فروشگاه

پست های آموزشی

پست آموزشی

پاسخ به سوالات رایج برای یادگیری ساز تنبک

  • انتشار1399/05/12
پاسخ به سوالات رایج برای یادگیری ساز تنبک

پاسخ به سوالات رایج برای یادگیری ساز تنبک

هنرجویان برای آغاز یادگیری هر ساز با چند سوال پایه ای در ذهن خود مواجه می شوند. این سوالات بیشتر جنبه عمومی دارد و در حیطه تخصصی نوازندگی قرار نمی گیرد. با بررسی سوال‌های متداول و رایجی که هنرجویان مبتدی ساز تنبک از پشتیبانی وبسایت نت به نت در مورد نحوه شروع این ساز پرسیده اند، چند نمونه که بیشترین تکرار را داشته اند انتخاب کرده و سعی نمودیم نزدیک ترین پاسخ را برای آنها ارائه کنیم. در ادامه مقاله با ما همراه باشید با طرح 16 سوال و پاسخ در مورد شروع یادگیری ساز کوبه ای تنبک.

 

1) آیا یادگیری تنبک سخت است؟

در پاسخ به این پرسش که اصولا همه هنرجویان در ابتدای راه می پرسند باید گفت: فی نفسه یادگیری هیچ سازی آسان نیست. همچنین یادگیری هیچ سازی سخت هم نیست. برای هنر مرز و پایانی وجود ندارد. رشد و پیشرفت در هنر کاملا منوط به ذوق و علاقه اولیه، سپس همت و سختکوشی در استمرار آن است. به قول معروف "مشکلی نیست که آسان نشود/ مرد باید که هراسان نشود". با حرف نمی‌توان یک کار تخصصی را آغاز کرد. فاصله حرف تا عمل گاه می تواند آنقدر دراز باشد که هیچ گاه به انجام نرسد. گاه نیز با اراده‌ای راسخ، این فاصله به اندازه یک تصمیم آنی رخ می نماید. پس هیچ سازی آسان یا سخت نیست و برای نواختن هر کدام بایستی روزانه تمرین کنید. نواختن هر سازی به دو عامل زمان و تمرین نیاز دارد که در بندهای بعدی به توضیح آنها خواهیم پرداخت. سازهایی مانند پیانو یا سنتور از آنجا که از قبل کوک شده اند، در ابتدا صدای بسیار دلنشینی را نسبت به سازی همانند ويولن که هنرجو خود بایستی صدای مورد نظر را ایجاد کند؛ به نوازنده تحویل می دهد. ساز تنبک نیز از جمله سازهایی است که در ابتدای کار، حتی هنرجویان مبتدی هم می توانند صدایی نسبتا زیبا از آن تولید کنند.

 

 

2) آیا یادگیری تنبک برای من دیر نیست؟

اگر این سوال را در مورد رشته های ورزشی بپرسید، مربیان ورزشی صد در صد سن را یکی از ملاک های حرفه ای شدن در رشته ورزشی مورد نظر می دانند. اما آموختن موسیقی در هیچ سنی دیر نیست. به قول معروف ماهی را هر وقت از آب بگیرید تازه است! اما باید این نکته را در نظر داشته باشید که یادگیری هر ساز نیازمند داشتن زمان کافی برای انجام تمرین های پیوسته و روزانه است. کسانی که از این پیش شرط برخوردارند، می توانند در هر سنی شروع به یادگیری تنبک یا هر سازی بکنند. البته برخی از سازها نیازمند نیرو و بنیه جوانی است. مثل درام و ساکسیفون و... اما بیشتر سازها فقط با تمرین های مرتب قابل یادگیری است و سن و سال برای آموختن آنها ملاک نیست.

 

آموزش تنبک در وب سایت نت به نت

 

آموزش تنبک براي کودکان

 

3) از چه موقع بایستی ساز تنبک را تهیه کنم؟

بهتر است قبل از شروع پروسه یادگیری، ساز تنبک در کنارتان باشد. به هر حال ساز ابراز اصلی آموزشی شماست. از جلسه اول کلاس شما احتیاج به تنبک دارید. اما دوستانی که به هر دلیلی از ابتدا قادر به تهیه ساز نیستند، می توانند با سازی شبیه به تنبک، مثل تمپو یا حتی ابزار و وسیله های دم دستی مانند سطل، دبه و نظیر اینها تمرینات خود را شروع کنند. ولی بعد از چند جلسه، حتما احتیاج به ساز خواهند داشت و باید اقدام به خرید آن کنند.

