فروشگاه

پست های آموزشی

پست آموزشی

پاسخ به سوالات متداول هنرجویان سنتور

  • انتشار1399/06/05
پاسخ به سوالات متداول هنرجویان سنتور

 

درود بر شما هنردوستان و علاقه مندان به یادگیری ساز سنتور. مصطفی رسولیان هستم، مدرس و نوازنده سنتور و قصد دارم در این مقاله سوالات رایجی که هنرجویان قبل از شروع به یادگیری این ساز می پرسند را مورد بررسی قرار دهیم. ناشناخته بودن دنیای هنر قبل از ورود به آن، همواره سوالاتی را در ذهن هنرجویان پدید می آورد. این سوالها غالبا در مورد چگونگی مسیر راه آموزشی و یا کسب اطلاع از ملزومات شروع یادگیری می باشد. از آنجا که در وبسایت نت به نت، ساز دلنشین سنتور به صورت مجازی تدریس می گردد، بر خود دیدم تا تعدادی از سوالهایی که بیشترین تکرار را بین هنرجویان سنتور داشته است را پاسخ دهم. انتهای این مقاله باز است و هر از چندگاهی با تعدادی سوال جدید به روز می شود.

 

آموزش سنتور در وب سایت نت به نت

 

چه سنی برای یادگیری سنتور مناسب است؟

 

بحث آموزش با آموزش پذیری متفاوت است. نظام آموزشی هر کشور علاوه بر آموزش وظیفه آموزش پذیری یا پرورش کودکان را نیز به دوش دارد. اما مدرسین سازهای مختلف، تنها آموزش را در دستور کار خود دارند. بنابراین بهتر است کودک شما حداقل پایه اول ابتدایی را گذرانده باشد تا از آمادگی کافی برای پذیرفتن آموزش برخوردار باشد.

 

آیا یادگیری و نواختن ساز سنتور سخت و دشوار است؟

 

فی نفسه یادگیری هیچ سازی سخت یا آسان نیست. این مقوله کاملا به استمرار و پشتکار در تمرین های ارائه شده بستگی دارد. طبق تجربه من، هر فردی که حداقل آی کیو یا ضریب هوشی را برای یک زندگی معمولی داشته باشد، میتواند اقدام به یادگیری این ساز کند. اگر کسی واقعا اراده کند که سنتور را یاد بگیرد، هیچ مانعی به جز تنبلی و اهمال کاری خود او نمیتواند جلوی پیشرفتش را بگیرد.


آموزش تئوری موسیقی در وب سایت نت به نت

 

آموزش سنتور، برای شناخت سطح کیفی ساز سنتور به سالها تجربه و فعالیت در این حوزه نیاز است.

 

 

چگونه و چه موقع باید ساز سنتور تهیه کنیم؟

 

طبیعتا هنرجویی که به تازگی قدم در راه یادگیری ساز سنتور نهاده است، هیچ تخصصی در مورد کیفیت و ساختار یک سنتور ندارد. تشخیص خوب و بد بودن یک سنتور مسئله ایست که نیاز به تجربه چندین ساله در حوزه این ساز دارد. لذا توصیه ما بر این است که این کار را به مدرس مربوطه بسپارد و به انتخاب او در خرید ساز سنتور اعتماد کند. در مورد اینکه چه زمانی باید ساز تهیه گردد، باید گفت بهتر است از بدو شروع آموزش، هنرجو ساز را در اختیار داشته باشد. چرا که از همان ابتدا بایستی با ساختمان سنتور آشنا گردد و بتواند تمرین های تئوری و عملی را با ماهیت ساز انطباق دهد.

 

آشنایی با ساختمان سنتور

 

برای شروع چه سازی باید بخریم؟

 

چنانچه دغدغه مالی ندارید، علی القاعده هر چه سنتور حرفه ای تری بخرید، کار خود را راحت تر کرده اید. اما با توجه به مشکلات اقتصادی و شرایط این روزها به هنرجویان مبتدی توصیه می کنم به دو دلیل در ابتدای کار ساز لوکس و گران قیمت نخرید. دلیل اول به عدم تجربه کافی در نگهداری از ساز بر میگردد. مراقبت از ساز و نگهداری صحیح از آن در طول زمان و با تجربه اندوزی به دست می آید. دلیل دوم احتمال انصراف هنرجو از یادگیری است. به هر حال در همه جای دنیا هستند کسانی که به آموزش در رشته ای روی می آورند و پس از چندی به علل گوناگون مثل تغییر رشته، عدم برقراری ارتباط و... از ادامه کار منصرف شوند. اینگونه هزینه کمتری بابت این انصراف پرداخت خواهند کرد.

