فروشگاه

پست های آموزشی

پست آموزشی

مکان صحیح دست برای مضراب سه تار

  • انتشار1397/06/03
مکان صحیح دست برای مضراب سه تار

سلام و درود بر شما دوستان و همراهان عزيز وبسایت آموزش مجازی موسیقی نت به نت. برای نوازندگی صحیح ساز سه تار، وضعیت دست‌ها و جای قرارگیری دست برای مضراب زدن سه تار، بسیار اهمیت دارد و هنرجویان زيادی معمولاً این سؤال را مطرح می‌کنند که دقیقا کجای صفحه سه تار باید مضراب بزنیم؟ و آیا تفاوتی دارد که مضراب نزدیک خرک بخورد یا نزدیک دسته ساز؟ پس این مطلب را با دقت بخوانید که در آن به نکات مهم و جالبی درباره مکان صحیح دست برای مضراب سه تار اشاره کرده‌ایم.

 

آموزش سه تار در وب سایت نت به نت

 

بررسی موقعیت دست روی صفحه ساز و ایجاد صداهای مختلف

هنرجویان عزیز، اساساً جای قرار گیری دست برای مضراب زدن سه تار، وسط صفحه است. ابتدا به دستتان یک حالت مورب بدهید به شکلی که ناخن ضربه را بزند و رد بشود. ناخن‌هایتان را اصولی سوهان بزنید تا به سیم، گیر نکند.

 

دانستنی‌هایی در مورد ناخن نوازنده سه تار

 

چنانچه ملاحظه می‌کنيد، شکل زیر محل صحیح مضراب زدن را به شما نشان می‌دهد و محدوده‌ای که باید مضراب با سیم‌ها برخورد کند را برای شما مشخص کرده است.

 

مکان صحیح مضراب زدن سه تار

 

اما برخی مواقع می‌توان موقعیت مضراب زدن را عوض کرد. به عنوان مثال هرچه به خرک نزدیک شوید صدای ساز «زیرتر» می‌شود و هرچه به طرف دسته پیش می‌رویم صدای ساز «بم تر» می‌شود و بنا به آهنگی که می‌نوازیم يا حال و هوایی که می‌خواهیم به آهنگ بدهیم، می‌توانیم کمی در این قسمت جابجا شویم.

 

چرا گاهی نوازندگان مکان مضراب زدن را عوض می‌کنند؟

این نوع تغییر جای مضراب، خودش یک تکنیک محسوب می‌شود. بعضی مواقع نیاز دارید برای بیان احساسات خود، صدا را زیرتر یا بم تر کنید. طبق گفته بالا اگر مضراب را در «گلوگاه» نزدیک دسته بزنید، صدای بم‌تری از سیم‌ها شنیده می‌شود و اگر مضراب نزدیک خرک بخورد صدای زیرتری ایجاد می‌شود. تغییرات مضراب زدن یک روش سلیقه‌ای است. بعضی از نوازندگان سه تار، حتی به سبک مضراب تار با پشت ناخن به سیم‌ها زخمه می‌زنند و بعضی دیگر به سبک ساز تنبور، ساز سه تار را می‌نوازند و باید بدانید که نوازندگان فقط جهت ایجاد احساس‌های مختلف در قطعه خود از این روش‌ها استفاده می‌کنند. پس یادتان نرود مضراب اصلی سه تار باید در مرکز صفحه بخورد. تا صدایی نرمال ایجاد شود. به شکل‌های زیر توجه کنید، حالت‌های مضراب نزدیک خرک و نزدیک دسته را نشان می‌دهد.

 

مکان غلط برای مضراب سه تاراين قسمت برای زدن مضراب سه تار غلط است

 

امیدواریم با رعایت مطالبی که برای شما عزیزان ارائه می‌شود، در نوازندگی ساز دل‌انگیز سه تار، موفق باشید و از این آموزش‌ها لذت ببريد.

 

نویسنده: علی اقبال

 

توجه !

این پست آموزشی رایگان است.

برخی محصولات فروشگاه

همه موارد

نظر دهید (برای اعضا)

به این مورد امتیاز بدهید

Captcha

نظرات (0)

تاکنون نظری ثبت نشده است.

سبد خرید 0
تماس با ما