 

خرید ساز تنبک در فروشگاه وب سایت نت به نت

 

4) قیمت یک تنبک چقدر است و من به چه نوع سازی نیاز دارم؟

تهیه ساز به بودجه شما بستگی دارد. ممکن است در بازار تنبک هایی با قیمت های پایین پیدا کنید، اما مطمئنا فاقد استانداردهای اولیه و لازم برای تحصیل آکادمیک و اصولی ساز تنبک هستند. اگر بحث قیمت برای شما مطرح نیست و از ابتدای راه، با یک تنبک حرفه ای شروع کنید، کمک بسیار زیادی به خودتان کرده‌اید. به عنوان مثال رانندگی با یک اتومبیل بنز، بسیار لذت بخش تر از رانندگی با پراید خواهد بود. صدای ساز عالی و حرفه ای شما را به تمرین بیشتر سوق میدهد. برای خرید حتما با مربی خود مشورت کنید و نظر او را جویا شوید. چرا که در ابتدای راه، شما تجربه ای در مورد شناخت کیفیت ساز ندارید. لذا بهتر است از مشورت یک فرد آگاه مثل استاد خود استفاده کنید. همچنین سعی کنید مستقیما ازسازندگان، ساز را تهیه نمایید. خرید ساز از سازنده همیشه به صرفه تر و مطمئن تر است.

 

چطور از تنبک خود نگهداری کنیم

 

 

5) آیا میتوان بی خیال نت خوانی برای آموزش تنبک شد؟

ببینید عزیزان، نت زبان بین المللی موسیقی است. شما قطعا با یک هدفی پا به عرصه یادگیری تنبک گذاشته اید. در گذشته های دور، مرتبه نوازندگان سازهای کوبه ای به اندازه زمان حال نبوده است. یعنی هر کسی می توانست با ضرب گیری روی هر وسیله ای که صدای ریتمیک ایجاد کند، در همه اجراها و کنسرت ها بنوازد. اما امروزه قضیه تغییر کرده است. آنقدر طیف نوازندگان و مخاطبین و سختگیری ها گسترده شده، که هر نوازنده ای باید بدون چون و چرا بتواند خود را با گروه هماهنگ نماید. این هماهنگی جز به وسیله آشنایی کامل به نت خوانی میسر نمی شود. از زمان زنده یاد استاد حسین تهرانی که نت نویسی نیز برای تنبک تعریف شد، روز به روز بر حساسیت جایگاه این ساز افزوده شد. باید به این نکته توجه داشته باشید که حتی در بزرگترین ارکسترها و اجراهای کنسرتی، تمام توجه نوازندگان روی ریتم نوازنده ساز ضربی (طبل، تنبک، درام و...) می باشد. به عبارتی پایه و اساس یک اجرای گروهی، نوازنده های سازهای ضربی هستند. اگر شما می خواهید به جایگاه رفیع خود که استحقاقش را دارید برسید؛ می بایست صد در صد به توانایی نت خوانی مسلط باشید. پس جواب سوال بالا به صورت خلاصه یک کلمه خواهد بود: خیر!

 

6) چه قدر زمان می برد تا در نوازندگی تنبک حرفه ای شوم؟

اگر در هر رشته هنری مخصوصا در موسیقی، این سوال را از استاد بپرسید، مطمئنا با یک پاسخ ثابت روبرو می شوید. "حرفه ای شدن در یک ساز، کاملا بستگی به خود هنرجو دارد". این پاسخ کاملا درست و اصولی است. حرفه ای شدن در سایه علاقه، تعهد به خویشتن، پشتکار و استمرار پدید می‌آید. از آنجا که تمرینها نقش اساسی در پیشرفت شما دارد، باید بدانید که کلید موفقیت شما در پیوستگی تمرین هاست. اگر در اجرای تمرینات خود باری به هر جهت عمل کنید و برنامه منظمی برای این کار نداشته باشید، موفقیت دور از دسترس خواهد بود. شما اگر روزی نیم ساعت تمرین مستمر داشته باشید، خیلی زودتر از کسی که بیش از شما تمرین میکند ولی تمرینهایش روزانه و مستمر نیست، به موفقیت خواهید رسید. پس پاسخ سوال همان است که در ابتدای این بند گفته شد.