 

مختصر و مفید درباره شناسایی یک سنتور خوب

 

 

چقدر زمان می برد تا بتوانیم به حد قابل قبولی در سنتور نوازی برسیم؟

 

تقریبا همه هنرجویان موسیقی در ابتدای راه سوالی این چنینی را از مدرس مربوطه می پرسند. در همین پرسش یک جمله ای، دو امر نسبی وجود دارد: "چقدر طول می کشد" و "حد قابل قبول نوازندگی". سوالهای نسبی پاسخ های نسبی را به همراه دارد. مثلا اگر کسی از شما بپرسد آیا سرعت هواپیما زیاد است، جوابی که به او می دهید کاملا نسبی است. در پاسخ خواهید گفت سرعت هواپیما نسبت به سرعت اتومبیل زیاد است اما نسبت به سرعت گردش ایستگاه فضایی به دور زمین بسیار ناچیز است. این سوال هم دقیقا از همین جنس است و پاسخش به تعداد زیادی فاکتورهای تعیین کننده مثل پشتکار، نظم در تمرینات، آرامش ذهنی، ظرفیت یادگیری، استعداد ذاتی و... بستگی دارد. اما به طور خلاصه میتوان گفت در صورتی که همه شرایط مهیا و عادی باشد، حداقل یک سال زمان برای گذراندن دو کتاب آموزشی دستور سنتور فرامرز پایور و شیوه سنتور نوازی پشنگ کامکار مورد نیاز است. با گذراندن موفقیت آمیز دوره آموزشی این دو کتاب، هنرجو به مرز متوسطی از نوازندگی خواهد رسید.

 

 

یادگیری ساز سنتور

 

 

روزانه چند ساعت زمان برای تمرین لازم است؟

 

در درجه اول کیفیت تمرین ها مهم است. یک ساعت تمرین در سایه تمرکز بهتر از ده ساعت تمرین بدون تمرکز می باشد. علی ایحال روزانه حداقل یک ساعت تمرین می تواند برای یادگیری ساز سنتور بسیار مناسب باشد. اگر این زمان بیشتر باشد که فبها. اما کمتر از یک ساعت تمرین روزانه، توصیه نمی گردد. پیوستگی تمرینات نیز در راه یادگیری از اهمیت فوق العاده ای برخوردار می باشد. نباید باری به هر جهت و بدون نظم به تمرین پرداخت. حفظ سیکل روزانه تمرینات بسیار لازم و ضروری است.

 

آیا یادگیری موسیقی به درس و فعالیتهای دیگر لطمه میزند؟

 

خیر. همه ما در طول شبانه روز حداقل یک ساعت را می توانیم به یادگیری هنر اختصاص دهیم. زمانهای اضافه و بلا استفاده آدمی بیش از مقداری ست که نتوان جا را برای امر نکویی همچون موسیقی باز کرد. پس با برنامه ریزی دقیق و مشخص، به سادگی میتوان در کنار دیگر فعالیت های روزانه، به یادگیری ساز سنتور پرداخت.

 

فرق بین آموزش مجازی سنتور با کلاسهای حضوری چیست؟

 

هر کدام از این دو روش مزایای خود را دارا می باشد. نمی توان یکی را نسبت به دیگری برتری بخشید. در مورد آموزش حضوری، ارتباط مستقیم با استاد و رفع اشکال آنی، نسبت به آموزش مجازی یک مزیت محسوب می گردد. از آن سو، هزینه کمتر آموزش مجازی و همچنین کنترل زمانبندی آموزشها توسط هنرجو مزیت آموزش مجازی نسبت به حضوری می باشد. در کل روش تدریس و ارائه الگوهای صحیح آموزشی از سوی مدرس در امر یادگیری مهم می باشد. انتخاب بین آموزش مجازی و حضوری به طبع و سلیقه و شرایط هنرجو بستگی دارد.

 

توجه !

این پست آموزشی رایگان است.

برخی محصولات فروشگاه

همه موارد

نظر دهید (برای اعضا)

به این مورد امتیاز بدهید

Captcha

نظرات (0)

تاکنون نظری ثبت نشده است.

سبد خرید 0
تماس با ما