فروشگاه

پست های آموزشی

پست آموزشی

تمرینات وارم آپ (warm up) برای تقویت مضراب در سه تار

  • انتشار1399/08/16
تمرینات وارم آپ (warm up) برای تقویت مضراب در سه تار

 

وارم آپ در لغت به فعالیتی گفته می شود که به منظور دست گرمی و آمادگی فیزیکی بدن پیش از انجام کار اصلی انجام می گیرد. این اصطلاح در موسیقی نیز ورود کرده و دقیقا همین معنا را یدک می‌کشد. یعنی نوازنده قبل از تمرین یا اجرا، برای گرم کردن عضلات خود تمریناتی تحت عنوان وارم آپ انجام می‌دهد تا هماهنگی بین سیستم عصبی و عضلات به فرم مطلوب خود برسد. ساده‌ترین مثال برای توصیف این لغت نرمش کردن قبل از شروع ورزش می‌باشد. تمرینات وارم آپ اصولا شامل اتودهایی از پیش ساخته شده می باشد که نوازنده می تواند به وسیله آن، بدون اتلاف وقت و به صورت منسجم خود را برای نوازندگی و یا تمرین آماده کند. ویدیوی آموزشی پیش رو اولین قسمت از سری مجموعه تمرینات وارم آپ برای سه تار می‌باشد که توسط علی اقبال برای هنرجویان ارائه می‌گردد. در وهله نخست شاید تمرین امروز به نظر بسیار ساده باشد، اما رویه اینگونه خواهد بود که در هفته‌های آتی به تدریج این تمرینات سخت‌تر می‌شود. اگر از هم اکنون این اتودها را تمرین کنید، در پایان این مجموعه طیف کاملی از تمرینات وارم آپ را در اختیار خواهید داشت که بسته به سطح اجرا یا تمرینات خود می‌توانید از هر کدام از این اتودهای کاربردی بهره ببرید. برای درک اهمیت وارم آپ ((warm up در نوازندگی، یک ارکستر بزرگ را در نظر بگیرید که با تعداد زیادی از نوازندگان در برابر دیدگان مخاطبین اجرای خود را آغاز می‌کنند. قبل از شروع تک تک نوازندگان در پشت پرده ساعتی را به تمرین گرم کردن دستها می‌پردازند. در غیر این صورت هارمونی بین اعضای گروه دچار نقص می‌گردد و حاصل زحمات چند ماهه آن ارکستر به علت کندی و آماده نبودن فیزیک نوازندگان به باد می‌رود. به هنرجویان عزیز وبسایت نت به نت توصیه می‌کنیم قبل از شروع تمرین، دقایقی را با تمرینات وارم آپ به گرم کردن دست خود بپردازند. گرم شدن دستها برای مضراب زدن و انگشت گذاری باعث می‌شود تمرینی شاداب تر، روان‌تر و پر انرژی‌تری داشته باشید و از خستگی عضلات و دست کشیدن از تمرینات بگریزید.

 

آموزش سه تار در وب سایت نت به نت

 

تمرینات وارم آپ (warm up) برای تقویت مضراب در سه تار- قسمت دوم

 

در ادامه تمرینات وارم آپ جهت تقویت مضراب زدن در سه تار، استاد اقبال دو نوع تمرین دیگر را در بستر نتهای چنگ به شما آموزش می دهد. دوستان دقت داشته باشید این تمرین ها به صورت ترتیبی است و باید آنها را مرحله به مرحله یاد بگیرید. یعنی چنانچه وارم آپ قبلی را هنوز تمرین نکرده اید، سراغ بعدی ها نروید. این تمرینها به صورت هدفدار جلسه به جلسه پیشرفت می کند و به بستر نت های دولاچنگ و سه لاچنگ و با کسر میزان های متفاوت نیز، خواهد رسید. پس حتما این سلسله مراتب را رعایت کنید. باز هم تاکید می کنیم استفاده از تمرین های وارم آپ مثل نرمش قبل از ورزش برای گرم کردن دستها بسیار مفید است و به روان شدن قدرت و توانایی مضراب زنی شما کمک شایانی می نماید. این ویدیوی آموزشی را ابتدا به دقت مشاهده کنید سپس همزمان با پخش ویدیو شما نیز به اجرای آن همراه با استاد بپردازید. پس از یادگیری می توانید بسته به نیاز، هر چقدر خواستید تمرین کنید. به زودی وارم آپ های بعدی در همین صفحه به روز رسانی می گردد.