 

 

7) برای یادگیری بهتر ساز تنبک، چه کارهایی انجام دهم؟

آموختن مبانی موسیقی (خصوصا وزن خوانی) به یادگیری شما کمک زیادی می کند. همچنین شنیدن مکرر موسیقی، در روند آموزشی شما بسیار اثر بخش است. بخش قابل توجهی از مهارت های یک هنرجوی موسیقی برای تبدیل شدن به یک نوازنده، از طریق گوش بدست می آید. افرادی که قطعات موسیقی زیادی گوش کرده باشند و با آثار فاخر موسیقی آشنایی دارند، در یادگیری درس های موسیقی پیشرفت بیشتری نسبت به کسانی که اهل گوش کردن به موسیقی نبوده اند، خواهند داشت. در این مورد برای هنرجویان تنبک، گوش دادن به آثار صوتی که شامل تکنوازی یا گروه نوازی تنبک و دف باشد، از اهمیت بیشتری برخوردار است. برای آنکه یک نوازنده خوب و تمام عیار شوید، از اطراف خود غافل نباشید. خواندن کتاب ها و مجلات و عضویت در سایت های معتبر موسیقی برای کسب اطلاع از اخبار، رویدادها و حواشی موسیقی و همچنین آشنایی با زندگینامه بزرگان و صاحبان سبک و انسانهای تاثیرگذار در موسیقی، راه پر پیچ و خمی است که برای تبدیل شدن به یک نوازنده چیره دست درپیش دارید.

 

8) وقت برای تمرین تنبک ندارم. چیکار کنم؟

همواره زمان هایی در طول شبانه روز وجود دارد که در آن به هیچ کاری نمی پردازیم. زمان تفریح بین دو کلاس، وقت استراحت سر کار، انتظار برای صرف وعده های غذایی، گرفتاری طولانی مدت در ترافیک و یا پشت چراغ قرمز، استراحت بعد از ورزش، لحظات قبل از خواب، گشت و گذارهای بیهوده در فضای مجازی و... تنها بخشی از این زمان های پِرت را تشکیل می دهد. مجموع آنها شاید به چند ساعت در شبانه روز برسد. حال آنکه در همین زمانهای کوتاه می توان چند اتود و تمرین تنبک نوازی را انجام داد. اجرای یک اتود گاهی حتی ۵ دقیقه از وقت را نمی گیرید اما مجموع آنها می تواند سهم بسیار پررنگی را مسیر حرفه ای شدن شما داشته باشد. حال این سوال پیش می آید: در اکثر این زمان های بلا استفاده، دسترسی به ساز تنبک امکانپذیر نیست. مثلا تنبک را که نمی توان با خود به سر کار برد. یا پشت چراغ قرمز با آن تمرین کرد! آری، این پرسش کاملا منطقی است. اما خوشبختانه از مزایای سازهای کوبه از جمله تنبک، توانایی تمرین بدون استفاده از ساز می باشد؛ البته به وقت اضطرار. در بند بعدی به این موضوع می پردازیم.

 

وقت برای تمرین تنبک ندارم. چیکار کنم؟

 

9) چگونه بدون استفاده از تنبک تمرین کنیم؟

ساز تنبک همانطور که می دانید بر خلاف سازهای زهی و سازهای بادی، فارغ از نت و ملودی است. از این جهت می توان در همین وقت های اضافی و پرتی که در بالا ذکر شد، بدون استفاده از ساز به تمرین پرداخت که آن را برای شما شرح می دهم.

ابتدا روی صندلی بنشینید به گونه ای که کف پاها هر دو روی زمین باشد. دست راست روی پای راست و دست چپ روی پای چپ قرار گیرد. در این جا پاها به مثابه ساز تنبک هستند. حال دستها را در همان حالتی که در جلسات آموزشی گفته ایم قرار می دهید (موقعیت دست راست روی ساعت ۱۰ و موقعیت دست چپ روی ساعت ۱). این حالت تداعی کننده فرم دربرگیری ساز تنبک می باشد و اکنون به راحتی می توانید اتودهای تمرینی کتاب را بر روی پاهای خود اجرا نمایید. شاید بگویید خب وقتی خود ساز تنبک نباشد که صدای آن را بشنویم، با چه شوق و ذوقی تمرین کنیم؟ در جواب باید بگویم استفاده از این روش فقط برای مواقع اضطرار و کمبود وقت لحاظ شده. و در شرایط عادی هیچ چیزی نمی تواند جای خود ساز را بگیرد.

