به هم پیوستن میزانها، تمام پروتکل های اجرایی یک قطعه موسیقی به وجود می آید. وزن میزان ها با دو عدد که آنها را به کسر میزان می شناسیم مشخص می گردد. مثلا یک قطعه که داری کسر میزان شش هشتم باشد، یعنی همه میزان های آن قطعه، قطعا باید این وزن را داشته باشند. در داخل میزان نت ها روی خطوط حامل قرار می گیرند. مثلا در میزان شش و هشت یا شش هشتم، حتما میبایست ۶ نت چنگ یا معادل آن در میزان قرار داشته باشد. فاصله اجرای نتهای همسان در یک قطعه، همواره با یکدیگر برابر است. در مثال فوق اگر در یک میزان سه نت سیاه (معادل شش نت چنگ) داشته باشیم، فاصله اجرایی این سه نت می بایست به صورت کاملا برابر باشد. یا اگر یک نت سیاه و چهار نت چنگ داشته باشیم، ارزش زمانی یا فاصله زمانی دو نت چنگ باید برابر با یک نت سیاه باشد و طبق همین الگو میزان به میزان این فواصل حفظ شود.

در اینجا ارزش یک وسیله کاربردی به نام مترونوم مشخص می گردد.

 

آشنایی کامل با مترونوم

 

مترونوم یک وسیله ساده برای ایجاد صداهایی کلیک مانند یا به اصطلاح تق تق، با فواصل زمانی یکسان است. این فواصل قابل تنظیم است و می تواند به ازای فاصله نت های سفید، گرد، سیاه، چنگ و... تغییر کند. اصولا نت سیاه مبنای خوبی برای تنظیم کردن مترونوم به شمار می رود.

 

تعریف مترونوم و اهمیت استفاده از آن

مترونوم یک وسیله ساده برای ایجاد صداهایی کلیک مانند یا به اصطلاح تق تق، با فواصل زمانی یکسان است. این فواصل قابل تنظیم است و می تواند به ازای فاصله نت های سفید، گرد، سیاه، چنگ و... تغییر کند. اصولا نت سیاه مبنای خوبی برای تنظیم کردن مترونوم به شمار می رود.

هنرجویان تنبک در مسیر یادگیری این ساز، حتما می بایست از مترونوم استفاده کنند. هر چقدر هم که مغز دقیق و حساب شده کار کند، باز هم نمی تواند همیشه سرضرب ها را به طور مساوی قسمت بندی نماید. به خاطر همین در زمان یادگیری و تمرین تنبک، استفاده از مترونوم بسیار کاربردی و حتی ضروری است.

 

مترونوم کمک می کند تا نوازنده کاملا بر روی ضرب ها و سرضرب ها بنوازد و از ریتم خارج نگردد.

مترونوم انواع مختلفی دارد. تا همین چند سال پیش و قبل از فراگیری فناوری دیجیتال در زندگی بشریت، مترونوم ها مکانیکی بودند. اما پس از آن مترونوم دیجیتالی و در آخر اپلیکیشن مترونوم به صورت کامل جایگزین مترونوم های مکانیکی گردید. تقریبا همه امروزه گوشی های هوشمند دارند و در کسری از زمان می توانند یکی از اپلیکیشن های رایگان مترونوم را دانلود کرده و از آپشن ها و اختیارات وسیع آن استفاده نمایند.

در این ویدیو استاد امین صادق پور، مدرس ساز تنبک وبسایت نت به نت، به صورت مفصل در مورد لزوم استفاده از مترونوم با شما صحبت می کند. پس از آن به صورت عملی کار با مترونوم با کسر میزان های مختلف را نمایش می دهد و به معرفی هر سه نوع مترونوم مکانیکی، دیجتالی و برنامه نصبی آن می پردازد.

این ویدیو برای نوازندگان همه سازها مفید است، چرا که مترونوم یک ابزار کاربردی در موسیقی است و استفاده از آن همه سازها را در بر می گیرد. با اشتراک گذاری آن به اعتلای هنر نوازندگی کمک کنید.

 

 

سازهای ضربی و استفاده از مترونوم

مترونوم، وسیله ای که در عین سادگی؛ یکی از موثرترین عوامل در یادگیری سازهای ضربی مثل تنبک است. نوازنده تنبک در آنِ واحد باید دو مورد را کنترل کند: 1- اجرای صحیح حرکات تنبک نوازی 2- نواختن روی ریتم و خارج نشدن از سر ضرب ها.

مترونوم مورد دوم را در ذهن و حافظه عضلانی نوازنده، نهادینه می کند. وقتی صحبت از ریتم می شود، سازهای ضربی نمودی ویژه می یابند. در هر اجرای گروهی، کنسرت ها و ارکسترهای بزرگ؛ تمام نوازندگان به ریتم و ضرب های نوازنده ساز ضربی دقت دارند. انحراف نوازنده تنبک از ریتم، برابر است با انحراف کل نوازندگان. نبض هارمونی بودن یک اجرا در دست نوازندگان سازهای ضربی است. بنابر ین در دوران یادگیری ساز تنبک، ریتم شناسی از مهتمرین موضوعات آموزشی هنرجو به حساب می آید. ذهن آدمیزاد به خودی خود درک خوبی نسبت به ضرب های متوالی و موزون دارد. اما این درک به هیچ عنوان کافی نیست. چرا که ذهن انحراف تدریجی از ریتم را متوجه نمی شود. یک انحراف جزئی؛ در طول اجرای قطعه سرایت پیدا می کند و نظم و وزن مورد نظر را به طور کامل از بین می برد.

مترونوم برای همه سازها کاربرد دارد. اما استفاده از آن برای سازهای ضربی نظیر تنبک، جایگاهی فراتر از تصور دارد. این ابزار ساده با مشخص نمودن ضرب های قطعه با دقتی کامل، به هنرجو یاد می دهد که ریتم را بشناسد و از آن خارج نشود.

 

توجه !

این پست آموزشی رایگان است.

برخی محصولات فروشگاه

همه موارد

نظر دهید (برای اعضا)

به این مورد امتیاز بدهید

Captcha

نظرات (0)

تاکنون نظری ثبت نشده است.

سبد خرید 0
تماس با ما