 

 

تمرینات وارم آپ (warm up)برای تقویت مضراب در سه تار - قسمت سوم

سومین قسمت از تمرینات کاربردی وارم آپ برای تقویت مضراب زدن در سه تار را مشاهده می فرمایید. دوستان بسیار مهم است که مراتب تمرین را درست طبق آنچه علی اقبال به شما می گوید انجام دهید. همانطور که میبینید رفته رفته این تمرینات تخصصی تر می شود و در اجرای آن با توجه به ورود نت های دولاچنگ و سه لاچنگ، سرعت دست شما در مضراب زدن نیز بیشتر می شود. در این جلسه سه تمرین دیگر را یاد خواهید گرفت که به توانایی شما در ریز راست و چپ برای مضراب زدن بسیار کمک خواهد کرد. فلسفه وارم آپ همانطور که در بندهای قبلی گفتیم، به گرم کردن بدن یا عضو درگیر در فعالیت پیش رو (در اینجا نوازندگی سه تار) بر می گردد. این تمرینات را ابتدا با سرعت کم انجام دهید. خوب که یاد گرفتید سرعت را بیشتر و بیشتر کنید. تقویت هنر مضراب زدن در سه تار از واجبات نانوشته یادگیری این ساز و کلا هر ساز زهی و زخمه ای دیگر می باشد. هدف شما می بایست قبل از نوازندگی صحیح نوازی باشد و صحیح نوازی هم جز در سایه تقویت مضراب زدن ممکن نخواهد بود.

 

 

تمرینات وارم آپ ( (warm upبرای تقویت مضراب در سه تار- قسمت چهارم

قسمت چهارم تمرینات وارم آپ با هدف تقویت مضراب در سه تار را مشاهده می کنید. این قسمت شامل دو تمرین جداگانه دیگر می باشد که در بستر نتهای چنگ و دولاچنگ گردش می کند. به راست و چپ ها در نواختن مضراب بسیار دقت کنید و سعی کنید با تمرکز لازم طبق الگوی ارائه شده توسط علی اقبال آن را یاد بگیرید. پیشنهاد می شود از مترونوم برای این تمرین ها استفاده کنید تا سر ضرب ها را دقیق و بدون اشکال اجرا نمایید. الگوی مضرابی فوق در نواختن بسیاری از چهار مضراب ها کاربرد دارد و به نوعی تمرین پایه ای چهار مضراب محسوب می گردد. باز هم به این نکته اشاره می کنیم که تمرینات وارم آپ با هدف تقویت و روان شدن مضراب زدن هنرجویان طراحی شده و توجه به شیوه اجرای صحیح آن میتواند در تسلط به مضراب بسیار مفید به فایده واقع گردد. هر چند این تمرینات با عنوان سه تار در وبسایت نت به نت قرار گرفته، اما نوازندگان تار نیز می توانند طبق همین الگوها به یادگیری و اجرای آن بپردازند. خوب تمرین کنید تا برای جلسه بعدی و تمرین های جدید از آمادگی لازم برخوردار باشید.

 

 

 

تمرینات وارم آپ ((warm up برای تقویت مضراب در سه تار- قسمت پنجم

 

پنجمین قسمت از تمرینات وارم آپ با هدف تقویت مضراب زدن را مشاهده می فرمایید. در این قسمت سه تمرین از نوع دراب را آموزش خواهید دید. دراب همانطور که می دانید به سه مضراب متوالی راست چپ راست گفته می شود که دو نت اول به حالت زینت (ظریف، پیانو) و نت سوم فورته (دارای شدت) اجرا می شود. تمرین دوم دراب چپ می باشد که علاوه مضراب های دراب، یک مضراب چپ را نیز به دنبال دارد و سومین تمرین هم دراب چپ بم هست که همان دراب چپ به علاوه یک مضراب بم می باشد. این تمرینها برای تقویت مضراب ریز و همچنین هماهنگی بین فرمان های مغز با عضلات دست بسیار مفید و کاربردی است. توصیه می کنیم ابتدا تمرین دراب را خوب اجرا کنید و پس از تسلط به سراغ دو تمرین بعدی بروید. باز هم این نکته را ذکر میکنیم که تمرین های دراب برای گرم کردن دست نوازنده قبل از تمرین یا اجرا تهیه می شود و نقش مهمی در روان شدن دست و انگشتان هنرجو هنگام مضراب زدن را بر عهده دارد.

 

 

 

توجه !

این پست آموزشی رایگان است.

برخی محصولات فروشگاه

همه موارد

نظر دهید (برای اعضا)

به این مورد امتیاز بدهید

Captcha

نظرات (1)

بهرام خلیقی

تاریخ ارسال :1399/09/22

درود بر شما بسیار مفید بود

وبسایت نُت به نُت

درود بر شما، از اينکه مطالب این بخش برای شما مفيد و مؤثر بوده است خرسنديم. پيروز باشيد

سبد خرید 0
تماس با ما