 

10) آیا بهتر نیست به جای تنبک، یک ساز ملودیک یاد بگیریم؟

یکی از هنرجویان تنبک پیامی داد با این مضمون: « با هزار اشتیاق و ذوق و زحمت یک ساز تنبک خریدم و مقدمات شروع یادگیری آن را گذراندم. تا اینکه دوستی به من گفت در میان این همه ساز چرا تنبک را انتخاب کردی؟ نه می شود تکنوازی کرد، نه در همنوازی ها به چشم می آیی؟ هدفت چه بود؟... و اینگونه بود که من دلسرد شدم.»

پاسخ: دوست عزیز و دلسرد شده من! اگر با دو جمله نا امید کننده دوستت به راحتی دلسرد شدی، پس بایستی با حقایقی که اکنون برایت خواهم گفت دوباره زنده دل شوی. آری، آن دوست تو اطلاعات محدودش را به تو تحمیل کرده. و این مشکل از توست که با یک حرف بی اعتبار این چنین تاثیر می پذیری. آیا دوست تو می داند اگر در یک ارکستر سنتی، هر کدام از نوازندگان سازها اگر غایب شوند، باقی سازها به راحتی می توانند خلا آن را پوشش دهند، در حالی که در صورت غیاب نوازنده تنبک آن ارکستر به طور کامل کنسل و لغو می شود؟ دوستت میداند در تمامی اجراهای سنتی، پایه و اساس هماهنگی بین همه سازها، ریتم و ضرب تنبک است؟ اینها به کنار! آیا دوست تو تا به حال در تنهایی خود تنبک نوازی کرده تا بداند تکنوازی این ساز چه آرامشی به وجود نوازنده می بخشاید؟ آیا از خواص ضد اضطراب تکنوازی تنبک چیزی شنیده؟ مسلما خیر! هنرجوی عزیز! این ساز که در دستانت قرار دارد، موهبتی است که به تو ارزانی شده. آب در کوزه وجود دارد، پس تو دیگر تشنه نباش!

 

11) آپارتمان ما کوچک است و تمرین تنبک برای دیگران آزار دهنده می شود. چه کنم؟

هنرجو پیام داده: «آه از مشقات یادگیری تنبک. در این آپارتمان صد متری به همراه خانواده مگر می شود تمرین تنبک کرد؟ در هنگام تمرین با این ساز پر سر و صدا مطمئنم که صدای سازم دیگران را می آزارد. لحظه به لحظه تمریناتم را در حالی انجام می دهم که عرق سرد خجالت بر پیشانی ام نشسته. هر لحظه هراس دارم بالاخره اطرافیان صدای اعتراض خود را بلند کنند و بگویند انقدر سوهان روحمان مشو! چه کنم؟»

پاسخ: دوست عزیز خجالتی! آیا به حقوق اولیه انسانها یعنی آزادی اعتقاد داری؟ آیا اصطلاح همزیستی مسالمت آمیز به گوش تو خورده؟ آیا می دانی که خود آنهایی که باعث خجالتت می شوند، اگر جای تو بودند ذره ای این فکر آزارشان نمی داد؟ آری، باز هم مشکل از توست. همزیستی مسالمت آمیز نه تنها به معنای همکاری و همفکری است، بلکه معنای مدارا و مماشات را نیز یدک می کشد. رفتار تو باید به گونه ای باشد که دیگران بفهمند و بدانند در طول روز یک ساعت حق ایجاد سر و صدا با تنبک را داری. با خیال راحت به تمرینات خود بپرداز و البته حقوق دیگران را هم رعایت کن. جسارت داشته باش ولی گستاخی نکن. مثلا نیمه های شب که همه خوابند، وقت مناسبی برای تمرین تنبک نوازی نیست. سعی کن در دور ترین مکان خانه به تمرین تنبک بپردازی. در کل این را بدان، که یادگیری تنبک نه خلاف قانون است نه خلاف عرف. با اقتدار مرزهای پیشرفت را یکی پس از دیگری در نورد.

 

 

12) آیا آموزش تنبک به صورت مجازی و غیر حضوری امکان پذیر است؟

سوال دیگری که اکثر هنرجویان میپرسند: « خیلی وقتها دوستانم را می بینم که به کلاس های حضوری موسیقی می روند، با خود می گویم نکند یادگیری تنبک به صورت مجازی خطاست؟»

دوست عزیز! این سوال را اگر بیست سال پیش و زمانی که انتقال اطلاعات به پیشرفتگی و سرعت امروز نبود می پرسیدی، حتما تو را تشویق به آموزش حضوری می کردیم. زمانی که اوج تبادلات با نوار کاست و ضبط صوت های مغناطیسی بود، راهی برای یادگیری غیر حضوری وجود نداشت. اما امروزه با راحتی یک کلیک، به تمام آنچه برای یادگیری تنبک نیاز دارید دسترسی خواهید داشت. فایل های آموزشی تصویری، صفحات نت، مقالات جامع و کاربردی همه و همه در اختیار شماست. امروزه حتی بسیاری از کلاس های تحصیلی کالج های معتبر جهان، نیل به برگزاری آنلاین و مجازی دارند. اما نکته ای که می بایست بدان اشارت نمود، کیفیت آموزش است. چه در آموزش حضوری و چه به صورت مجازی، کیفیت پایین تدریس و ارائه مطالب از سوی مدرس، جلوی پیشرفت شما را می گیرد. بنابراین در این زمینه فرق چندانی وجود ندارد. در حال حاضر آموزش مجازی تنبک همچون دیگر سازهای اصیل ایرانی در دستور کار وبسایت نت به نت قرار دارد و تا به حال تعداد زیادی از هنرجویان این ساز، همگام با آموزشهای مجازی این وبسایت به مراحل قابل قبولی از نوازندگی رسیده اند. گویش روان جناب امین صادق پور مدرس تنبک این مجموعه، بهره گیری از به روز ترین متدهای آموزشی، کیفیت بالای ویدیوهای آموزشی دروس و همچنین پشتیبانی و پاسخگویی مسئولانه در مورد اشکالات فنی هنرجویان باعث شده تا با افتخار اعلام کنیم که از طریق آموزش های مجازی این وبسایت، شما یک نوازنده حرفه ای تنبک خواهید شد؛ البته به شرط داشتن عزمی راسخ و همتی بلند. نابرده رنج گنج میسر نمی شود، مزد آن گرفت جان برادر که کار کرد.

 

13) ویژگی های یک تنبک خوب چیست؟

 

خصوصیات چوب مناسب برای تنبک:

الف) چوب باید حتما کهنه باشد.

ب) چوب ساز بایستی بدون گره و ترک باشد.

ج) یک تکه بودن چوب بسیار مهم است. بعضی از تنبک هایی که با چوب چند تکه ساخته می شوند در پوست اندازی مجدد دچار ترک می شوند.

 

 

خصوصیات پوست مناسب برای تنبک:

الف) پوست باید حتما کهنه باشد.

ب) قطر پوست باید در تمام نقاط تنبک یکسان باشد.

ج) رنگ پوست نیز باید کاملا ً یکسان و یکنواخت به چشم بخورد.

د) پوست نباید به اصطلاح آهکی باشد. بعضی اوقات به جای اینکه پوست را داخل آب بگذارند تا به تدریج موهای زائد آن بریزد، آن را داخل آهک میگذارند تا این پروسه سریع انجام گیرد.

 

 

14) چرا باید نوازندگی تنبک را یاد بگیریم؟

این سوال لزوم یادگیری تنبک ولو در حد متوسطه را برای همه نوازندگان، مخصوصا نوازندگان سازهای مخصوص به موسیقی اصیل ایرانی را مطرح می کند. به راستی تا به حال به این موضوع فکر کرده اید که چرا در آموزشگاه های موسیقی کودکان، تنبک یکی از پایه های ثابت و اولیه آموزش موسیقی و نوازندگی به کودکان می باشد؟ آیا میدانستید نوازنده هر ساز، اگر تا حدودی نواختن تنبک را آموخته باشد، راه برای آینده حرفه ای او باز تر و هموار تر است؟

اهمیت یادگیری تنبک برای همه نوازندگان از سه جهت قابل بررسی است؟

 

   1.تنبک، پایه و اساس هر اجراهای گروهی:

در یک گروه نوازی، هر ساز و نوازنده ای می تواند حاضر یا غایب باشد. هیچ نوع سازی وجود ندارد که جایگزین برای آن نباشد. سازها می توانند وظایف یکدیگر را انجام دهند. ویولن به جای ساکسیفون، سه تار به جای تار، سنتور به جای پیانو و بر عکس. اما یک نوع از ساز را میشناسیم که هیچ جایگزینی ندارد و در صورت غیاب نوازنده، آن اجرا به صورت کامل لغو و کنسل می گردد. بله، منظور ما سازهای ضربی است. در موسیقی سنتی تنبک ساز اصلی ضربی است. تمام گروه بر اساس ریتم و تمپویی که تنبک مشخص می کند، با یکدیگر هماهنگ می شوند. ریتم، پایه و اساس یک اجرای گروهی است. از اجرای دو نفره گرفته تا ارکسترهایی با بیش از صد نوازنده. حال به اهمیت یادگیری تنبک ولو در حد متوسط برای همه نوازندگان حرفه ای پی میبریم.

 

تنبک، پایه و اساس هر اجراهای گروهی:

 

   2.تنبک نوازی حرفه ای، تضمین آینده حرفه ای:

همانطور که گفتیم در اجراهای گروهی، ساز ضربی پایه و اساس آن اجرا را شکل می دهد. شما اگر به بزرگ ترین ارکستر سمفونی ها و یا کنسرت های بزرگ موسیقی پاپ، راک، کلاسیک غربی، جاز و... که با تعداد زیادی نوازنده اجرا میشود نگاه کنید، میبینید که برای هر ساز تعدادی نوازنده تعریف شده. چند ویولن نواز، نوازنده گیتار الکتریک، کیبورد و... همه این سازها می توانند از یک تا چند نوازنده را در آن اجرا داشته باشند. اما خودتان بگویید، در این اجراهای بزرگ، چند دارمر یا نوازنده درام می بینید؟ معمولا درامر در وسط اجرا می نشیند، گویی مابقی سازها دور او حلقه بسته اند. همین نقش را نیز نوازنده تنبک در اجراهای موسیقی سنتی ایفا می کند. گویی نوازنده ساز ضربی قلب تپنده اجرای گروهی است. حالا اینها به کار، تقریبا بیش از هشتاد درصد علاقه مندان به نوازندگی، یادگیری سازهای ملودیک را برای خود انتخاب می کنند. دلیل آن هم واضح است. نوازنده دلش میخواهد نغمه پردازی کند و با ساز خویش ملودی را به خود و مخاطب هدیه کند. سازهای ضربی فارغ از ملودی هستند. همانطور که دیده اید هیچ کاری به نت های هفتگانه ندارند، و نوازندگی آنها بر اساس دیرند یا کشش زمانی نت هاست. جذب تنبک نوازی اگر چه کمتر از سایر سازهاست، اما مداومت نوازنده در آن بسیار بیشتر از سازهای دیگر است. یک نوازنده حرفه ای تنبک بسیار به کار خود علاقه دارد و روز به روز برای پیشرفت در آن مصمم تر می گردد. اما درصد بسیاری از نوازندگان سازهای ملودیک، در طول دوران یادگیری بارها ساز تخصصی خود را عوض می کنند و گاه نیز کلا از نوازندگی انصراف می دهند. به این دو دلیلی که ذکر شد، نوازندگان سازهای ضربی و کوبه ای نظیر تنبک، از نظر تعداد بسیار کمتر از نوازندگان سازهای دیگر هستند. لذا یک نوازنده حرفه ای تنبک قطعا آینده تضمین شده تری خواهد داشت. هر اجرای سنتی، بی برو برگشت یک تنبک نواز می خواهد.

 

 

   3.تحصیلات آکادمیک و آزمون ریتم شناسی با تنبک:

شما اگر نوازنده هر سازی باشید و بخواهید در یکی از دانشکده های موسیقی شروع به تحصیل و پیشرفت کنید و به صورت آکادمیک و تخصصی به موسیقی و نوازندگی بپردازید، به طور حتم یکی از آزمون های ورودی، تست ریتم شناسی هنرجو خواهد بود. هنرجو باید بتواند بر روی ساز تنبک نشان دهد که ریتم ها و سر ضرب ها را می شناسد. لذا برای ورود به آکادمی های موسیقی، فرقی ندارد نوازنده چه سازی باشید، باید حتما یک دوره آموزش مقدماتی تنبک را گذرانده باشید. این هم یکی دیگر از چرایی هایی که لزوم یادگیری تنبک، ولو در سطح متوسطه را نشان می دهد.

 

15) آیا کودکان نیز می توانند به فراگیری ساز تنبک بپردازند؟

بلی، از آنجا که تنبک سایز کوچک برای کودکان هم موجود می باشد، علاقه مندان از سنین کم هم می توانند به فراگیری تنبک بپردازند. بهترین سن برای شروع نوازندگی از دوران کودکی است. توجه داشته باشید در این سنین اگرچه فراگیری کودکان بسیار بالا است اما کارهای نیازمند به دقت و تمرکز زیاد، آنها را زودتر خسته می کند. لذا برای اینکه از یادگیری زده نشوند، بهتر است برای پیشرفت بیشتر، زمان تمرینات آنان را کوتاه تر و به دفعات بیشتر تقسیم نمود. البته در حین یادگیری تنبک توسط کودکان، از نقش موثر والدین نباید چشم پوشی کرد. در ابتدای راه بچه ها بیشتر سرگرم بازیگوشی هستند. والدین عزیز می بایست از طرق مختلفی مثل تشویق، جایزه و... بر کار فرزندانشان نظارت داشته باشند. نکته ای که باید مد نظر قرار داد این است که به هیچ وجه نباید از اهرم فشار و تنبیه استفاده نمود.

 

16) چرا تنبک من صدای خوبی نمی دهد؟

ببینید عزیزان، تنبک مثل سایر سازها نیست که پر از اجرای به هم متصل شده باشد. تمام ساختمان تنبک عبارت است از بدنه ای یک تکه، به همراه پوستی که بر دهانه بزرگ آن کشیده شده است. عوامل تاثیر گذار در صدای شفاف و پر طنین تنبک، به استاندارد بودن همین دو قسمت، یعنی پوست و بدنه بر می گردد. بدنه چیز ثابتی است. اما پوست را می توان عوض کرد. اگر با تعویض پوست که به علت کهنگی، خشکی و یا پارگی کیفیت خود را از دست داده، باز هم صدای تنبک شما خوب نشد؛ یعنی وقت آن رسیده که یک ساز بهتر را برای خود تهیه کنید. البته اگر از همان ابتدا تنبکی را انتخاب می کردید که از چوب مرغوب و تراش و ساخت حرفه ای برخوردار بود، احتمالا به این مشکل بر نمی خوردید. چوب های نا مرغوب طول عمر محدودی دارند و در طول زمان و کار با آن، کیفیت بافت خود را از دست می دهند و به صورت مستقیم بر کیفیت صدا تاثیر منفی می گذارند.
اما نگران نباشید. در فروشگاه نت به نت تعداد محدودی ساز تنبک را برای شما هنرجویان عزیز مهیا کرده ایم. این تنبک ها بسیار استاندارد هستند و تا سالیان دراز همه نیازهای شما را پوشش خواهند داد. از آنجا که فعالیت عمده نت به نت در بخش آموزش نوازندگی است، دقت بسیار زیادی برای تهیه و ارائه سازهای فیزیکی به خرج می دهد. شما با خیال راحت می توانید این تنبک ها را مشاهده و خریداری نمایید.

 

سخنی با هنرجویان ساز تنبک

وبسایت نت به نت در راستای خدمات آموزشی خود، دوره های جامع برای آموزش مجازی تنبک تدارک دیده است. مدرس این دوره ها استاد امین صادق پور، هر آنچه که نیاز شماست را در قالب پکیج های آموزشی در وبسایت نت به نت ارائه می کند. شما می توانید از سطح صفر، یادگیری این ساز ضربی را با متد ایشان آغاز نموده و به صورت موثری قدم در راه حرفه ای شدن بگذارید. ویدیوها با بهترین کیفیت، آموزشها با روان ترین گویش در وبسایت نت به نت موجود است. همه چیز مهیاست و کافی است اگرداده کنی. با مراجعه به لینک زیر می توانید از پکیج مقدماتی آموزش تنبک و چند و چون کار، اطلاعات لازم را کسب نمایید.

 

پکیج مقدماتی آموزش تنبک

 

پکیج متوسطه آموزش تنبک

 

 

توجه !

این پست آموزشی رایگان است.

برخی محصولات فروشگاه

همه موارد

نظر دهید (برای اعضا)

به این مورد امتیاز بدهید

Captcha

نظرات (0)

تاکنون نظری ثبت نشده است.

سبد خرید 0
تماس با ما